Beugels

O spannend! Snap wel dat je graag wil beginnen als je die stap eenmaal hebt gezet. Zo ongeveer een jaar bezig zijn vind ik ook nog wel te overzien. Ik voelde me wel erg oud trouwens bij de ortho haha, tussen al die pubers. Maarja je komt er voor jezelf.

2 likes

Haha, ja ik ook. Kreeg een brief ‘Aan de ouder(s)/verzorger(s)/voogd(en) van Tessel’ . Lol Tessel gaat zelf 1,5 maandsalaris ophoesten hoor :tipping_hand_woman:

2 likes

Ik had de lite versie (enkel onderkaak), mag bijna voor mn nachtbeugel gaan en die stukjes die op mn tanden zitten laten verwijderen. Was bezig sinds 1 september.
Hoewel ik nu niet opeens mijn droomgebit heb (want daarvoor heb ik wsl kaakoperatie nodig en zou ik facings moeten want heb relatief korte tanden omwille van knarsen), ben ik wel heel tevreden met het resultaat en heb ik net iets meer zelfvertrouwen wanneer ik lach. Heb nog geen mooi gebit maar wel eentje dat recht staat :stuck_out_tongue:
Zou het dus zeker aanraden!
Mijn ortho doet geen blokjesbeugels meer omdat het (vooral bij kinderen die niet goed poetsen denk ik) veel meer nadelen had, enkel nog invisalign.

1 like

Ben zelf 46 jaar en heb een overbeet, kruisbeet en crowding. Het ideale behandelingsplan zou zijn boven en onderkaak operatie plus uiteraard de beugel. De risico’s van zulke operaties worden naar mijn idee nogal gebagatelliseerd. De zenuw kan onherstelbaar worden beschadigd waardoor je geen of minder gevoel hebt in bijvoorbeeld de lip of kin. Ook tanden kunnen zeer gevoeliger worden etc. Ik ben er van overtuigd dat dit vaker voorkomt dan de 5% die ze aangeven. Dus SARPE ga ik niet doen. Bedenk ook dat een ortho veelal kijkt naar wat technisch mogelijk is maar veel minder kijkt naar de bijwerkingen. Heb wel naar MARPE gekeken. Dat is een hele interessante behandeling zonder grote risico’s. Nu is het gezien mijn leeftijd en bot samenstelling zo dat de kans van slagen klein is. Maar voor jongeren tot 30 jaar zijn de resultaten een stuk beter. Google MARPE maar! Gezien mijn smalle bovenkaak zou het fijn zijn om meer ruimte te hebben voor mijn tong ook. De overbeet is hinderlijk mede ook omdat de tanden op mijn onderlip rusten. Anderzijds dat ben ik gewend. De beet is verder gewoon goed, volgens zowel ortho als kaakchirurg. Blijft over, 2 (kleine) kiezen trekken om ruimte te maken, en dan met de beugel alles weer in lijn zetten (+/- 2 jaar beugelen max). De overbeet zal dan wellicht ook 2 a 3 mm minder worden en crowding is opgelost. Dat voorkomt weer andere problemen in de toekomst. Is het dan ideaal? Wellicht niet. Maar zo een SARPE en onderkaak operatie, is best ingrijpend met mogelijk blijvende nadelen. Wat ik wil aangeven is, luister ook naar je eigen gevoel! Wanneer ik lees dat iemand nu permanent geen gevoel meer heeft in de kin en onderlip (alsof het verdoofd is) en dat nadelig is voor de spraak ook… Ik zou het alleen doen wanneer ik bijvoorbeeld nu echt pijn zou ondervinden, of wanneer mijn kiezen zouden breken. Voor het uiterlijk vind ik ook geen goede reden, want een goede ingreep is geen garantie dat zaken niet weer verkeerd komen te staan.

