België topic

Ik ga dit weekend voor het eerst sinds begin februari weer naar mijn familie in Nederland. Heb er zoveel nood aan merk ik (heb nog vrij lang gewacht ook). Ik weet nog alleen niet of ik ook vrienden ga opzoeken. Ik ga een lang weekend, maar heb verder geen vrije dagen meer dit jaar dus wil ook vooral gewoon even relaxen en mijn ouders uitgebreid zien (en even aan de drukte van het stadsleven ontsnappen). Het lijkt me ook niet verantwoord om heel Nederland door te gaan reizen nu om iedereen maar te kunnen zien (ik kom uit een gehucht, maar mijn vrienden van basisschool/middelbareschool/studies zijn allemaal verspreid over het land gaan wonen. Tegelijkertijd merk ik wel dat mijn vrienden dat wel van me verwachten, dus ik heb er heel bewust voor gekozen niemand te zeggen dat ik naar Nederland ga haha. Ik heb het idee dat corona zo anders wordt/werd beleefd in Nederland.

Kun je niet een middag of avond ergens in een park of zo gaan zitten en tegen je vrienden zeggen dat je daar bent en ze je daar kunnen zien? Zo doe ik het eigenlijk altijd als ik in NL ben (dan meestal eerder een kroeg of terras, maar momenteel is park natuurlijk wel chiller).

1 like

Ik vind Hasselt ook vest gezellig, je kan bv gaan wandelen in de japanse tuin.
Andere vakantieplekjes in wallonië zijn al benoemd zie ik, als je iets actiever wil doen is kanoën wel een typische activiteit in de ardennen haha

2 likes

Hasselt staat inderdaad ook op het lijstje! Nog nooit echt geweest dus het wordt wel eens tijd, hoor er veel goeie dingen over.

1 like

Weet iemand of de trein van Roosendaal naar Antwerpen en terug vaste zitplekken heeft? Ik heb een eersteklaskaartje, maar kan ik gewoon zitten waar ik wil?

Ik denk niet dat er vaste zitplaatsen zijn. Ken die specifieke trein niet maar de trein van Amsterdam naar Brussel heeft er in elk geval geen.

Voor zover ik weet zijn die vaste plekken alleen in de Thalys! Dan krijg je ook echt een stoelnummer en moet je op die stoel gaan zitten. De Belgische treinen en de internationale IC van Amsterdam - Brussel hebben dat niet.

Okee dankjewel en @nello ook

1 like

Dit is zooo grappig. Dit is dus Cards Against Humanity, maar dan Vlaams. Dus met allerlei inside jokes (de helft ken ik nog niet maar dat maakt het extra leuk haha). Je kan het gewoon gratis online spelen, het is echt mooi gemaakt.

Extra leuk dus voor Vlamingen, maar als Nederlander wel een goede manier om de Vlaming beter te leren kennen haha.

2 likes

Heeft iemand ervaring met het sturen van iemand met volmacht om bij de gemeente iets in orde te maken? Ik moet mijn burgerlijke staat laten aanpassen bij het gemeentehuis en mag dat uitzonderlijk per volmacht laten doen. Weet iemand wat er precies in zo’n volmacht moet staan behalve ‘ik grace (gegevens) machtig vriendin X (gegevens) om deze documenten voor mij in te dienen’?

Staat er geen document op de website van je gemeente/stad dat je kan invullen? Van mijn (vroegere) stad staat dat nl. gewoon online.

"Volmacht voor het afhalen van een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand

Ondergetekende : ______________________________________________________________________
geeft hierbij de volmacht aan : ____________________________________________________________
voor het afhalen van:
□ afschrift van een akte van de burgerlijke stand
□ internationaal uittreksel

Het betreft volgende document:
□ geboorteakte op naam van: ________________________________________________________
□ huwelijksakte op naam van: _______________________________________________________
□ echtscheidingsakte op naam van: ___________________________________________________
□ overlijdensakte op naam van: ______________________________________________________

Datum: _________________ Handtekening"

Burgerlijke staat aanpassen staat er niet bij, maar hier zie je wel een beetje hoe het moet opgesteld zijn.

Nee, alleen specifiek voor verkiezingen en het afhalen van de ID! Maar dank voor dit voorbeeld! Dan neem ik dit gewoon ongeveer over. Ik zou verder ook niet weten wat erin moet staan, ze moet letterlijk een document voor me overhandigen (zou per post moeten kunnen maar goed).

Weet je ook of je gelegaliseerde handtekening gewoon de handtekening op je ID kaart is?

Ja, ik denk dat het wel voldoende is als je dit invult en aanpast naar het specifieke document dat ze moet indienen.

En ik vermoed van wel, voor dit soort officiële dingen wordt er vaak op gehamerd dat je de handtekening van op je ID-kaart moet gebruiken, dus ik zou er ook van uit gaan dat dat bedoeld wordt (maar 100% zeker ben ik dat niet).

1 like

Ok super! Ik ben een heel pakket aan het samenstellen voor de gemachtigde omdat ik het zo kut zou vinden als zij straks aankomt bij het loket en er dan iets blijkt te missen ofzo, haha. Het gaat echt om zoiets onbenulligs dat ik hoop dat het gewoon in een keer goed gaat.

Haha, ja, ik herken het. Dit is al zo bureaucratisch als je het zelf moet doen, maar als iemand het voor je moet doen, is het extra vervelend. Duimen dat het meteen goed gaat!

1 like

waarschijnlijk heb je hier zelf al aan gedacht maar even bellen naar het gemeentehuis van jouw vroegere stad. En hen gewoon de vraag stellen wat heeft die persoon zeker nodig en wat is voldoende als volmacht?
Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad dus geen idee eigenlijk.

Ja ik heb al veel contact met ze gehad hoor! Maar sommige dingen zijn dan voor hen heel vanzelfsprekend en dan merk ik even later dat ik toch nog niet zeker weet of ik het nou goed doe :joy: Ze hebben me bijv nu een lijstje gemaild van benodigde documenten maar omdat mijn verzoek net een beetje buiten de standaardhandelingen valt (het heeft te maken met een emigratie en documenten uit twee landen) wil ik alles 100x dubbelchecken. Ik denk ook eigenlijk dat als mijn gemachtigde eenmaal bij het loket is, er niets aan de hand is.

1 like

spijtig van de seksistische “humor”

“'tis ni moeilijk 'tis…”
“de rosse van k3”

pff

Het is nog vrij vroeg hoor. Vorig jaar kreeg ik pas de verwerking februari 2020.

Als er op tax-on-web gewoon staat ‘in behandeling’ ofzoiets, zal het wel komen :slight_smile:

Dit was me ik me onlangs ook aan het afvragen. Moet terugbetalen en daar krijg je normaal in september wel een brief van. Ben dankzij @Amandelbloesem eens gaan kijken in tax-on-web en staat inderdaad ‘in behandeling’ - toch wat gerustgesteld nu.

1 like