Denk vergelijkbaar inderdaad, al volg ik beiden niet genoeg om te weten wat ze precies doen. En snap ik dat van Mascha en Vera eerlijk gezegd al nauwelijks. Je hebt bij dit soort eigen bedrijven in elk geval vaak genoeg dat de rol van de partner helemaal wordt weggeschreven, terwijl die meestal juist veel mogelijk maakt. Alleen is dat traditioneel de vrouw (in een m/v-relatie) en komen die er vaak nogal bekaaid vanaf bij een breuk. Ga er maar vanuit dat zij het allemaal wat beter hebben geregeld.
Tuurlijk, er zijn altijd mensen die nog harder werken, minder geluk hebben en waarbij het minder goed uitpakt. Maar ik vind het zo Hollands om dat er altijd bij te halen en iemands prestaties te downplayen. Er zijn zoveel dingen knap, in allerlei contexten (en mate van geluk).
Maar ik vind ook dat influencers (maar ook voetballers etc) buitensporig veel verdienen. Ik vind het van Vera denk ik vooral knap dat ze ooit begonnen heeft op de zolderkamer en nu zover is gekomen. Niet per se dat het ruim 5 ton is die ze kan lenen. En ja, de woningmarkt vind ik ook fucked up. Ik vind dat best allemaal naast elkaar kan bestaan.
Het gaat me niet om het bedrijf dat ze runt en downplay haar werkprestaties op geen enkele manier. Ik vind het gewoon niet knap als iemand een huis koopt en vind dat we af moeten van het idee dat een huis kopen een prestatie is.
Ze heeft een goede smaak in huizen wat een leuk huis
Dan verschillen we daarin van mening.
Snap dat de nagelstyliste van verspon graag inkomsten wil hebben in deze periode. Maar mensen aansporen om zelf acrylnagels te zetten, weliswaar met jouw âvideocursusâ vind ik echt slecht. Kan echt een hoop mis gaan qua schimmels op je nagels of het gebruiken van een elektrische vijl
En op de lange termijn is het ook gewoon dom voor haar zelf, want als je mensen het zelf leert komen ze misschien niet eens meer terug
Nee juist slim, je doet het zelf helemaal kut en zij moet het redden. Tarief is dan natuurlijk wel net een stuk hoger dan voor de lockdown
Zat na de eerste lockdown tegelijk bij de kapper met iemand die met een kappersfilmpje zelf haar haar had gehighlight. Zag eruit als een prima verdienmodel.
Als ik dit allemaal lees voelt het soms echt nep⊠in de eerste lockdown zat ik in jaar twee van mijn opleiding en schreef ik artikeltjes over vloggers in lockdown en mensen die hun haren hadden verknipt en nu studeer ik af en we moeten alweer zelf ons haar knippen
Snap wat je bedoeld, maar vind het ook wel dubbel dat er in Nederland een soort taboe rust op geld verdienen. En dat het niet knap mag zijn, omdat een ander misschien ook hard/harder werkt en het niet verdiend.
Een ander werkt misschien harder maar niet alles is âgelukâ hebben, ook de goede keuzes maken, kansen pakken die op je pad komen, de ambitie hebben, commercieel denken, risicoâs nemen etc. Daar heb je ook competenties voor nodig. Niet alles komt zomaar aanwaaien ofzo. Bij gebrek aan een beter woord vind ik dat dus wel âknapâ. Ze heeft alles netjes op een rijtje/iets opgebouwd zelf.
Het heeft een beetje twee kanten ofzo, omdat geld uiteindelijk ook maar een oppervlakkig iets is.
