België topic

Haha, mijn nieuwe job is bij een uitgeverij voor het lager onderwijs. Dus ik ben mij een beetje aan het verdiepen in dat wereldje. Er zijn een paar verschillen met NL, maar gelukkig ook wat overeenkomsten haha.

Dit is weer typisch zo’n ding waarvan ik in NL onbewust toch wel veel kennis heb (omdat ik er zelf op school heb gezeten, maar ook door kindjes van vrienden etc) en daar eigenlijk nu pas achter kom.

2 likes

Begint de uitgeverij met een A? :grin: daar werk ik ook!

Haha nee, ik werk denk ik bij een concurrent van je ;- )

Thanks! :relaxed: Ik ben deze week begonnen en het is echt heel leuk.

2 likes

Oh hehe, ik werk eigenlijk als kleuterjuf maar doe dat als extra job. Lijkt mij een hele fijne job die je hebt!

1 like

Ik heb zelf op een provinciale school gezeten. Deze scholen zijn eerder gericht op het leren van bepaalde beroepen die je mbv ‘normaal’ secundair niet zou leren, vb piva (o.a. bakkers en pattisiers), tuinbouwschool, instrumentenbouw, houtbewerker, enz.
Althans volgens de provinciale scholen die ik ken (allen provincie Antwerpen).

2 likes

Binnen een paar maanden ga ik emigreren voor de liefde naar België (oké het is nog geen 15 km van waar ik nu woon maar toch). Nu moet ik alleen veel regelen en ik zie door het bomen het bos niet meer.
Na het lezen van dit topic ben ik al wel tot conclusie dat Telenet het beste is om af te sluiten voor internet dus dat scheelt.
Ook heb ik nu een Nederlands mobiel abonnement ik verwacht dat ik vooral ook Nederlandse nummers bel, maar geen idee of het slim is over te gaan naar een Belgische.

Maar ik kan vooral moeilijk vinden hoe het zit met de gemeentelijke belastingen in vergelijking tot Nederland. Wat goede aanraders zijn voor gas/water/elektriciteit. En ik wil uiteindelijk echt inburgeren en dus ook stemmen, maar mijn vriend is zo van ja moeilijk elk jaar. Ervaren mensen dat het moeilijk is om vrij te krijgen om te gaan stemmen? (Ik werk in het begin sowieso in Nederland) Of zijn de stemlokalen tot negen open zoals in Nederland.

Dus als iemand tips heeft, of goede sites weet.

Gaan stemmen is op zondag, weet niet of je ook werkt in het weekend? Of bedoel je stemmen in NL?

2 likes

Ik heb dit toevallig een halfjaar geleden allemaal gedaan, check: https://www.gidsvoorhetzuiden.nl/emigreren-naar-belgie-de-checklist/

En wat uitgebreider: https://www.gidsvoorhetzuiden.nl/category/verhuizen-naar-belgie/praktische-tips/

Je krijgt op gegeven moment zelf een brief vanuit Den Haag waarmee je je iig kan registeren zodat je nog in NL kan stemmen (daar heb je nog steeds recht op bij landelijke en Europese verkiezingen). Persoonlijk heb ik zelf nog niks geregeld voor verkiezingen hier, dat doe ik wel wanneer die verkiezingen eraan zitten te komen.

Ik heb nog steeds een NL abonnement (naast Belgische gsm van mn werk). Ik heb nog geen provider gevonden die geen extra kosten rekent voor bellen naar Nederland. Heb al andere Nederlanders gesproken die dit al 5 jaar zo doen dus lijkt me prima.

Wij hadden voor internet eerst Scarlett, dat was ruk. Toen Telenet en dat werkt perfect, ook wel een stuk duurder. Het ligt ook een beetje waar je woont. Qua energie hebben wij gewoon overgenomen wat de bewoner voor ons had, daar moeten we ons ook nog in verdiepen. Maar we betalen niet heel veel dus dat heeft voor ons geen prioriteit nu.

1 like

Oh echt, mijn vriend liet het klinken alsof het doordeweeks was, maar top dan scheelt dat!

@Tuula Zulke linkjes zocht ik inderdaad, dankjewel😊

Ik ben Nederlands (woon wel al bijna 7 jaar in België. Ik ging net even tellen en ik schrok er zelf een beetje van hoe lang dat al is haha) en hoewel ik me echt helemaal thuis voel in België en ik echt een heel fijn netwerk om me heen heb, heb ik de laatste twee weken steeds meer moeite met het feit dat ik niet naar Nederland kan. Ik ben nu sinds februari niet meer geweest, en las net dat voor 8 juni de grenzen niet open gaan. Ben er echt een beetje down door (voel me tegelijkertijd een aansteller, want er zijn natuurlijk mensen die veel langer en op veel grotere afstand zijn gescheiden van familie haha)

Je verhaal is wel heel herkenbaar voor mij. Ik woon nu 8 jaar in België en voel mij hier thuis. Mijn familie woont relatief ver weg in NL maar voor verjaardagen etc. ging ik er vaak wel naartoe en nu kan dit niet meer. Het idee dat het gewoon niet gaat vind ik erg vervelend. Het is inderdaad een klein probleem in vergelijking met andere problemen die de Corona situatie met zich meebrengt maar toch voor mij wel belangrijk. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen, ik begrijp je gevoel en het is ook gewoon kut. Ik hoop heel hard dat de grenzen 8 juni weer opengaan.

