Corona denkt ook niet ‘oh dit is een grens ik stop hier’? En zeker als het net over de grens is, dan zie ik niet het verschil dat je wel naar familie in Amsterdam zou mogen vanaf het zuiden maar niet 1 dorp verderop omdat daar een grens zit. En zeker te zien dat als je je gewoon aan de belgische regels houdt?
Het verschil is dat er (volgens mij in beide landen) dringend gevraagd worden niet naar andere landen te reizen in de rode zone.
Natuurlijk stopt corona niet bij de grens, maar eigenlijk wordt er toch gevraagd zo veel mogelijk in je eigen omgeving te blijven. Dus ipv te zeggen dat iemand van Amsterdam naar Maastricht ook mag, dus dan kan over de grens ook wel, zou beide misschien dit jaar niet zo verstandig zijn.
Ik ben een beetje zuur misschien, omdat wij niet naar onze familie in NL gaan. En als dan leest dat veel mensen wel naar familie gaan. Kunnen we straks nog veel langer niet naar onze familie.
Nou nee dat is niet hetzelfde want 3 man is binnen de regels, en 4 niet. Wij houden ons helemaal aan de regels, zowel de Nederlandse als Belgische, het enige verschil is dat we nu mogelijk aan de grens gecontroleerd worden terwijl dat anders niet zo was geweest. Vandaar mijn originele post, niet om regels te omzeilen of breed te interpreteren, maar om te vragen hoe ik kan aantonen dat we ons aan de regels houden mocht daar om gevraagd worden.
Ik vind het gewoon een beetje een geval van gezond verstand.
Het lijkt me gewoon logisch om geen hele dag op pad te gaan om je familie te bezoeken. Op dit tempo en met deze ingesteldheid zijn we er nog lang niet vanaf.
Los of het wel of niet slim is vroeg ik me ook af hoe ze dit in godsnaam gaan controleren. Juist door die 48h regeling wordt het zo vaag en is er ruimte om te ‘foefelen’. En zelfs als je dus eerst 10 dagen in quarantaine gaat voorafgaand je bezoek aan de zieke familielid/eenzame grootouder/pasgeboren neefje kan je dat dus ook helemaal niet bewijzen.
Ontopic: er zijn momenten geweest dat het voor mij heel makkelijk was om niet de grens over te gaan, maar er zijn ook momenten geweest dat ik er echt heel erg door in een dip raakte. Die funshoppers snap ik ook niet, maar onderschat niet hoe belangrijk sommige bezoekjes over de grens zijn.
Zo moeilijk is het toch ook niet om een jaartje thuis te blijven met kerst? Natuurlijk is het rot voor mensen die alleen zijn, maar als we nu gewoon thuis blijven kunnen we hopelijk volgend jaar gewoon weer ‘normaal’ met familie kerst vieren. Ik zou ook dolgraag bij mijn oma in BE op bezoek gaan (of überhaupt bij mijn familie), maar het is dit jaar gewoon een slecht idee dus blijf ik thuis. Ik hoop heel hard dat mijn oma er volgend jaar nog is, ze is 94, maar liever geen kerst met haar ook al is het mss haar laatste, dan haar per ongeluk aansteken en de reden zijn dat ze straks sterft aan dat kutvirus.
Tja mijn oma ziet het anders: haar verjaardag is op eerste kerstdag en dit gaat de eerste keer zijn dat we dat niet met de hele familie vieren. Voor haar is het heel anders: ze wordt 91, kerst is dus dubbel belangrijk voor haar. En voor haar het risico waard, want wie zegt dat ze volgende kerst nog meemaakt?
Overigens denkt de rest vd familie er anders over en gaat dat kerstfeest uiteraard niet door, maar ik vind het wel sneu. Ik zit telkens te bedenken hoe ik die dag toch een beetje speciaal voor haar kan maken, maar anders dan bellen en dingetjes per post versturen weet ik ook niet.
Ik ben verrast dat nu de jumbo hier in België zit, de naam anders uitgesproken wordt: djumbo. Ik probeer het normaal te vinden, maar kan dit gewoon even niet aan. Ik moet mijzelf inhouden om niemand te corrigeren in hun uitspraak hierin. Hoezo boeit mij dit ook.
Edit: reageer aub dat je dit ook heel irritant vindt, dankjewel op voorhand.
Hoe spreek je het dan uit ? Wij zeggen Zjumbo
Met de j van jij .
Ohja bijna juist dan…
Idd met een normale j van jij, jou, jubileum. Ik wilde ook junior typen, maar dat kan dan ook zjunior of djunior zijn.
Haha ja ik vind dit ook raar klinken. Hoe komt het? Adverteren ze er zelf mee?
Ik woon in een dorpje en wij hebben in een straal van 2km, 2 jumbo’s en 2 ah’s.
Bizar he ! Ze lijken te concurreren met elkaar.
Jep, ik hoorde het in een radioreclame. Eerder al een collega, maar nu dus voor echt-echt. Waarschijnlijk om minder Nederlands te klinken? Zouden ze bang zijn voor het imago van hollanderkeet of willen ze wegblijven van een soort van vergelijking met ah?
Zijn rechtstreekse concurrenten
Dat weet ik, was sarcastisch sorry
Sorry, je sarcasme was een level te hoog voor mij
Omg jaloers. Ik snap niet waarom ze die niet gewoon allemaal in Antwerpen bouwen, genoeg Hollanders hier om de schappen leeg te kopen.