Heeft iemand lekkere restauranttips voor Gent? Niet te duur en ik ga met twee vriendinnen.
Dankjewel voor je reactie! Heb je het naar je zin in je nieuwe woonplek?
Gebruik je dan alle zorg in België? Is dat een beetje vergelijkbaar met hoe het in Nederland werkt, of heb je daar misschien nog geen ervaring mee?
En lukt het je om contacten op te bouwen met mensen waar je woont, of is dat lastig?
Sorry voor alle vragen, haha.
@praline Ah dankje! Ja ik zag al dat België blijkbaar een hogere kinderbijslag uitkeert.
Ik ga niet heel vaak uit eten in mn eigen stad dus ik ken wellicht niet dé beste adressen haha maar dit zijn mijn favorieten:
-Eat Love Pizza voor pizza
-Sushi Palace voor sushi (zogezegd ‘the finest sushi in town’ maar dan ook echt! Zit er al vrij lang in vergelijking met de vele nieuwe sushi restaurants)
-Miss Yu, Umamido of Noedelbar Ramen voor noedels, Golden Gai is blijkbaar ook echt heerlijk
-Mosquito coast vind ik erg gezellig
En -Bassin in Gentbrugge
Pycke zot voor Vlaamse klassiekers (ook vegetarisch)!
Ja hoor ik heb hier ook eventjes gewerkt dus dan kom je er ook goed in. We wonen in een gezellig dorp waar mn vriend al veel vrienden van kende dus heb al wat vrienden/vriendinnen gemaakt hier wat ik erg fijn vind! Ze zeggen dat Belgen sociaal wel anders zijn dan NLers en dat js soms met directheid wel zo maar ben van mezelf ook geen super direct iemand in het begin. Mss pas als ik mensen goed ken. Dus heb die vooroordelen over Belgen niet hoor! Al waren de vooroordelen over werken in het ziekenhuis wel waarheid😂.
En qua zorg doe ik alles in België en dat declareer ik dan in Nederland. Stom om over de grens naar een huisarts re moeten als ik er hier 1 in mn straat heb. Huisartsenzorg heb ik alleen ervaring mee nu en dat is nagenoeg t zelfde als in aNL. Behalve dat je je consult meteen moet afrekenen😂. Maar dat regelt de verzekering.
Welke voordelen over werken in het ziekenhuis zijn dat?
Dat er echt nog sprake is van hiërarchie tussen verschillende disciplines (de dr staat hoog in aanzien, en zien ze echt als baas). En ik heb ervaren als verpleegkundige. Zeker niet overal zo, maar ik vond het ter vergelijking met mn oude werk toch een groot verschil. Tis ook maar net wat je gewend bent.
Prive merk ik dit helemaal niet en vind ik Belgen heel gastvrij en open.
Oh ja dat kan ik me wel voorstellen ja.
Ah dankjewel voor het delen van je ervaringen! Grappig dat je in je werk zo duidelijk een verschil ziet in cultuur, maar fijn dat dit het opdoen van vrienden in ieder geval niet in de weg zit.
Ik heb ook een tijd in België in een ziekenhuis gewerkt en heb die ervaring juist totaal niet. Artsen op mijn afdeling waren heel toegankelijk en ook van de afdelingen waar we geregeld mee samen werkten.
Dus zal heel erg verschillen per ziekenhuis/afdeling.
- argenvino: de beste Argentijnse grill die ik ken
- Basta Resto
- yalla yalla zou naar 't schijnt een goede Libanees zijn, maar telkens als ik wil reserveren zit het al vol
Wat is de beste boekhandel (in het centrum) van Antwerpen?
En iemand nog leuke tips die buiten de toeristen-top-10 vallen?
't Stad Leest is heel leuk, ze hebben ook een (kleine) outlet op een andere locatie. De hoofdwinkel is ruim opgezet, veel boeken, mooi gepresenteerd, en met een cafeetje. De outlet is relatief klein, maar mooie prijzen dus ik doe daar ook graag een rondje.
Als je van tweedehands boeken houdt of gewoon van héél veel boeken, dan is De Slegte de hemel. Heeft een klein aanbod nieuwe boeken, maar vooral een gigantisch aanbod tweedehands, in elk genre dat je maar kan verzinnen. Ook poëzie, kinderboeken, non-fictie, … Alles wat je kan verzinnen volgens mij.
De groene waterman!
En Buchbar en Luddites, kan je ook koffie/wijn drinken.
Luddites is inderdaad erg leuk!
Boekowski is ook leuk, dat is geen boekhandel maar een café waar je boeken kan lenen/lezen in ruil voor een ander boek.
Bedankt allemaal voor de tips!
Ik weet niet waaruit de toeristische top 10 precies bestaat, maar ik vind het Museum Plantijn Moretus heel leuk (over boekdrukkunst), wat je ook kan doen is bv op het zuid een tourtje maken langs de meest interessante kunstgalerijen. De meest ‘klassieke’ verborgen parel is de Sint Pauluskerk, kerk en tuin kan je gewoon gratis bezoeken.
@Gjirokaster Plantin Moretus is echt mijn favoriete Antwerpse museum! Hierbij aansluitend, als je van (oude) kunst houdt is Museum Mayer van den Bergh ook een aanrader. En ik denk dat het wel in de top 10 staat, maar het Red Star Line museum vind ik ook wel echt de moeite.
Als je meer natuur wil zien kan je naar het Middelheimmuseum (niet echt in het centrum), of naar de Wolvenberg (vlakbij Berchem station).
Een street art toer is ook leuk, er is een app die je kan downloaden (street art antwerp) met verschillende routes in. En qua eten/drinken zijn er in dit topic wel wat adresjes te vinden, als je iets ‘specifieks’ zoekt - vraag gerust (ook over andere dingen natuurlijk, wat voor iets wil je graag doen bv?).
Ik houd echt van musea! Plantijn Moretus klinkt top, ook nog nooit eerder geweest. Hoe vinden jullie MAS? Staat ook op mijn lijstje. Mijn vriend vind musea over het algemeen iets minder, dus het moet een beetje een mix worden van musea, lekker eten, goede biercafes, inkopen doen voor sinterklaascadeautjes en een beetje rondwandelen. De street art tour is een leuke tip!
We gaan drie volle dagen, dus ook echt ruimte voor wat minder bekende dingen, we houden er ook wel van om flink door de stad te lopen.