1 like

@Falula @Pluisje hier ook herkenbaar. Ik woon nog geen jaar in België en zat nog een beetje in de fase dat vrienden en familie langskwamen om ons appartement te zien etc. Als student kwam ik ook niet elk weekend bij mijn ouders over de vloer, maar ik vind het nu vooral lastig dat de rest van mn gezin (ouders, broers en hun kids) allemaal op fietsafstand van elkaar woont. Zeker omdat je in NL ook gewoon de hele tijd bij elkaar op bezoek mocht, zij het op afstand/in de tuin.

Ik had in principe niet per se iets te zoeken in NL, maar het feit dat het gewoon niet mag knaagt wel. Het rare is ook dat als je een partner in NL hebt je een attest kan krijgen waarmee je de grens over mag, maar bij je ouders ofzo mag het niet. Terwijl die partner ook maar vaag is, ik ken iemand die nog geen halfjaar een relatie had en toch zo’n attest verkreeg.

Ik ben ook sinds februari niet meer geweest. Ik heb via mijn werk wel een attest waarmee ik de grens over kan, maar heb 'm nog niet gebruikt. Ik ga wel zodra het weer kan.

1 like

@Pluisje Oh huh wat vreemd van dat attest? Je zou denken dat het logischer is om familie op te zoeken dan een ‘partner’. Dat lijkt me beter aantoonbaar. Maar ik heb inderdaad ook een attest vanuit mijn werk, maar ik heb ook besloten het niet te doen tot het gewoon weer open is. Ik begrijp de maatregel ook heel goed, maar het blijft vervelend. Mijn zus woont ook in het buitenland (niet België), en mijn ouders vinden dat soms al moeilijk, dus nu voel ik me ook nog een beetje schuldig. Kinderen van vrienden en familie wonen bijna allemaal in de achtertuin, dus dat is voor hen een beetje pijnlijk.

Ik ben zelf een half jaar geleden naar een andere stad binnen België verhuisd en ik herken dus ook dat ik een beetje in die fase zat dat mensen me kwamen bezoeken. Ik hoop dat dat binnen enkele maanden toch weer kan.

Ik moet wel zeggen dat het wel scheelt dat ik hier nog niet zo’n groot sociaal netwerk heb opgebouwd. Daardoor mis ik nu niet ineens allerlei uitjes. Kan het nog steeds goed vinden met m’n vriend (onze relatie lijkt beter dan ooit), maar het is gewoon meer het idee dat je de grens niet eens over mag. Heb nog steeds de Nederlandse nationaliteit :stuck_out_tongue:

1 like

Ik hoop dat er binnenkort ook een attest oid komt dat je als Nederlander je familie mag bezoeken. Tot nu toe vond ik het wel uit te houden, maar het idee dat er misschien heel lang niet naar onze familie mogen is toch wat beklemmend.

Ja of dat de grenzen 8 juni open gaan. Dan is het natuurlijk geen probleem. Vind dat nog wel spannend nu Nederland horeca open gaat doen (vanaf juni 30 personen, vanaf juli 100). Ben bang dat dat België afschrikt.

Ik vind het op zich verder goed te doen maar wel zo jammer. Had zo’n zin om voor het eerst in ‘mijn nieuwe stad’ die aanloop naar de zomer mee te maken. Vind dat altijd de leukste tijd van het jaar!

Aangezien vakantie en reizen deze zomer niet helemaal normaal zal zijn, wil ik meer dag-/weekendtripjes binnen België maken. Iemand nog leuke tips naast standaard Antwerpen/Brussel/Gent? Vooral in Wallonië heb ik geen idee wat nou echt toffe plekken zijn.
Liefst iets met een beetje cultuur/musea (heb een museumpas), of leuke straatjes om gewoon rond te wandelen (zoals bv. Brugge), of mooie/historische gebouwen.

Luik is een aanrader! Mooie stad om rond te kuieren, genoeg keuze uit musea/winkels en op zondagochtend heb je er de La Batte markt (grootste van België en erg gezellig). En je kunt uiteraard ook gaan wandelen in de Ardennen!

1 like

Ik heb eens een city safari gedaan in Charleroi, heel leuk