Nou ik werd net gebeld en ik schrok in eerste instantie echt een beetje van wat hij allemaal zei haha, dat de onderkaak toch wel ‘kritiek’ was en het niet zomaar op een rij gezet kon worden want dan liep ik het risico dat de tanden uit het tandvlees geduwd zouden worden ofzo omg au. Niet echt een tactisch begin van het gesprek want het klonk een beetje alsof ik een hopeloos geval was ofzo dat niet meer te redden was. Maar uiteindelijk viel dat wel best mee, hij raadt me Invisalign aan omdat slotjes eigenlijk niet geschikt zijn voor wat ik nodig heb, en het was een twijfelgeval of er iets getrokken zou moeten worden maar hij denkt dat het niet hoeft en dat het zo wel kan met Invisalign en een paar tanden bijslijpen. Zou wel ongeveer 1,5 jaar duren, viel me ook wel een beetje tegen. De kosten wilde die niet noemen aan de telefoon, het plan met kostenberaming wordt zo naar me gemaild, maar ik hou mijn hart vast, zal wel een dure grap worden zo te horen. Iig geen kaakoperatie (weet niet waarom maar daar was ik echt bang voor dat ik dat te horen zou krijgen) dus het is toch niet helemaal rampzalig. Grappige is dat ik toevallig net ook een collega zag die sinds kort een beugel heeft, die had hetzelfde idee.

@tessel ben jij al begonnen/heb je het uitgewerkte plan al gezien met filmpje?

Ja heb het uitgewerkte plan binnen! Dit is nu voor 40 weken, als we dit eindresultaat bereiken ben ik al heel tevreden. Ook met een beetje slijpen hier en daar om die millimeter extra te krijgen. Daarna kijken we verder en komen er mogelijk nog 20 weken bij.

Volgende week krijg ik mn eerste beugeltje :smiley:

Heb overigens nog geen rekening ontvangen maar de eerste wordt wss ongeveer achttienhonderd euro en totaal 3500 euries

1 like

Oh spannend! Ik ben benieuwd of je er ook zo’n zere bek van krijgt als ik vroeger met slotjes had.

Heb mijn kostenbegroting ook binnen nu en komt inclusief alle scans, foto’s, controles etc. totaal ook op ong 3500 euro. Toen ie het over 1,5 jaar had had ik het eerlijk gezegd nog een stuk hoger verwacht dus hoewel het een godsvermogen is valt het me nog relatief ‘mee’. Gelukkig heb ik net een grote meevaller gehad met de belastingteruggave dus ik ben er vrijwel zeker van dat ik het maar gewoon ga doen.

2 likes

Ja, daarnaast schijn je dit ook als zorgkosten op te kunnen geven, dus die kan je dan hopelijk aftrekken van je inkomsten.
Die tweede reeks kost je ook alleen wat je betaalt aan de kliniek, niet meer aan de invisalign technieken.
Ik heb helemaal geen ervaring met beugels dus we gaan het zien :woman_shrugging:t3:

Jouw case klinkt wel een beetje als de mijne. Mijn onderkaak was ook een ramp. Maar ik ben vorige week bij de ortho geweest en ze zei dat mijn beet al zoveel beter was dan eerst (en dat na amper 4 maanden, ben nog niet eens op de helft).

Wat de pijn van een Invisalign-beugel betreft: dat vind ik zóveel beter meevallen dan bij een slotjesbeugel. Enkel de eerste paar dagen is een Invisalign even lastig. Je mond moet wennen, je krijgt 'm amper uit en aan en je hebt constant honger en een droge bek. De eerste dagen had ik ook het meeste pijn. Maar daarna eigenlijk nooit meer. Het strakke gevoel wat je hebt als je een nieuwe aligner in doet vind ik nu zelfs een beetje fijn. :face_with_hand_over_mouth:

Ben benieuwd hoeveel aligners je krijgt!

1 like

Klopt! Er zit wel een drempel aan die zorgkosten, alleen over het bedrag boven de drempel krijg je wat terug. Voor 2019 was dat iets van 600 euro. Ik kreeg mijn beugel (slotjes) in juni 2019 bij mijn onderkaak en 2020 op mijn bovenkaak en ik kreeg steeds een factuur voor hetgeen er was gedaan. Daardoor zat ik in 2019 op iets van 700 euro, dus dat schoot al niet veel op. Nu heb ik in 2020 een huis gekocht en ben ik fiscaal partner en staat die gezamenlijke drempel op 1600 en daar kom ik ook niet aan. Mocht je er gebruik van willen maken is het dus misschien aantrekkelijker om al een groot bedrag vooruit te betalen. Daar moet je maar even induiken!

1 like

Vind de pijn echt heel erg meevallen! Heb nooit slotjes gehad maar wel allerhande andere beugels (oa zo eentje waarbij je met een metalen stokje elke ochtend en avond je gehemelte moet verbreden :thumbsup:)
Elke keer je een nieuwe tray indoet zit het wel wat strak, en in het begin had ik ook wat moeite met ze uit te krijgen. Verder enkel positieve ervaringen!

