België topic

Als je echt wil uitgaan dan zijn Brussel en Antwerpen leukere steden.

1 like

@tuula ik werk in een sociaal secretariaat in BE ( wij verwerken de lonen voor verschillende firma’s) dus ben hier wel in thuis.
Over maaltijdcheques valt normaal niet te onderhandelen doordat dit iets is wat de werkgever aan al zijn wn’s binnen dezelfde groep moet geven. Dus dit is nrml. iets wat ze wel of niet hebben.
In de meeste sectoren is een 13e maand ( eindejaarspremie) verplicht. dit is meestal gelijk aan 1 maandwedde maar wordt wel pro rata brekend adhv hoeveel je dat jaar gewerkt hebt.
Vakantierecht is inderdaad een zure. Als je dit jaar begint met werken en anders dus nog niet in be gewerkt hebt heb je dit jaar geen recht op verlof. Je kan wel altijd kijken voor europese vakantie. Vanaf volgend jaar zul je dan wel recht hebben op verlof maar geen 20 dagen. Dit kan je eventueel ook aanvullen met europese vakantie.
In de meeste sectoren is er ook een verplichte woon-werk vergoeding dus dat je een bijdrage krijgt afh. van hoe je ver je van het werk woont en op welke manier je gaat. Auto of fiets.
Volgens mij is het systeem waarop je verloond wordt tijdens ziekte ook volledig anders dan in NL.
Hier heb je als bediende ( wat jij volgens mij zal zijn) de 1e maand gewaarborgd loon ( dus hetzelfde als wanneer je werkt) en erna val je terug op de mutualiteit.
Hmmm mss een beetje veel maar als je specifieke vragen hebt vraag maar raak.
Ivm met je brutoloon dit is zeer sector gevoelig en moeilijk om te zeggen maar €2400-2500 bruto lijkt me wel iets in jouw geval en zal ongeveer op een €1700-1800 netto uitkomen.

Dankjewel voor de uitgebreide reactie! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga me zeker nog even in het Europees verlof verdiepen en anders kijken of ik deels onbetaald verlof kan krijgen.

Nog een vraag: als zo’n brutoloon genoemd wordt, is dat dan excl extra legale voordelen? Of worden die omgerekend naar waarde en dan meegenomen in je brutoloon?

Brutoloon is enkel het basissalaris. Andere voordelen komen daar bovenop.

Nog even meegeven dat de 13e maand of eindejaarspremie berekend wordt op volledige gewerkte maanden. Erg zuur als je de 1e maandag begint, dit is bijv. de 2e van de maand, en je daardoor een hele “maandratio” van de eindejaarspremie misloopt. Iets om op te letten bij het tekenen van je contract, dat het ingaat op de 1e van de maand (of zsm indien je halverwege van de maand beschikbaar bent, dat is nog logisch, maar dus niet dat de maand in het weekend begint en jouw contract pas op maandag).

Qua te verwachten brutoloon kun je ook kijken naar het salariskompas als richtlijn. Meestal is er wel enige onderhandelingsruimte.

1 like

Dit is niet zo in iedere sector hoor. Bij sommige wordt er bv. gekeken naar voor of na de 15e ( of 16e) in dienst komen. Moet er verrekend worden naar het aantal gewerkte dagen. Daarnaast vragen wij meestal aan de werkgever of de volledige maand mag mee gerekend worden wanneer een wn. bv. 02 september in dienst komt en dit een maandag is.

Wat voor kaartlezer gebruiken jullie om thuis in te loggen met je ID? Ik kan die itsme app niet installeren met een Nederlandse telefoon/app store :roll_eyes: Ga hem de komende tijd veel nodig hebben ivm werk zoeken.

Ik gebruik mijn kaartlezer van de Belfius bank (maar misschien dat je probleem inmiddels al is opgelost).

Nog even ter opvolging: ik ga morgen mijn contract tekenen! Ze hebben wel veel lager geboden dan ik wilde, maar netto kom ik dan weer heel erg uit op m’n minimale bedrag :woman_shrugging:

Ik krijg €1900 bruto, maar o.a. €115 netto onkostenvergoeding, telefoonabonnement (wat ik nodig heb want mn NL abonnement loopt af), m’n internet thuis wordt betaald (gek maar chill haha), maaltijdcheques en groepsverzekeringspremie = 3,25 % brutoloon.

Dat laatste snap ik niet helemaal? Zullen ze me morgen wel opheldering over geven maar misschien kan een van jullie dat al uitleggen?

Het is sowieso een contract voor 6 maanden, daarna zijn nieuwe onderhandelingen mogelijk. De grootste reden waarom ik er nu voor ga, is dat hiermee mijn aanvraag voor een verblijfsvergunning (waarschijnlijk) rond is. Had daar toch wat stress om en kan altijd weer van baan switchen, dus ik ben blij.

4 likes

Hoe lager het bruto, hoe minder bv ( = bedrijfsvoorheffing) wordt afgetrokken dus ligt het bruto vrij dicht bij het netto en natuurlijk ook door de onkostenvergoeding. Een groepsverzekering is een soort van aanvulling op je pensioen. Dus uw werkgever betaald nu een bedrag en dat gaat in een pot en dit krijg je pas wanneer je 65 wordt. Dus als jong persoon niet super interessant. Wel leuk voor later.

en @grace ik gebruik altijd een E-id lezer vanop mijn werk. Volgens mij zijn die een periode gratis geweest in het gemeentehuis mss daar eens informeren? En veel succes met je jobzoektocht!

