België topic

Beetje random vraag maar in welke BE supermarkt koop ik van die bladerdeegdingetjes die bij vol-au-vent horen? Hoe heet dat zelfs? Ik vind het bv niet meteen op de AH site. Of is zelf maken echt een meerwaarde?

Groetjes van iemand die voor het eerst vol-au-vent wilt maken :sweat_smile:

Volgens mij echt in elke supermarkt :joy: denk bij de bloemafdeling ofzo? Daar heb je toch soms ook van die zanddeegbodems om zelf taartjes te maken…

1 like

Koninginnehapjes of vidées aan de bakkersafdeling.

1 like

Bij Delhaize en Colruyt (Boni) heb je ze in ieder geval voorverpakt. Even gekeken en blijkbaar staat op de doos ‘bladerdeegpasteitjes’ (dat noemt toch niemand zo :sweat_smile: )

Bij mijn Ah staan ze in het rek bij de knakworst en vlees en videe vulling in blik. Vlak naast het brood.

1 like

Deze bij AH

En inderdaad bij zowat elke supermarkt, bij de bakkersafdeling.

1 like

Oké vast weer een domme vraag maar kan je Belgische postzegels voor wereldwijde post ook gebruiken voor binnen Europa? Vast wel toch? Heb er nog liggen die ik anders toch niet meer ga gebruiken.

Ik las in het nieuws dat ze met kerst gaan controleren aan de grens en als je langer dan 48 uur in het land bent moet je een negatieve Corona test hebben. Wij gaan met kerst alleen even bij familie op bezoek dus zijn hooguit 4 uur in het land. Technisch gezien zou je dan geen test nodig hebben, maar hoe kan je bewijzen dat je er maar kort blijft, weet iemand hoe dat in z’n werk gaat? Mijn vriend is Belgisch maar ik niet dus ik zou als enige evt een testuitslag moeten hebben

1 like

Ik vraag me dat ook af als je nu bij familie bent (dus geen hotel, BB, … of iets waar je je moet registreren), hoe ze dan weten of je maar 4u bent gebleven of 50u? Is dat dan rekenen op de eerlijkheid van mensen? Geen idee.
Even mijn vriend zijn mening gevraagd hij zei: "ik denk dat ze dat controleren op basis van je nummerplaat, als je de grens overgaat registeren ze je nummerplaat en als je terug komt registeren ze dat terug, ben je langer dan 48u weggeweest krijg je een boete.

Er wordt ook gefoefeld met het invullen van het passeneger locator formulier hoor. Mijn vriend moest 2 weken geleden 3 dagen naar Luxemburg voor zijn werk (meer dan 48u dus formulier invullen, daarna gingen ze hem een sms sturen als hij in quarantaine moest (niets gekregen), hij had 2 overnachtingen geboekt in een hotel in Luxemburg.
In dat bedrijf zeiden ze dat alle andere mensen die daar komen van België en ook daar moeten zijn voor meer dan 48u of met meer personeel komen zodat ze vlugger klaar zijn (lees ze blijven maar 1x overnachten) of een hotel boeken voor meerdere overnachtingen net aan de grens in België zodat ze dat formulier niet moeten invullen.

Ja dat met de nummerplaat klinkt wel logisch, alhoewel er natuurlijk ook allemaal kleinere weggetjes zijn zonder nummerbord registratiecamera’s dus helemaal foolproof is het niet. Ben ook benieuwd hoe ze het doen als je met het OV gaat.

Ik dacht er aan om dat ‘welkom in NL’ sms’je voorleggen om te bewijzen dat ik diezelfde dag NL ben binnen gereden. Als ze zouden controleren.

