De 50+ man met het vage beroep
Dit soort pareltjes verschijnen regelmatig in mijn LinkedIn-tijdlijn doordat ze door iemand in mijn netwerk interessant gevonden worden (waarom ?). Mannen van minstens 50 jaar oud met vage titels als Kwartiermaker, Professioneel druktemaker, Brandactivist of Destinatiemarketeer. Er woont er helaas ook zo’n type in in mijn buurt…
Niemand weet wat deze mannen - het zijn altijd mannen- doen en zijzelf eigenlijk ook niet. Het vermoeden bestaat dat het iets met verandermanagement te maken heeft of met duurzaamheid. Die termen gebruiken ze namelijk veel. Waren in een vorig leven ergens anders werkzaam. Ze zijn voor zichzelf begonnen nadat ze bij een reorganisatie ontslagen zijn. In combinatie met een dikke midlifecrisis en een nooit voltooide opleiding hebben ze zichzelf tot Vaag Beroep benoemd. Je vindt ze vooral op LinkedIn en Twitter. Hier delen ze filmpjes en quotes van Omdenken en Meester Bart. In hun omschrijving of bio staan vaak "Eigenzinnig, Duurzaam, Diversiteit, Coach, Verbinder, Aanjager, Gastspreker’. Ook hebben ze vaak afkortingen achter hun naam staan die ze door werk/cursus gekocht/ gekregen hebben. Ze zijn te herkennen aan een ietwat warrig kapsel, oortjes in en al telefonerend fietsend op een OV-fiets. Ze zijn tegen autoverkeer in de binnenstad en nemen vaak de trein naar hun klussen. Toch rijden ze in een grijze Renault Espace diesel. Als ze niet aan het kwartiermaken, zijn, gaan ze graag op vakantie naar Corsica of het Baskenland (lekker dwars). In een volgend leven gaan ze naar Frankrijk om een Chambre D’Hote (uitgesproken als chambree dood) te beginnen of een naturistencamping in combinatie met ‘beleving’.