België topic

Het viel mij ook ONTZETTEND tegen! Ik kwam ook bijv steeds niet van de Nederlandse belastingdienst af, en mijn voormalige Nederlandse zorgverzekering wilde de opzegging ook niet accepteren :roll_eyes:

Oh god, ja ik ben benieuwd. Ik ben zzp’er in NL en ga nu in loondienst. Dat wordt vast ook heel leuk bij de eerstvolgende inkomstenbelastingaangifte. Ik snap ook niet zoveel van de mutualiteit hier, dat het zo gekoppeld zit aan je werk ipv dat je er standaard een hebt?

Oh, oké. Bizar dat er toch nog zoveel verschil in zit. Je zou toch verwachten dat het min of meer gelijk is, door de EU/Schengen.

@tuula Héél herkenbaar. Ik woon nu anderhalf jaar in Frankrijk en alles is al een hele tijd geregeld (behalve de belastingen), maar af en toe heb ik dan toch weer een stress-gedachte dat ik ergens iets vergeten ben te regelen of zo :joy:. En die belastingen dus nog :roll_eyes:. Het helpt ook niet dat alles zo star en ontoegeeflijk is.

Ja ik was ook zzp’er! Het heeft TWEE JAAR geduurd voor die belastingaangifte geaccepteerd was. Echt een drama.

Ik heb trouwens zelf een mutualiteit gekozen en dat gewoon individueel geregeld, ik kon geloof ik ook iets via werk doen maar ik vond het allemaal te ingewikkeld dus ik ben een Partena kantoor binnengelopen :joy:

@Hinkje als ik iets heb geleerd van deze emigratie is het dat de EU nog wel eea te regelen heeft :unamused:

2 likes

Wat een gedoe hè verhuizen naar België :sweat_smile:
Ik zit bij de CM (mutualiteit), gewoon omdat mijn vriend daar ook al bij zat. Gewoon binnen gelopen zoals @grace zegt. En hospitalisatieverzekering heb ik wel via mijn werk.

Bij mij heeft het ook heel wat tijd gekost voordat alles geregeld was, en dat terwijl ik al 5 jaar in belgie woonde (als student zijnde). Toen ik ging samenwonen na mijn studies wilde ik mij inschrijven maar ik had geen werk en dan kon je je niet inschrijven en dan kreeg je geen identiteitskaart en dat maakte dat alle andere dingen onmogelijk waren om te regelen. Ik kreeg zelfs een brief dat als ik binnen 3 maanden na inschrijving geen werk had verzocht werd het land te verlaten. Te bizar voor woorden vond ik het. Maar zolang je je dus niet inschrijft weten ze ook niet dat je bestaat dus ook geen probleem… Gelukkig is alles goed gekomen en mag ik hier blijven haha

Oei, dat is echt een vicieuze cirkel dan! Toen ik research deed voor mijn wereldreis (en dan vooral hoe je alles administratief het best kan regelen), las ik ook over dat soort situaties. Mensen die wilden terugkeren (Belgen nota bene), maar niets konden huren, want nog geen vast werk; nergens hun domicilie konden zetten, want ze konden niets huren en problemen met de rest van de administratie, want geen domicilie :face_with_raised_eyebrow:. Ik begrijp wel dat het niet te gemakkelijk mag zijn, maar als alles van elkaar afhangt wordt het soms wel erg lastig.

Ja dat vond ik dus ook wel lastig. Ik heb me meteen gemeld, en dan kun je kiezen om worden ingeschreven als werkzoekende of dat je al genoeg bestaansmiddelen hebt (of gezinshereniging maar dat klonk heel vaag, dan moest mijn vriend voor mij betalen??). Omdat ik niet zeker wist of ik binnen 3 maanden wel een job zou vinden koos ik voor genoeg bestaansmiddelen. Ik had namelijk nog een eigen bedrijf en wat inkomsten en een beetje spaargeld. Achteraf heb ik nu toch binnen 3 maanden een contract dus hoop ik dat ik er daarmee doorkom. Maar het was totaaaal niet duidelijk, mij werd niks uitgelegd ook niet toen ik vroeg voor welke optie ik het best kon gaan.

Terwijl ik aan de telefoon met het vreemdelingenloket wel telkens heel vriendelijk en duidelijk werd geholpen. Echt vaag.

Ik kreeg dus ook stress van die 3 maanden termijn, maar er zijn wel soepele regelingen voor (zo kan de termijn verlengd worden of kan je de procedure zelfs opnieuw starten).

