Beschrijf een type mens

Aangepast!

1 like

De trotse schoonmaakster

Deze schoonmaakster is vaak op latere leeftijd naar Nederland gekomen maar spreekt een aardig woordje Nederlands. Heeft een harde werkethiek, klaagt nooit en is zelden ziek. Dit terwijl ze niet wordt doorbetaald wanneer ze ziek is en geen pensioen van de zaak heeft. Toch wordt zij door sommige mensen volkomen genegeerd of voelen sommige Nederlanders zich boven haar verheven. Ondanks dit alles begroet ze iedereen altijd enthousiast en respectvol. Ze begint zelden zelf aan een gesprek, maar wanneer je naar haar persoonlijke leven vraagt begint ze uitgebreid maar vooral trots te vertellen over haar kinderen, kleinkinderen en hobby’s. Dat haar (klein)kinderen het zo goed doen op school en al toekomstplannen hebben en dat zijzelf deze zomer weer op vakantie gaat naar haar thuisland. Maar ook dat ze blij is om in Nederland te wonen omdat hier alles zo goed is geregeld. Wanner je een kleinigheidje voor haar klaarlegt of wat extra geld overhandigd, blijft ze volhouden dat je dat niet had hoeven doen. Waarop jij steenvast blijft volhouden dat ze het verdiend omdat je zo blij met haar bent.

46 likes

De Facebook-Münchausen Hypochonder

Gelooft alles wat zij (of hij) leest op Facebook en heeft elke maand een andere aandoening. Heeft lyme die Nederlandse doktoren niet konden vinden, maar Duitse klinieken wel. Dit duurt echter maar een maand, want dan heeft de Facebook-Münchausen hypochonder fibromyalgie. Dit is hij of zij echter weer vergeten zodra er op Facebook verschijnt dat je kanker krijgt van aspartaam. Kinderen vaccineren? No way, krijgen ze autisme van.
Gaat vaak samen met orthorexia-symptomen.

15 likes

Right in the feels. Misschien ligt het aan mijn PMS, maar ik werd hier echt een beetje verdrietig door.

6 likes

hahaha dit is echt zo herkenbaar. heb door het gebied waar ik in werk helaas veel van dit soort personen op social media, mis alleen nog de termen: gebruik je vrouwelijke energie/ laat je energie stromen / laat je energie niet wegzuigen / voel je energiek. In ieder geval honderd keer fckng energie.

3 likes

De hobby blogger (met nadruk op hobby)

Deze persoon is goed vertegenwoordigd op het internet want zij heeft een blog. Weliswaar met een standaard lay-out maar toch. Deze blog is ooit ontstaan op een druilerige zondagmiddag toen ene Janneke (of Irma) achter de computer zat met een kopje thee naast de pc. Een advertentie op facebook trok haar aandacht :“Je eigen website met domein voor 20 euro per jaar”. De toekomstige blogger trok haar stoute huisslippers aan en registreerde creajanneke.nl want haar creatieve kant moest benadrukt worden. Na enkele muisklikken was de Wordpress installatie klaar en kon de blogger in spe direct aan de slag. Ze downloadde een leuk handlettering font op Dafont.com en maakte daarmee een headerafbeelding in Paint (RIP) en vond nog een leuke achtergrond terug op haar computer in het mapje ‘Mii Cu2 PgeEj’. Na het uploaden van de twee afbeeldingen begon onze creatieveling aan haar eerste echte blog. Het werd een voorstelrondje: “Hoi! Ik ben Janneke. Ik ben 31 jaar en heb SPW gestudeerd. Mijn hobbies zijn handlettering, luisterboeken en de Action. Ik werk met gehandicapten en heb twee cavia’s genaamd Sjonnie en Snuitje.“ Zo die eerste blog kan eruit.

De hobby blogger checkt iedere dag haar website maar tot op heden heeft nog niemand gereageerd. Daarom besluit Janneke een vast weekschema te hanteren net zoals haar grote voorbeelden. Op maandag post ze een weekoverzicht met haar Instagram foto’s waarop wekelijks dezelfde bezigheden prijken, op woensdag een origineel recept (pannenkoeken) en op vrijdag iets creatiefs zoals haar laatste handletteringcreaties. Heel soms verwent ze haar niet bestaande publiek met een extraatje dat vaak een boekrecensie is zoals drie reviews van de de Vijftig tinten grijs-trilogie.