3 likes

Ohja slim, als je ze er achteraf naar vragen bedoel je? Ik maak me meer “zorgen” voor de heenreis, dan kan ik natuurlijk wel vrolijk zeggen dat ik maar een paar uur blijf maar hoe kan ik dat op voorhand bewijzen :sweat_smile:

Of als je met iemand rijdt filmen dat je de grens over gaat? Denk dat het lastig is, maar als je er maar 4u blijft zou ik me niet te veel zorgen maken. Ze zullen er vast iets op verzonnen hebben want anders zeg je niet zo expliciet 48u denk.

Belgie is in lockdown, dus het is eigenlijk echt niet de bedoeling dat we bij elkaar op bezoek gaan.

Je hebt gelijk. Ik denk juist dat iedereen dat hier weet en we proberen om de regels en gestelde grenzen te begrijpen en juist te respecteren en vragen hier daarom advies. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik heb niet het idee dat mensen hier de mazen in de ‘wet’ opzoeken en bewust de regels willen overtreden.

1 like

Dat gevoel heb ik wel.

Er is uitdrukkelijk gezegd om met kerst niemand te ontvangen ( buiten je 1 vast knuffelcontact ). En advies om te reizen is afgeraden en gaan ze hard op controleren.

Dus het mag gewoon niet. Zo blijft het virus gewoon onder ons.

1 like

Bedoel je het gevoel dat mensen hier wel bewust de regels willen omzeilen? Ik zie dat in dit topic niet direct. Het is imho dom om regels ‘adviezen’ te noemen en in Nederland te adviezen te verruimen alleen maar om kerst, daar wordt het niet makkelijker van voor ons en het doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de communicatie (like, met kerst is het virus vrij ofzo?)

Ik ben het zoals ik hierboven ook zei met je eens en je hebt gelijk wat de adviezen van de overhe(i)d(en) betreft. Maar aangezien het hier juist om die adviezen gaat en hoe ze te interpreteren weet ik niet in hoeverre het zinvol is om ze te herhalen. Deze coronadebatten gaan niet om onwetendheid of onbekend zijn met regels en mensen op iets wijzen wat ze al weten levert alleen maar wederzijdse frustratie op.

Ik begrijp je bezorgdheid en je hebt gelijk dat we ons aan die regels moeten houden. In mijn geval gaan we kort bij de opa en oma van mijn vriend langs om wat lekkers langs te brengen, we gaan het huis niet binnen en zullen dus alleen wat langs brengen en vanuit de tuin een praatje maken. Daarna gaan we naar zijn zus die alleenstaand is en dus twee mensen mag ontvangen. Daar gaan we op bezoek maar blijven we binnen natuurlijk ook op afstand. Vervolgens gaan we weer naar huis. Ik zie dit zelf niet als “de mazen van de wet opzoeken” want het is gewoon binnen de Nederlandse en Belgische regels. Ze wonen 5 km over de Belgische grens (wij wonen in Nederland) en daardoor hebben we net te maken met zo’n controle. Als ze één dorp verderop hadden gewoond net in Nederland was het niet eens een issue geweest maar doordat iemand in 1831 heeft besloten dat de grens precies daar moet liggen is het dat ineens wel. Best vreemd eigenlijk. :woman_shrugging:t2: Overigens is er geen verbod op de grens over gaan voor familiebezoek dus zelfs dat kan gewoon.

4 likes

Los van de discussie worden de regels in BE voor zover ik weet geen adviezen genoemd wanneer het gaat over contacten tijdens de kerstperiode

Dit is inderdaad los van de discussie want het maakt mijn punt toch niet anders?

De bubbels in België en variërende groottes van huishoudens zorgt toch ook voor veel onduidelijkheid; in sommige situaties mocht je X aantal mensen ontvangen maar mocht je niet X aantal mensen bezoeken en het was gewoon heel verwarrend. Je mocht als huishouden bijv. een tijd 4 mensen ontvangen als je bubbel, maar de grootte van het huishouden maakte dan niet uit. Dit was ook allemaal superverwarrend, of het nou idee, advies, regel of wet heet. En over precies dit soort onduidelijkheden gaat het volgens mij nu in dit topic.