België topic

Mooie woordspeling! Mooie site is het en leuke artikelen! Heel herkenbaar sommige dingen :smiley:

1 like

Ja mijn vriend en ik spreken nu iets er tussen in haha… hij neemt dingen van mij over en ik vlaamse woorden…

1 like

Haha ik betrapte m’n vriend onlangs (na 3 jaar) op zijn eerste ‘nou…’ :smile:

1 like

Dat was pas nuttig geweest, hoe werkt alles rondom verzekeringen en hoeveel regeringen zijn er nu eigenlijk en hoe werken ze? Dat was interessant geweest.

1 like

Haha mijne maakt mijn nou nog altijd belachelijk helaas, er is nog werk aan de winkel dus…

1 like

In welke stad woon je (als je dat wil zeggen)? En ben je van plan om altijd in België te blijven?

Terwijl ik zelf nog steeds heel hard volhoud dat ik echt nog niet aan het ‘verbelgen’ ben, begin ik volgens mijn moeder echt de typische zinconstructies en intonaties over te nemen.

@tuula mijn vriend doet mij altijd na: nou nou, poeh poeh, sjongejongejonge. :joy:

2 likes

Maar heb je dan ook geen mutualiteit?

Wel gek hoor, het is ook zo onduidelijk. Ik ben er nu achter dat je je in België officieel wel moet melden maar ik geloof dat het enige wat je nu riskeert is dat je een boete kan krijgen?

@equinox haha ja vriendinnen die bij mij op bezoek komen zeggen het ook. En de vriendin van m’n vader zei vorig jaar zelfs dat m’n kledingstijl ‘verbelgist’ was (het was als compliment bedoeld).

Kledingstijl? Wat grappig. Kon ze ook omschrijven wat ze hiermee bedoelde?

Ja, wat meer ‘classy’. Vind ik over het algemeen ook wel als ik het straatbeeld in Antwerpen of Gent met m’n vorige woonplaats (Utrecht) vergelijk. Kan m’n vinger er niet echt op leggen, maar vind het net wat stijlvoller/klassieker of zo.

@Slaapmuts haha ja goeie. Ik twijfel nog. Mijn vriend zit bij cm dus het is verleidelijk om me dan daar ook maar in te schrijven. Heb het gevoel dat heel België bij cm zit. Ik heb ook geen idee of het ook nog loont om te vergelijken, zoals dat in NL wel het geval is.

1 like

Hasselt! En jij in Antwerpen zie ik op je blog! Leuke stad, ook veel Nederlanders daar volgens mij. Mijn vriend is niet van plan om in Nederland te gaan wonen dus ik denk het wel. Zelf voel ik mij hier eigenlijk ook meer thuis dan in Nederland dus zelfs als we ooit uit elkaar zouden gaan zou ik toch de voorkeur wel hebben hier te blijven denk ik. Alles is hier wat rustiger en minder luid, dat past beter bij mij denk ik. Wanneer ik nu in Nederland kom denk ik vaak wat maken we toch veel geluid :stuck_out_tongue:

2 likes

@Pluisje haha ik heb exact hetzelfde. Zeker in Antwerpen zijn natuurlijk veel Nederlanders, nog los van de Nederbelgen ook de toeristen. Die zijn altijd zo luid!! Haha dan schaam ik me echt. Ik voel me hier ook heel fijn, al zou ik niet in een of ander lintdorp kunnen wonen denk ik.

@Slaapmuts ja dat is ook zeker waar. Mijn vriend is ook zo en door hem ben ik ook meer gaan investeren in mooie duurzame items die wat duurder zijn maar langer meegaan, ipv goedkope dingen die 1 seizoen leuk zijn.

Ik vind dat dus over het algemeen ook het grootste verschil, in NL toch eerder allemaal scheuren en gaten in broeken (wat ook stylish kan zijn maar vaak too much of zo). Sowieso is dit natuurlijk wel super generaliserend en zie ik vooral wat in de grote steden loopt. Maar vond het wel opvallend!

“Kleedje”, helemaal ingeburgerd, zie ik :grin:.

@tuula Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik ging vroeger heel vaak naar Nederland en het viel me vooral heel erg op dat vrouwen en meisjes veel opvallendere make-up dragen (en dat het in mijn ervaring in België meer naturel is).

2 likes

Ik heb exact hetzelfde! Trouwens, ik merk ook dat ik tegenwoordig vaker exact gebruik ipv precies. Ik hoor dat om me heen, en precies wordt hier eerder gebruikt als ‘dat gaat precies niet goed’ ofzoiets.

Zo heb ik wel meerdere dingetjes die ik overneem, ik vind ‘tis niks!’ ook heel leuk (ipv ‘het geeft niets’). Sowieso had ik van mezelf al een zachte g dus ik denk dat ik best goed kan inburgeren haha.

2 likes

Ik moet zeggen dat ik “het geeft niet” vriendelijker vind dan”tis niks”. Ik ben daarom ook weer terug overgestapt. Maar dat is denk ik een persoonlijke interpretatie.

1 like

Oh dit is als Belg helemaal niet mijn ervaring. Ik heb een vriendenkring waar velen een goedbetaalde job hebben maar ook daarvan vindt iedereen een kleedje van 90 euro al aan de dure kant. Maar misschien is dit in andere kringen anders.

Dat idee over make-up heb ik ook wel @Hinkje

2 likes

Ja de toegankelijkheid merk ik ook wel, je maakt niet snel nieuwe vrienden hier vind ik. Mensen zijn wat geslotener en blijven binnen hun eigen kringetje. Tijdens mijn studie ging dat inderdaad makkelijker maar nu zijn de meesten mensen waarmee ik omga mensen die ik via mijn vriend ken, of via werk. Dat vind ik wel jammer in Belgie.

Ook een nederbelg of een echte belg? :stuck_out_tongue: Ja ik zag er vandaag toevallig reclame voor in het centrum, ik wil wel graag gaan. Nog nooit geweest dus ben wel benieuwd, hopelijk valt het weer wat mee. Jij al vaker geweest? Is het gewoon standjes met drank of is er nog meer te doen?

1 like

Hier nog een mede-hasselaar! @Pluisje (ofja, ik studeer hier gewoon haha).

Ik ga helemaal naar de mallemoer dit weekend. Giet de vanillejenever er maar in joe joe!

2 likes

Haha dat klinkt als een goed feestje!