Ja precies, dus in dat geval maakt een lager brutoloon wat minder uit. Ben ook heel excited over de maaltijdcheques want nu voel ik me een echte Belg haha.

Oh en goed om te weten over de groepsverzekering!

1 like

ik hou ook echt van maaltijdcheques. Zowle ik als mijn vriend krijgen het max. ( €8/dag) dus is wel een mooi bedrag iedere maand :smiley:

Ja wow! Toen ik voor het eerst van het concept hoorde deed het me denken aan de oorlog haha, met voedselbonnen enzo. Maar ik vind het geniaal. Mijn vriend krijgt ze helaas niet en ik €6,68, maar ben er toch heel blij mee. Begreep dat je er ook mee kan bestellen bij ubereats :drooling_face:

Haha geen idee, maar ik heb als NL me hier als vreemdeling gemeld en dan kom je in aanmerking voor een verblijfsvergunning voor 5 jaar. Volgens mij zijn er wel allerlei uitzonderingen (als je bv nog inkomsten hebt vanuit NL ofzo). Maar ik ben wel echt geëmigreerd, dus uitgeschreven in NL en hier ingeschreven. Dan heb je een verblijfsvergunning nodig.

Dat hoeft niet toch? Ik ben van België naar Frankrijk verhuisd en ging er gewoon vanuit dat dat binnen de EU min of meer “gemakkelijk” kan (is relatief, haha), zonder verblijfsvergunningen e.d. Ik ben ook uitgeschreven, heb een auto ingeschreven in Frankrijk, een belastingaangifte gedaan, etc. zonder verblijfsvergunning. Volgens mij kan je die wel nog aanvragen, maar moet dat niet (en ik zie geen meerwaarde?). Tenzij dat voor België anders is, maar dat is raar, want dat is toch 1 van de doelen van de EU/Schengen.

Hmm nou ga ik even twijfelen hoor, maar volgens mij heb ik wel echt een verblijfsvergunning nodig als ik langer dan 3 maanden wil blijven. Toen ik me in Antwerpen inschreef kwam ook de wijkagent langs om te controleren of de mensen die op het contract stonden ook daadwerkelijk de woning bewoonden.

https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gidsvandeprocedures/Pages/Recht_op_verblijf_+_3_maanden.aspx

Veel duidelijker dan deze links kan ik het ook niet vinden.

Het is verder vooral een formaliteit: zolang je werk en/of inkomsten hebt krijg je het vrijwel direct. Maar het is wel echt officieel. Zodra je je in NL uitschrijft heb je bv geen recht meer op zorgverzekering, en die moest ik hier dus weer aanvragen. Maar snap wel dat ze dat niet zomaar aan elke vreemdeling gaan geven.

@Hinkje ik vind net het volgende:

edit: nog ter aanvulling; Nederland is nog soepeler:

Je hoeft je nergens te melden en pas na een verblijf van langer dan 4 maanden in te schrijven in de gemeente. Gek wel dat België wat strenger is!

In Frankrijk is het dus niet verplicht, België wel. Overigens is dat natuurlijk officieel, in theorie kun je het misschien wel ontwijken. Maar ik vind alle regeltjes hier in België sowieso best wel onduidelijk dus ik doe het liever maar gewoon meteen zoals het hoort haha.

Ik heb er ook een in België hoor, moest er ook voor met mijn arbeidscontract naar het gemeentehuis en iets tekenen waarin ik beloofde financieel zelfstandig te zijn en dus geen uitkering kwam aanvragen. Daarna kreeg ik mijn ID-kaart en kon ik ook verzekeringen hier krijgen enzo.

Edit: toen ik naar Duitsland verhuisde hoefde dit allemaal niet en kreeg ik enkel een bewijs van inschrijving van mijn adres daar. Maar de zorgverzekering enzo bleef via Nederland lopen.

1 like

Maar zoals ik het begrijp, gaat dit gewoon over je domicilie? Dat geldt ook voor Belgen die altijd in België hebben gewoond en wordt sowieso altijd gecontroleerd door de wijkagent als je je adres verandert of je in een andere gemeente gaat inschrijven. Het lijkt me niet onlogisch dat ze bij die inschrijving dan ook controleren of je wel in België mag zijn (en inkomsten hebt/zal werken).

(Ik blijf het raar vinden dat Frankrijk niet zo iets heeft als “domicilie”. Ik heb uren gegoogeld hoe dat zit, maar het bestaat niet, haha. Ik moest inderdaad ook de zorgverzekering regelen, maar dat heeft niets met een verblijfsvergunning te maken, maar met hoe de sociale zekerheid werkt, dat is in ieder land anders.)

En inderdaad, ik heb ook gemerkt dat emigreren vooral ingewikkeld is, omdat alle regels zo onduidelijk zijn :joy: (en je soms niet weet waar je op moet zoeken of wat er van je verwacht wordt, omdat je niet weet dat het bestaat (of niet bestaat), haha). Het zou me zoveel tijd gescheeld hebben als het overzichtelijk was, want het eigenlijke emigreren was niet zo moeilijk.

Nee. Mijn domicilie en migratie waren aparte processen. Ik moest eerst mijn domicilie regelen en daarna kreeg ik bijv een rijksregisternummer en moest ik weer naar de Dienst Migratie om me echt in te schrijven. Sindsdien ben ik nog twee keer verhuisd binnen België en dan kwam wel elke keer de wijkagent enzo maar dat was niet hetzelfde als toen ik migreerde.

Maar echt hoor. Het is idd eigenlijk allemaal niet zo moeilijk, maar er is zoveel onduidelijkheid! Het heeft me serieus al wel eens wat stress bezorgd.

2 likes