Beutyblogtopic XL #12

Is dit rumag in een nieuwe jasje?

4 likes

Wat een raar filmpje…
En trouwens als ik dat google krijg ik alsnog met geen mogelijkheid een abortuspil gevonden die ik online kan bestellen maar goed, misschien ligt het aan mijn google skills.

1 like

Dit is echt onzin wat je zegt en ik ben het hier helemaal niet mee eens.

Abortus door middel van een abortuspil is veilig en voor sommige vrouwen de enige optie.
Het is juist bizar dat je deze pillen alleen via een speciale abortuskliniek kan krijgen en niet bijvoorbeeld bij de huisarts.

Onder andere women on web helpt vrouwen met toegang tot deze pillen en dit is heel belangrijk werk.

Toegang tot veilige abortus is een mensenrecht.

Ik vind het heel goed dat ze dit bespreekt met ogenschijnlijk jong publiek en ze bewust maakt van deze optie.

En ik moest grinniken om fetus delutus maar ik ben dan ook 12.

43 likes

Eens met het huisarts-gedeelte. Sara zegt zelf in de comments dat het ook vooral voor haar Amerikaanse volgers is (ik had er dan een disclaimer bij gezet voor NL’ers, maar ok), die het online kunnen bestellen. Maar dat vind ik echt wel heftig hoor dat dat daar kan. Als ik het goed heb, mag je een abortuspil tot 8 weken en daarna kan het gewoon gevaarlijk voor je zijn. Als Jan en alleman dat zomaar kan bestellen, vind ik dat wel kwalijk dat ze dat zo toejuicht. Dan kan je wel zeggen ‘doe er onderzoek naar’, maar ik vind dat ook nog kort door de bocht. In paniek ga je misschien toch meteen bestellen en die pil innemen terwijl het eigenlijk niet meer kan/mag. Ik ben echt helemaal pro-abortus trouwens, maar wel op een veilige en begeleide manier. Abortus plegen is echt niet zomaar wat je laat doen, ook al weet je 100% dat je het niet wil houden. Sara had denk ik zelf beter alvast wat websites kunnen doorgeven in plaats van meiden gewoon laten googelen (en misschien zelf al wat kunnen vertellen over tot welke week dit max. kan, als ze dan toch bezig is met ‘Big sister advice’ geven)

4 likes

Vind je het kwalijk omdat het gevaarlijk voor je kan zijn als je langer dan 10 weken zwanger bent? Of vind je dat vrouwen/meisjes er WeL gOeD over Na mOeTeN DeNken. In het eerste geval ja prima maar in de documentatie van women on web waar je de pillen kan bestellen staat dat allemaal heel duidelijk.
Kijk maar

In het tweede geval denk ik “meh hoezo?” Ik geloof 100% in zelf over je lichaam beslissen en dat mensen die een abortus willen daar goed genoeg over hebben nagedacht.
Als ik vanmiddag botox in m’n hoofd wil of m’n lippen wil laten doen dan kan dat maar als ik geen kind wil moet ik eerst 5 dagen NaDENkEn. Abortus is letterlijk de enige medische procedure waarvoor een verplichte bedenktijd geldt.
En voor het percentage wat toch spijt krijgt of een overhaaste beslissing heeft genomen (zie lippen opspuiten bijvoorbeeld) moet daarom de overgrote meerderheid verplichte bedenktijd?

9 likes

Lijkt me vrij duidelijk dat @Canvastas dat eerste bedoelt.

En ja, helemaal pro-abortus enzo maar wat een waardeloos, weinig informatief filmpje. Dat is volgens mij waar de meeste mensen hier over vallen en niet hoe verstandig zo’n keuze wel/niet is.