Ik kan zelf niet vallen over het woord âknapâ maar vind lovende betogen over ondernemen dan weer wel erg ergerlijk. Vera is redelijk toevallig in een beroep dat op de hoogtijdagen tonnen opleverde gerold. Tuurlijk heb je competenties nodig om te ondernemen. Ik geloof ook zo dat de druk hoog is en gun haar van harte een leuk plekje waar ze op haar gemak is. Er zijn echter ook meer dan genoeg beroepen die waanzinnige competenties vereisen en tegenwoordig niet eens gemoeg opleveren voor een flatje in een dorp waar je niet dood gevonden wil worden. Terwijl ze qua noodzaak hoger op de maatschappelijke ladder staan. We hebben allemaal competenties nodig om geld te verdienen. Als we allemaal âgoede keuzesâ gaan maken en ârisico gaan nemenâ wat dat ook mogen zijn hebben we straks een lege publieke sector en een overschot aan webshops van dropshippers, zzpâers in krappe sectoren, make-up influencers en mensen die sjoemelen met crypto, money-mindset cursussen of welke hype er nu weer wat oplevert (edit: en ja ik weet dat dit overdreven is, zomaar even wat voorbeelden van grootverdieners uit veraâs beroepsgroep). Maar wat zijn ze dan knap bezig he.
Ik vind geld trouwens totaal niet âoppervlakkigâ. Misschien als je er teveel van hebt, maar zonder kan je niks. Het is nogal een cruciaal element. Er rust voor mij nul taboe op veel geld verdienen. Er zou wat mij betreft wel een taboe mogen liggen op de hoeveelheid waardering die ondernemers verwachten. Moet de eerste nuchtere ondernemer die niet zoân soort speciale waarderingscategorie voor ondernemers wilt nog tegenkomen.
Nou ja, vaker wel dan niet is er sprake van geluk en mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn vaak omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt gehad. Men is geneigd om goede dingen toe te rekenen aan het eigen kunnen en slechte dingen aan pech/ongeluk. Coaches (voor ondernemers) spelen hier handig op in.
Ik werk als zzpâer en verdien hier aardig mee (mede door krappe markt, lage belastingdruk ivt loondienst) maar het is een samenloop van omstandigheden waardoor ik dit ook kan doen en mag doen. En natuurlijk zijn er meer risicoâs als zzpâer maar tenzij het gaat over enorme voorraden aanleggen of personeel in dienst hebben valt het goed mee. Als ik om mij heen kijk in de sector waar ik werk is het vooral dat men op de juiste plek was in de juiste tijd. En ik denk dat dit ook voor veel influencers geldt. Is dat knap? Weet niet⊠Maar ook zonder dat is het natuurlijk hartstikke fijn voor Vera dat ze een heel net budget heeft voor een koophuis.
Het verschilt natuurlijk per sector, maar ik vind het zelf wel knap als je een gat in de markt ziet en hierop inspeelt. Ik denk dat veel mensen daar geen gevoel voor hebben. Ook al ben je ââslechtsââ een beautyblogger, je hebt destijds waarschijnlijk wel iets uitgeprobeerd waar weinig mensen heil in zagen en daar ben je nu succesvol mee. Je kan natuurlijk niet eeuwig blijven doorgaan op dat ene succesvolle idee en daar merk je nu wel verschil in met bloggers. De een blijft nieuwe dingen uitproberen en de ander borduurt verder op het succes van het verleden.
Geen zorgen hoor, mensen herinneren je er maar al te graag aan dat je geen waardering verdient als ondernemer met opmerkingen als; ja maar als je geen relatie had gehad, had je dit niet kunnen starten! Terwijl je letterlijk nergens om gevraagd hebt⊠Denk dat de positieve reacties op één hand zijn te tellen.
Ben ik de eerste ondernemer toch tegengekomen. Heb echt vaak gesprekken met ondernemers die dan weer echt neerkijken op mensen in loondienst.
Dat hebben we nu toch al đ„Č
De competenties die jij noemt hangen veelal ook samen met omstandigheden waarin je bent opgegroeid. Helaas heb je daar geen invloed op.
Dit ja, voor een heel groot deel maakt het echt wel uit waar je wiegje staat
Dit lijkt mij ook zo een rare reden. Lijkt me dat ondernemerschap vrij zwaar kan zijn op je relatie (ivm de tijd die je erin steekt/moet steken)
Stel, je werkt in een koffiezaakje en Mascha en Gregor komen koffie drinken maar ze lopen weg zonder te betalen omdat ze het vergeten. Wat doe je?
- Niks, lekker boeiend
- Ik stuur haar een DM dat ze is vergeten te betalen
0 stemmers
Ik ga er bij hen vanuit dat ze het oprecht zouden zijn vergeten, maar sommige andere influencers zou ik misschien wel een petty DM sturen (niemand specifiek in mân hoofd)