België topic

hahaha, volgende keer eens op letten (in de AH en bij de flikken :p)

@Falula veel geld?

@tuula inderdaad iets undercover, bij die serie op één (Politie 24/7) werden zij volgens mij soms ook gefilmd, interessant om te zien. Vooral dat ze relaxed rondjes rijden en dan opeens ACTIE en dan smijten ze zich zowat uit die auto haha

2 likes

Haha ja dit gebeurde in de derde week van quarantaine, eindelijk actie!! Heb echt als een oma achter de geraniums alles gevolgd.

@Mees ok ik zie nu dat die van de appie van papier zijn, maar toch.

image image

9 likes

Haha ik ben het helemaal met je eens! Ik zag de gelijkenis ook al

@nello 12 euro, dus niet super veel, maar ik heb mijn uitgaven bij Delhaize al nagekeken en ik kan niet direct vinden wat ze me te veel hebben aangerekend. Heel vreemd

1 like

Dat hoedje wordt hier een bootje genoemd, maar weet niet of dat over heel Vlaanderen zo is

Ja het lijkt ook wel een beetje op zo’n papieren bootje!

Is er al iemand de grens over gegaan voor familiebezoek? Ben wel benieuwd hoe dat was.

Ik zou aan de ene kant wel willen gaan, maar omdat de grens zo lang dicht was, voelt het alsnog alsof het niet mag.

Gaan! Wordt nog amper gecontroleerd en als je wordt tegen gehouden is je NL paspoort en evt adres van je familie voldoende.

1 like

Ik heb wel gelezen dat het enkel voor boodschappen is en niet voor een dagje te gaan shoppen. Maar ja goed, de controle is nu weg natuurlijk dus dat zal niet meer tegengehouden kunnen worden.

Al moet ik wel toegeven dat ik het echt niet makkelijk vond en dat we 1 keer ‘valsgespeeld’ hebben vanaf we een bubbel van 4 personen mochten hebben. Wij wonen 2 km van de Nederlandse grens en mijn familie ongeveer 500m van de Belgische grens in Nederland. Ik woon in een grensdorp, heel dicht bij het waasland shopping center haha. We zijn allebei naar de grens gefietst en stonden daar te zwaaien naar elkaar. Met zeker 3 meter afstand hoor. Maar wij wonen allemaal in elkaars buurt, heel mijn familie woont in hetzelfde dorp maar sommigen aan de Belgische kant, andere aan de Nederlandse kant, toen we een bubbel van 4 personen mochten hebben vond ik het ook niet zo logisch dat ik niet naar hen mocht.

Ben benieuwd hoe het er aan toe gaat aan de grens met NL. Lees dat het aan de grens met Frankrijk chaos is, lekkere communicatie dus. Zou graag mijn ouders bezoeken maar hoe bewijs je dat dan? Als je ook mag winkelen zullen ze wel bijna niet meer controleren. Anders ontstaan er toch enorme files.

Als ik op Google Maps kijk, zie ik geen file. Volgens mij had ik ergens gelezen dat de controle is aangepast naar mobiele controle. Het lijkt me inderdaad lastig te controleren. Hoe weet je of iemand boodschappen gaat doen, of iets anders? Zelfs met familiebezoek is het niet te controleren. Ik heb een Belgische vreemdelingenkaart en een Nederlands paspoort, het is dus best aannemelijk dat ik voor familie ga, maar geen 100 % bewijs. En zeker andersom: hoe bewijst mijn Nederlandse moeder dat ze op familiebezoek gaat in België? Iedereen kan zoiets zeggen.

Inderdaad! Lijkt mij niet te controleren. Het enige wat je kunt doen is vragen en mensen dan maar vertrouwen op hun woord. Ik ga toch nog even wachten op meer duidelijkheid. Weinig zin om een boete te krijgen. Moet ook meer dan een uur NL in want mijn ouders wonen ver van de grens. Maar lees nergens dat het enkel voor grens families is. Al is dat wel het originele idee volgens mij.