Niet inschrijven kan natuurlijk ook, maar ik wil gewoon goed beginnen hier en alles goed geregeld hebben. Lastig wel!

Ja en je krijgt ook nooit mensen te spreken die alles weten, altijd kleine puzzelstukjes en tegenstrijdigheden en dan moet je het maar bij elkaar puzzelen. Wij konden gelukkig huren door de baan van mijn vriend. En als ik dus had gewacht was er waarschijnlijk geen probleem geweest… achja

Mij zijn niet eens die opties gegeven, ook helemaal geen uitleg over gehad. Kreeg het pas te horen na inschrijving, wel met de boodschap dat het normaal nooit echt uitgevoerd wordt en je het land effectief uitgezet werd. Maar leuk is anders…

1 like

Haha en ik dacht dat ik het al erg vond. Ik had wel echt een super rare medewerker, die m’n halve voorhoofd van mijn pasfoto heeft geknipt?? Ik mag hopen dat ze nog om een nieuwe pasfoto vragen voor de daadwerkelijke idkaart :joy:

Ik weet dat Nederlanders altijd flauwe moppen maken over Belgen, maar dit was echt zo’n cliché geval uit zo’n mop haha.

Haha dat zou grappig zijn, een half onthoofde foto er op! Alle regels en wetgeving blijven toch lastig te begrijpen voor mij. Ik woon hier nu 3 jaar officieel (8 onofficieel :stuck_out_tongue: ) en ik kom nog steeds gekke dingen tegen die ik niet begrijp. Maar verder leuk land! :smiley:

Als Nederlandse dus ook? Ik heb samen met een andere FF’er een blog over België (en dan dus deels ook het NL in BE zijn), dus als je nog leuke anekdotes of verhalen voor ons hebt… m’n pm staat open haha.

Inderdaad! Dat puzzelen had ik met mijn emigratie ook heel erg!

Zelfs toen ik hier in Frankrijk op de belastingdienst ging gaan informeren. Het was erg druk (iedereen moest aangifte doen) en er was iemand die de wachtrij afliep om al een eerste selectie te doen. Die haalde er een man bij omdat ze niet wist hoe het juist zat. Uiteindelijk begonnen de wachtende mensen na mij ook hun zegje erin te doen, haha. Niemand die echt wist hoe het zat, maar iedereen had een mening :joy:. Toen dácht ik dat het me duidelijk was, was de man waar ik uiteindelijk bij moest (nog een andere), chagrijnig omdat ik niet wist hoe het zat? Alsof het allemaal overduidelijk was :roll_eyes:.

Oh, ik wist niet dat zij ook een FF’er is!

Ja als Nederlandse :smiley: Wat leuk! Hoe heet jullie blog? Kan ik eens kijken. Ik zal eens nadenken of ik nog leuke verhalen kan bedenken…

https://www.gidsvoorhetzuiden.nl/ (we zijn wel bezig met een restyling qua layout, maar qua content ben ik er wel content (ha-ha) mee!).

@Hinkje haha ja ik weet nooit zeker of ze direct aan de blog gelinkt wil worden hier

1 like

Haha ja typisch! Ik moest hier altijd naar de dienst vreemdelingenzaken bij de gemeente, omdat ik een vreemdeling was natuurlijk. En er was maar één ambtenaar die deze ingewikkelde materie beheerste natuurlijk. Altijd enorm lang wachten daar omdat de meeste mensen de taal niet beheersten en ze dus lang bezig waren om een en ander duidelijk te krijgen. Heel fijn altijd.

Zo kreeg ik ook per post een uitnodiging voor een inburgeringscursus en een taalcursus Nederlands, daar heb ik toch wat grappen over gemaakt…

2 likes

Hahaha, broodnodig, de verschillen tussen Vlaams en jullie Nederlands kunnen voor heel wat verwarring zorgen :rofl:.

Hahaha ja die heb ik ook gehad! Ik dacht dat het een standaardprocedure was?

Wat ik wel gek vond is dat er op stond ‘net zoals in Nederland blabla’. Dus ze wisten wel dat ik Nederlands was? Waarom dan nog een taalcursus?

Overigens, als dat echt een cursus specifiek voor Nederlanders was, die inging op de taal- en cultuurverschillen tussen Nederlanders en Vlamingen had ik dat vet leuk gevonden.

1 like