België topic

Ik heb niks gedaan dit jaar.

Ik krijg in juni een voorstel van de belastingen wat ik moest nakijken. Indien ik niet akkoord was, moest ik zelf iets ondernemen.

Ik heb vorige maand mijn brief gekregen dat ik eind november terug krijg (zoals dus op hun voorstel van juni stond).
Geen idee hoe het zit maar de laatste jaren trek ik terug in december, dit jaar zelfs al in november, maar ik heb ook al moeten wachten tot april/mei.

@tuula weet jij of er een pdf-versie is van cards against de vlaming? Lijkt me leuk om fysieke kaartjes te hebben, maar kan het niet zo snel vinden

Geen idee eigenlijk, ik ken alleen de online versie! Misschien kun je ze een berichtje sturen?

Ik heb vandaag een brief gekregen waarin stond hoeveel ik terugkrijg. Maar de uitbetaling is pas 31 december!

Ik heb ook nog niets gehoord terwijl ik moet betalen. Ik dacht dan zullen ze wel sneller zijn :thinking:

Degene die het gemaakt heeft, heeft een pdf op haar website staan.

1 like

Rare vraag maar gezien er in NL geen lockdown is: wij wonen in België en onze kinderen willen een goudvis voor Sint. De dierenwinkels zijn wel open tijdens de lockdown maar mogen geen dieren verkopen… enkel eten en hooi enzo.
Dusss m’n vriend vroeg of hier op het forum niemand een tip zou hebben :slight_smile: we horen het graag.

Woon je toevallig in de buurt van antwerpen? Socio vzw Deurne heeft goudvissen die je kan adopteren. Ik denk dat als je een rondje googelt je best wel organisaties kan vinden waar je vissen kan adopteren :slight_smile:

1 like

Gent, ik check, dankje !

1 like

Is het copycenter in de Sint-Pietersnieuwstraat dicht?

Vanuit Gent is het niet zo heel ver naar Nederland. In Hulst heb je een dierenwinkel, in Terneuzen ook een Boerenbond, daar kan je ook vissen kopen.

1 like

Wist niet goed of ik het hier of in het nieuws topic moest zetten.

Ik heb gisteren de reportage van Pano gezien over riolering. Echt zo hallucinant dat 400 000 woningen niet aangesloten zijn op de riolering en dus hun afvalwater maar in hun tuin lozen of in een beek? En dan die typische politiekers praat: “ja maar dit was van voor mijn termijn hoor!”
Ik vond het nog een gemiste kans dat de reporter niet naar de gemeente of watermaatschappij belde om de kosten voor de zuivering en riolering te weigeren. Al die mensen betalen al jaren voor iets dat ze niet hebben.

En ik las ook net dat de Vlaamse regering 996 000 EUR steun geeft aan DPG media, eigenaar van De Morgen, HLN, Humo, etc etc. Blijkbaar maakten zij vorig jaar 180 miljoen EUR winst. Ik weet niet veel over hoe zulke steunmaatregelen werken, maar dit voelt toch heel krom?! Er gaan al super veel belastingen naar de publieke omroep, dus waarom moet er nog is bijna een miljoen gaan naar de commerciële media? En zeker in deze crisis, zijn er toch organisaties die dit veel harder nodig hebben.

4 likes

Huh wtf. Ik ging even googelen hoe dit in Nederland is maar in Nederland zijn slechts 43.000 (0,5%) van alle huizen niet aangesloten op het riool, en dat is vaak omdat het huizen in afgelegen gebieden zijn.

Hoe is dit mogelijk in een welvarend land? Dit zijn wel echt de redenen waarom Nederlanders altijd met België lachen, hoe kan je zoiets basaal niet in orde hebben? Ik vind het schokkend.

1 like

Voor mensen die het interessant vinden, hier is de link naar de aflevering https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/04/live-pano/

Ja gek he! Ze interviewen ook een Nederlandse burgermeester en die is ook helemaal van “huh??? Hoe kan dit? Hier is dit allemaal al 25 jaar lang netjes geregeld.”

De voorbeeldgemeente in de reportage (slechts 63% ofzo was aangesloten op riolering) is ook echt een vrij rijke gemeente dus financieel zou dat toch allemaal mogelijk moeten zijn om op te lossen. Op het einde zag je ook nieuwbouwhuizen en zelfs die eigenaars wisten niet naar waar hun vuil water ging en x meter verder zag je een buis met vuil water in de rivier :sob:

Joehoe, goed nieuws voor mensen in de zorg!
Werk (en woon) nog maar sinds juli in België. Dacht shit ik vis nu achter het net met de coronabonus in NL. Maar we krijgen toch wat!

Ook fijn dat het ook naar de logistiek medewerkers en schoonmaak gaat.
3 likes

Ja en terwijl moet de VRT wel verder inboeten :disappointed_relieved: Zo zonde, VRTNWS en vrt.nu waren echt kwalitatief. Nu mogen ze geen longreads op hun nieuwssite meer doen, enkel nog nieuws in film-montage (a la HLN). En het buitenlandse aanbod moet ook minder terwijl ik speciaal voor o.a. voor chernobyl en the handmaid’s tale keek. Ben er een beetje kwaad door.

1 like

@slurfhondje huh maar waarom zouden die longreads dan verboden worden? Door wie?

Dit zou oneerlijke concurrentie zijn tov betalende artikels in tijdschriften. Zo ver ik het begrijp wordt dit beschreven in een ‘beheersovereenkomst’, wat vanuit overheid uit komt.

Edit:
Informatieve link

2 likes

Ik heb op mijn rekening een attractiviteitspremie gehad. Iemand die weet wat dat is? Is dat hetzelfde als een eindejaarspremie?

Hmm rondje googelen levert op dat het voor werknemers in de zorg is, klopt dat? Niet in plaats van maar naast een eindejaarspremie juist.

1 like