1 like

Dat snap ik echt niet dat mensen nu al weekendjes weg plannen!
Lees net al dat de burgemeester van Sluis niet wist dat de grenzen terug open ging. Zal daar wel weer een overrompeling want iedereen wil weer even ‘lekker buitenkomen’ nu het mag…

Ik had mijn familie sinds 8 feb niet meer gezien. Heel knap als anderen het nog kunnen volhouden maar voor mij was de nood hoog. Ik ben deze week jarig, m’n vader gaat met pensioen en m’n schoonzusje is bijna uitgerekend. Ben super blij dat ik daar allemaal bij kan zijn, blijf hier lekker een weekje vakantie vieren.

Overigens snap ik dat er wordt gezegd dat Belgen op bezoek in Nederland enkel boodschappen mogen doen, maar daar hebben ze natuurlijk niks over te zeggen hè. In Nederland moet je je aan de Nederlandse wetten en regels houden.

Maar gebruik gewoon je gezond verstand: als je nu over de grens rijdt naar je familie en daarna weer naar huis gaat loop je minder risico dan dat je een bezoekje aan je lokale supermarkt brengt.

Voor iedereen die ook na maanden weer familie kan zien: geniet ervan! Ik had niet verwacht dat het zo belangrijk (en fijn!!) zou zijn.

2 likes

Ah zo fijn! Vriendin van me die een klein baby’tje heeft is vanochtend ook meteen in de auto gestapt. Die hadden de grootouders ook al 4 maanden niet meer gezien. Moet zeggen dat ik er ook echt een beetje boos om werd. Fijn dat het weer kan!

Ah ja, dat snap ik wel. Ik heb gelukkig geen risicogevallen, bovendien hebben wij een eigen badkamer en wc bij familie waardoor je ook veel makkelijker afstand kan houden.

Het zou nog fijner zijn als je eerst een test kon doen!

Is er toevallig hier iemand die verstand heeft van het invullen van een werkgeversattest wat in het vlaams is die mij kan helpen. Mijn werkgever en ik komen er niet uit, en de gemeente is helaas slecht bereikbaar voor vragen hierover. Met googlen schoot ik helaas ook weinig op.

Aangever : Naam en voornamen :
Hoedanigheid :
Werkgever : Naam en voornamen :
Firma : Benaming :
Aard :
Maatschappelijke zetel :
Zetel van de uitbating :

Is de benaming bij firma de naam van het bedrijf? Maar wat is dan de naam van de werkgever (want degene die het invult is de aangever toch). En de aard van het bedrijf is dat in welke branche het zich bevind of bijvoorbeeld of het een vof of bv is.

Ik vind het ook een beetje vreemde bewoordingen en ben Belg en werk wel op een sector waar ik een beetje met zo’n dingen te maken heb.
Maar hoe ik het zie is het:
Aangever : dus degene die het invult eventueel iemand van de personeelsdienst
Werkgever: naam van de zaakvoerder
Firma: benaming : de naam van de firma
Aard: welke sector jullie toe behoren
Maatschappelijke zetel: spreekt voor zich denk ik?
En zetel van uitbating: spreekt ook voor zich? Dit kan dus zeker 2x hetzelfde adres zijn.

Edit: ik werk trouwens in een sociaal secretariaat en wij krijgen meestal die vraag door van de werkgevers om een werkgever attest op te maken. Wij kunnen dit gewoon uit het systeem halen. Dus mss nog een idee om het daar eens te vragen.
Heb er trouwens eens eentje afgedrukt om te kijken, heet bij ons tewerkstellingsattest. En er staat enkel de gegevens op van de werknemer en van de werkgever staat er naam van de firma, adres en het RSZ nr. Daarnaast nog enkele gegevens over de duur van tewerkstelling.

1 like

Heeft iemand een tip voor iets wat we nu kunnen doen in Turnhout?

Begijnhof misschien?