Hoe hard ze ook haar best doet, de reacties blijven uit. Alleen tante Jopie reageert dagelijks op de berichten van de hobbyblogger omdat de link van iedere blog wordt geshared op Facebook: “Mijn kleine janneke, hoe is het met je moeder Greet? Dikke smak Jopie. Xxx <= Ps. dit zijn kusjes”. De blogger twijfelt of ze nog wel door moet gaan met bloggen maar volgens haar favoriete guru’s moet je hard werken om iets te kunnen bereiken. Daarom tracteert Janneke haar publiek iedere zondag op een Youtube-video met haar laatste aankopen van de Action of Leenbakker. “Dit leuke houten bordje met de letters home maakt je huiskamer direct een stuk gezelliger.”

Bovendien gaat de blogger een nieuwe strategie proberen: zo vaak mogelijk als eerste op de nieuwe posts reageren van anderen reageren in de hoop dat mensen doorklikken en nu wel een berichtje achterlaten. De strategie blijkt te werken want nu bezoeken wekelijks 10 mensen creajanneke.nl en twee andere creatieve meiden hihi laten wekelijks een berichtje achter. Een van hen is Lisanneke: “Mooie blog heb je. Kom je ook is op die van mij kijken? Ik maak figuren van strijkkralen. Liefs Lisanneke”. De hobbyblogger is trots op haar grote succes. Binnenkort is ze van plan om te gaan schrijven over haar sportschoolavontuur want de hobbyblogger heeft een grote ambitie: een fitgirl worden.

27 likes

In ieder geval al beter te hanteren dan de Aziatische Student. Kan niet fietsen maar denkt dat dit verplicht is in Nederland dus koopt een kinderfiets. Is een gevaar op de weg waardoor ik al ontiegelijk vaak bijna ongelukken heb gehad.

28 likes

Ja precies. Mijn nieuwe techniek was om keihard te bellen als ik achter ze rijd voordat ik ze inhaal, maar laatst schrok een daar zo erg van dat ze alsnog bijna omviel dusja ik ben nog opzoek naar een nieuwe tactiek.

6 likes

Hahah. Met een grote boog omheen fietsen?
Nederlanders zijn ook wel echt opgegroeid met fietsen dus snap ook wel dat ze het niet zo goed kunnen.

Dat was inderdaad mijn allereerste tactiek! Alleen hebben ze de neiging altijd zeer onverwachts ineens naar buiten te schieten, ze kunnen niet in een rechte streep fietsen.

Haha nee zonder gekkigheid ik snap ook wel dat ze niet zo goed kunnen fietsen. Maar ga dan op fietsles ofzo haha

2 likes

Haha true that

Ben jij m’n zusje?

Ik heb 2 zussen dus is mogelijk

Oh ik maar een. Maar in dezelfde stad als jij en met exact hetzelfde verwoorde frustraties over fietsende Aziaten met helm op kinderfiets.

1 like

Moest gisteren echt zo hard lachen om je berichten over de Aziatische student, ontzettend herkenbaar.

Trouwens, bakfietsen voor je in Amsterdam is ook vreselijk.

2 likes

Heeft echt altijd een spijkerbroek aan. Viel mij iig op.

Als ze deze fiets gaan kopen is er ook veel paniek, want ze snappen niet hoe een terugtraprem werkt, of er zijn alleen fietsen die te groot voor ze zijn. Verder klagen ze graag dat het bier veel te duur is en zijn ze in een café altijd te herkennen omdat ze als enige halve liters Heineken bestellen.

2 likes

Is ook heel vaak een student aan de kunstacademie overigens. Vrijwel altijd met lang haar en nonchalant gekleed

3 likes

En ze haten trends, maar ze lopen toch met fila sneakers, fanny packs, grijs geverfd haar in halve knotjes, mom jeans en calvin klein ondergoed.

12 likes

Je spot ze zelfverzekerd en op hun gemak in de kroeg of op een festival met harde muziek : de oude metalhead. 50+, een lange sluik bosje donker haar, waar de grijze haren door heen prikken en een naar achter schuivende haarlijn. Ze zijn ongeschoren en hebben oorbellen, en een blauwachtige vervaagde tattoo van een leeuwenkop op de bovenarm. Ze gaan gekleed in vergrijsde zwarte bandshirts. Een lange verwassen jeans en ‘kisten’. Portemonnee hangt aan een ketting aan de broek. Ze drinken bier (veel) en eten vlees(ook veel). Als ze een band kijken en muziek luisteren, beweegt hun hoofd rustig mee.

Edit : rookt ook shag natuurlijk

13 likes