Beugels

Ik heb een nieuw draadje achter m’n voortanden. Deze is plat, de vorige was rond, en is zoveel chiller. Steekt minder uit en er zit minder lijm op.
En de assistente was superlief.

2 likes

Ik durf nu nooit meer een draadje, ben juist blij met mijn nachtbeugel model. Je moet hem wel natuurlijk zelf indoen, anders staat het zo weer scheef

Jaa klopt, heb ‘m nu een paar dagen en ben best tevreden, totaal andere ervaring dan beugels die ik vroeger had (toen wel vrij veel ‘druk’ die ik voelde door de beugel en ook qua spreken kon ik toen echt niet normaal praten zonder slissen). Kreeg een beetje het gevoel van ‘nu is het moment’ dus na langer nadenken heb ik dan toch beslist om (enkel onderin) de beugel te nemen

Iemand ervaring met Airsmile? Ook een andere variant van invisaligne.

Nee ik heb alleen ervaring met clearcaps.

1 like

Jeetje wat naar, een ortho is juist iemand die je moet kunnen vertrouwen en waar je je op je gemak bij voelt aangezien hij/zij natuurlijk wel met je gebit bezig is! Zou toch verder kijken als ik je ervaringen zo lees

Ik ben nu 1 maand verder en zie een ieniemienie beetje verschuiven, ja.
Probleem waren voornamelijk voortanden onderaan die aan het duwen waren waardoor er eentje naar achteren verschoven was geraakt.
Voel bij elk nieuw bitje ook echt wel dat het terug even strak zit! Binnen 2 weken eerste controle en dan weet ik ook of ik op schema zit met hoe het op voorhand bedacht was

Hopelijk gaat je intake ditmaal beter!

2 likes

Weet iemand of een beugel en kaakoperatie vergoed wordt bij een overbeet? Vroeger wel beugels gehad en toen werd gezegd dat als ik volwassen ben een operatie zou kunnen ondergaan. Nooit gedacht dat ik dit zou willen maar de twijfel begint toch te komen.

Krijg je dan het hele beugeltraject en operatie vergoed of niet?

naar mijn weten bij 18+ niet, maar misschien hangt het van je soort verzekering af.

1 like

Is per situatie en per verzekering verschillend. Bij mij is mijn beugel deels vergoed omdat ik nog vergoeding had openstaan, maar de rest heb ik zelf moeten betalen. De operatie is wel volledig vergoed, maar daarvoor heeft de kaakchirurg ook een aanvraag gedaan. Zonder die aanvraag had ik hem ook zelf moeten betalen.

1 like

Bedankt voor je antwoord!

Ik merk dat ik het heel lastig vind een keuze te maken. Ik heb namelijk geen klachten van mijn overbeet, en van de voorkant is het best oke. Alleen mijn profiel, de manier waarop mijn onderlip en kin staan en de kaaklijn, daar irriteer ik me aan. Het voelt alleen enorm tegenstrijdig een grote behandeling als deze te ondergaan als het niet ‘nodig’ is.

Bij mij heeft mijn orthodontist een aanvraag ingediend en werd de hele orthodontische behandeling en de kaakoperatie vergoed. Zo te lezen zat ik in dezelfde situatie als jij. Bij mij werd het echt aangemerkt als medisch (vandaar de vergoeding) en niet als cosmetisch.

1 like

Dankjewel voor je bericht! Hoe weet je of het medisch ‘beter’ is? Of als je geen klachten hebt, is het altijd cosmetisch? Voor zover ik weet zou het bij mezelf niet medisch noodzakelijk zijn. De orthodontist gaf in mijn tienerjaren gewoon aan dat dit een optie was, omdat de beugel niet het gewenste effect had.

Ik ging naar de orthodontist met het idee, ik vind het nu niet mooi, wat kan eraan gedaan worden. Ik had verder geen klachten ofzo. Maar toen bleek dat de wortel van een van mijn boventanden uit het bot was gegroeid, en een van mijn ondertanden had afwijkend tandvlees. En verder stonden de kaken dus niet goed op elkaar en moest de onderkaak eigenlijk verlengd worden. Dit werd een heel traject waarin al deze dingen werden aangepakt incl. kaakoperatie en het trekken van die ondertand (want je kan niet zomaar een kaakoperatie doen, je moet het gebit daar verder ook op aanpassen). De orthodontist heeft dit ingediend als medisch bij de zorgverzekering (ik had alleen basis) en dan accepteerden ze. Het is alweer een tijdje geleden dus ik weet niet meer precies wat er medisch was aan dat de kaken niet goed op elkaar stonden.

Ik zou adviseren om een intake te doen bij de orthodontist. Misschien heb je toch wel onderliggende problemen waar je nu geen klachten van hebt en kan het op deze manier aangepakt en vergoed worden. Als je meer informatie wil over hoe precies met de operatie is gegaan en wat er allemaal is gebeurd enzo stuur me dan gerust een pb!

Edit: ik heb vroeger ook een beugel gehad maar volgens mijn orthodontist hebben ze dat toen niet goed aangepakt, misschien had dat er ook nog iets mee te maken.

1 like

Ik heb sinds vanmorgen m’n Invisalign!
Nog geen pijn en je ziet het ook niet echt (enkel als ik lach want ik heb elastiekjes), dus valt helemaal mee.
Enige irritante is dat je niet meer gewoon even iets tussendoor kunt eten, maar dat zal hopelijk gewoon een kwestie van wennen zijn?:sweat_smile:

2 likes

Ben benieuwd hoe het je bevalt!
Ik heb volgende week een intake.

1 like

Ik heb iets te vroeg gejuicht, want inmiddels doet het wel pijn. Maar ik zal over een paar weken wel updaten met hoe het bevalt! :blush:

Jij succes met de intake! Spannend!

1 like

Ja graag, ben echt benieuwd! Waar precies heb je m voor? En mag ik weten wat je eraan kwijt bent in totaal?

Ik heb last van een overbeet en diepe beet, waardoor m’n kiezen niet goed meer op elkaar aansluiten en m’n voortanden naar voren geduwd werden. Dus de boventanden worden nu naar achteren geduwd en de ondertanden naar voren.
Voor het hele traject (1-1,5 jaar) ben ik zo’n €3700 kwijt.

1 like

Mocht je het overwegen, ik heb ook een diepe beet en ik heb destijds voor brackets gekozen. Invisalign kwam bij mij met een offerte van zo’n 5 duizend euro. Mijn brackets zitten er nu ruim een jaar in en ze mogen er als het goed is in juli uit, tot nu toe heb ik €1.335 uitgegeven en er komen alleen nog kosten voor controle bij (circa 30 euro per keer) en dan het eruit halen van de beugel. Aan het begin van het traject kreeg ik een offerte van 1700/1800, dus dat zal wel redelijk kloppen. Het scheelt in ieder geval veel geld, het is natuurlijk wel wat minder mooi, maar je bent er ook zo weer vanaf.

1 like