1 like

Oh dat gaat best snel dan! Fijn zeg. Als ik een goede beet krijg ben ik ook echt blij, die zit me nog het meest dwars.

En ook fijn dat het blijkbaar niet zo’n pijn doet, @Xigua ook , tuurlijk even wennen is logisch, ik ga er niet vanuit dat het 1 groot feest wordt. Ik vraag me wel af hoe je het doet met bijvoorbeeld een feestje waarvan de core bezigheid eten en drinken is bijvoorbeeld? Dan moet je ofwel je aligner de hele tijd in en uit doen (sowieso niet haalbaar lijkt me) of gewoon de hele tijd niet dragen en maar genoegen nemen met dat je dan die dag je uren niet haalt? Is misschien ook niet zo’n ramp als je dat niet regelmatig doet.

Zijn jullie eigenlijk allemaal met de eerste ortho waar jullie kwamen in zee gegaan of hebben jullie meerdere consulten gehad en daarna besloten?

In de beginfase heb ik 1 dag gehad waarop ik mijn tanden nergens kon poetsen en zo’n 5-6 uur mn beugel uit heb gelaten, verder droeg ik ‘m minstens 19-20u per dag, maar liefst 21u of langer natuurlijk. Het resultaat werd gewoon binnen de tijdspanne gehaald, bij controles kreeg ik telkens te horen dat ik perfect op schema zat, dus eens een etentje ofzo zal geen enorme invloed hebben geloof ik. Volgende week gaan de attachments eraf en krijg ik mn nachtbeugel die ik nog een paar weken ook overdag moet dragen zodat mn tanden iets sterker in hun nieuwe stand vast komen te zitten (althans zo legde de ortho het uit haha).

1 like

Ja, ik ga misschien (het vlot niet echt) dit jaar een huis kopen, dus dan is het handig om het nu te doen. Gelukkig kom ik met 3500 euro wel boven de drempel uit :skull:

@Lemongrab ik heb vandaag mn eerste 15 aligners gekregen! Die attachments zijn geplaatst, ik heb ze ook op mn onderste voortanden, dat is op zich wel zichtbaar. Het valt me mee qua comfort, ik hoop wel handiger te worden met het in en uitnemen want dat is me toch een gedoe. Als iemand onder woorden kan brengen hoe je dat handiger doet, hit me up. Je voelt het zitten en ik heb een attachment voor een elastiekje voor mn kruisbeet, die schuurt wel wat tegen mn tong aan. Denk dat dat ook wel gaat wennen.

En schijnbaar moet ik elke avond een kwartiertje kauwen op een rubbertje om ze steviger te laten zitten? Dat vind ik wel echt ver gaan maar ja, betaal er veel geld voor.

3 likes

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Ik denk dat die attachment best zal wennen hoor, ik voelde alles in het begin ook heel erg zitten en nu heb ik er geen erg meer in.

1 like

Wat grappig, ik heb ze nu ook al ruim een half jaar maar dat van dat rubbertje kauwen heb ik niet gehoord, vertelde je orthodonist dat?

Ja, de assistente. Heb het net even geprobeerd en ze zitten opeens loeistrak

Ik haak altijd mijn nagels aan de randjes om ze er uit te halen. Moet wel zeggen dat bij een nieuw setje dit de eerste dagen wel altijd moeilijker ging.

Ik ben nu al een jaar ‘klaar’. Dat zou betekenen dat ik niet meer iedere nacht mijn bitjes in zou hoeven doen, maar als ik 1 nacht over sla voel ik het de nacht erna meteen. Ook staan 2 tanden nog niet helemaal recht. Dus ik ga binnenkort toch maar weer een afspraak maken

1 like

Ik heb er ook gehad, van die paarse met druivensmaak :sweat_smile:
Zou net iets meer voor ‘activatie’ zorgen @tessel ! Moest het alleen aan het einde gebruiken, in de laatste 2 weken.

1 like

Overigens is het nu wel gevoelig, bij vlagen pijnlijk en is het eten gek met die attachments op mn tanden. Vooral die aan de binnenkant met een haakje voor het elastiekje schuurt langs mijn tong. Heb al meerdere keren een snack laten staan omdat ik geen zin heb de aligners uit te nemen. Nooit gedacht dat dat ooit zou gebeuren.

1 like