16 likes

Lol, uiteraard bedoel ik het eerste. Ik heb deze keuze zelf ook gemaakt, dus ik ben zelf balls deep in dit proces gedoken. Maar juist daarom vind ik het belangrijk dat het veilig en op een begeleide manier gedaan wordt. Op het moment dat ik erachter kwam dat ik zwanger was, had ik zo erge paniek. Als ik een pil online kon bestellen (of in de winkel kon kopen), had ik dat direct gedaan. Maar ik weet 100% zeker dat ik daarna in de piekermodus was geschoten of ik wel de goede keuze zou hebben gemaakt en of ik er niet langer over na had moeten denken. Nu heb ik alles goed kunnen afwegen en er over na kunnen denken i.p.v. meteen in mijn paniek gehandeld hebben. Dus ja: ik ben absoluut pro-abortus en pro-abortuspil en pro-dat je het bij de huisarts kan halen of op websites waarbij je goed geïnformeerd wordt over de gevaren ervan, maar dan wel op een begeleide manier. Of dit nou online is of fysiek bij een huisarts of abortuskliniek. Overigens die 5 dagen bedenktijd vond ik ook heftig. Had wat mij betreft korter gekund, maar als ik direct gehandeld had nadat ik een positieve test had, dan had ik echt een rigoreuze keuze gemaakt zonder na te denken.

16 likes

Abortuspillen werden afgeraden door m’n huisarts vanwege de heftige bijwerkingen en pijn en dat je het dan alleen moet doormaken zonder dat je daarna weet of het gelukt is of wanneer het klaar is.
Het is niet bepaald lichtzinnig, een curretage was volgens haar minder invasief.

3 likes

Excuses voor mijn aanname!
Ik ben als het over abortus gaat heel (te?) fel omdat het heel snel gaat van “het mag van mij alleen onder deze omstandigheden en alles daarbuiten vind ik het niet kunnen” en ik vind dat echt heel erg.

In essentie vind ik het ook belachelijk dat zo’n pil bestellen via het internet ook de enige mogelijkheid is voor sommige vrouwen en ik gun iedereen de begeleiding en zorg die ze nodig hebben.
Soms denken we dat zulke dingen in Nederland goed geregeld zijn, maar in de praktijk valt er nog behoorlijk wat te verbeteren.

14 likes

Daar ben ik me van bewust! En daarom zei ik ook dat het ook online verkrijgbaar zou moeten zijn, maar wel begeleid. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een soort website waar je verplicht een soort online consultatie moet doorlopen. Misschien aan de hand van vragen beantwoorden of iets waardoor je verplicht bent om bijvoorbeeld de gevaren te lezen. Je kan natuurlijk wel een abortuspil-website hebben, maar als dan alle nuttige informatie ergens op 1 pagina staat onder ‘FAQ’ en je daar niet op kijkt omdat je z.s.m. die pil wil… dan gaat dat misschien ook niet goed. In Nederland krijg je natuurlijk een echo bij de huisarts, in het ziekenhuis of bij de abortuskliniek om te kijken hoe ver je bent en of je wel een abortuspil zou mogen slikken. Ik vind wel dat zoiets getackeld zou moeten worden a.d.h.v bijvoorbeeld een vragenlijst, een telefoongesprek of iets wat een goede vervanging daarvoor zou kunnen zijn en tegelijkertijd anoniem blijven of zonder (ver) te reizen. Ik weet inderdaad verder de wet- en regelgeving niet in Amerika en hoe dat bijvoorbeeld zit met googlen naar abortuspillen en welke shady sites je dan tegenkomt. Daar doel ik eigenlijk voornamelijk op. Dat die sites niet bij verkeerde meiden en vrouwen terecht komen en dat zij wel echt gestimuleerd worden om de gevaren, de gevolgen en de evt. complicaties te lezen. Ik wil ook zeker niet dat in Amerika het verplicht is om naar een kliniek, huisarts of ziekenhuis te gaan om een abortus te laten uitvoeren.

1 like

Ik hoop dat het duidelijk was dat ik ook dit bedoelde, inderdaad. Ik ben 100% pro-choice en vind dat vrouwen altijd deze keuze moeten kunnen maken, maar het aanraden van het op internet bestellen van een pil die ernstige complicaties kan hebben als je hem niet goed gebruikt is gewoon niet ok. En het feit dat je een aantal Amerikaanse volgers hebt maakt dat niet ineens wel prima.

Ik zag dat bevriezen van haar buikvet ook inderdaad, ze moet uiteraard doen waar ze zin in heeft maar ze lijkt echt totaal onbewust van haar audience. Het lijkt mij voor haar jonge volgers niet top om te zien dat iemand met zo’n platte buik het al nodig vindt om haar buikvet te laten wegvriezen.

5 likes

Ik ben ook tegen de wachttijd, maar wel pro het langs de huisarts gaan. Deels omdat het een infasieve ingreep is, maar ook omdat ik bang ben dat er anders meisjes gedwongen worden om abortus te plegen. Ik vind begeleiding vanuit een arts daarom wel echt heel erg belangrijk.

5 likes

Mascha en Gregor brengen in hun vlog vandaag flink wat spullen naar de kringloop. Bij het inleverpunt zien ze een mooi telraam staan voor €2,50 wat net is ingeleverd en vragen of ze die gratis mogen hebben in ruil voor hun ingeleverde spullen. Kringloop geeft aan dat het niet zo werkt en ze het gewoon kunnen kopen. Mascha geeft aan dat ze het wel snapt omdat een kringloop ook geld moet verdienen, maar Gregor was het er dus niet mee eens omdat ze veel spullen hebben ingeleverd . Beetje vage situatie en zou eigenlijk ook niet bij me opkomen dat te vragen, is geen ruilwinkel

98 likes

haahahahahhaha wat een krent

12 likes

Wauw, dit valt me echt van ze tegen eigenlijk. Je kan veel over Mascha zeggen, maar krenterig of gierig is ze niet. Willen ze alleen de hoofdprijs betalen als het nieuw is?

7 likes

De bedoeling van een kringloop is toch echt dat alles wat je levert een gift is, en zij het bedrijf runnen op de inkomsten van de verkoop daarvan :sweat_smile: Dat is het hele concept zegmaar

39 likes

Doneren ≠ Ruilen

9 likes

Hey je bent makelaar of niet hé. Altijd proberen te onderhandelen.

27 likes
Samenvatting

Ik weet dat je een abortus niet ff voor je plezier op een zaterdagavond doet, maar zoals ik in een eerdere post zei: toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, raakte ik in paniek. Als de mogelijkheid er was, dan had ik naar de Kruidvat gefietst en 'm daar ter plekke nog ingenomen. In mijn adrenaline had ik ook echt niet de complicaties gelezen en de gevolgen. Terwijl ik waarschijnlijk wel - nadat mijn adrenaline en shock en paniek was gezakt - ik goed ging nadenken. Uiteindelijk heb ik alsnog een abortus laten uitvoeren (en dat is inderdaad geen pleziertje), maar ik weet zeker dat als ik de Kruidvat-mogelijkheid had, dat ik was gaan piekeren over ‘wat als ik er wel langer over na had gedacht, had ik het dan wel gewild?’ Nu weet ik dat ik daar niet over hoef te piekeren. Dat is ook heel wat waard. En tuurlijk zijn er situaties van meiden en vrouwen die in nood zitten en die liever gisteren een abortuspil hadden genomen dan vandaag en die mogelijkheid zou er ook moeten zijn, absoluut. Onderzoek doen en professionele hulp zoeken kan ook lastig zijn in tijden van paniek/adrenaline/shock en ik denk echt niet dat iedereen op de hoogte is van hoe gevaarlijk een abortuspil (of zwangerschap) zou kunnen zijn. Ik lees bijvoorbeeld nauwelijks de bijsluiter als ik medicijnen slik of toen ik vroeger aan de anticonceptiepil was en ik ben echt niet dom en met mij zijn er honderdduizenden mensen die dat ook niet doen. Laat staan in tijden van shock. Overigens ben je niet klaar na een abortus: sommige vrouwen hebben echt behoefte aan professionele hulp na een abortus en hebben last van schuldgevoel terwijl ze voor hen de juiste keuze hebben gemaakt. Ik denk dat we beide van mening zijn dat in Amerika - en uberhaupt de wereld - heel wat te winnen heeft op abortusgebied en volgens mij bedoelen we allebei hetzelfde. Het is noodzaak dat elke vrouw toegang heeft tot een abortuspil. En als ik voor mezelf spreek zou ik dat in een ideale situatie ook zien op een veilige (en begeleide) manier voor mensen die niet in de mogelijkheid zijn om naar een kliniek/ziekenhuis/huisarts te gaan.

6 likes

96 likes