België topic

@tuula
Berchem: Overzee (thais), Overzicht (seizoenskeuken), beide boven cafe t Zeezicht op de Dageraadplaats. Table d’HO (Koreaans), Orso (pizza), Umamido (noedels), Enoteca Savini (Italiaans), Bistro Chicane (seizoenskeuken) en Bizanaat (Arabisch) ook aanraders. Salt en Mint en de Walrus om te ontbijten/brunchen.
Zuid: Las Margaritas (Mexicaans), heel lekker (en margaritas per liter), maar wel wat wazige bedoening; 1 wat oudere man die alles regelt: bediening voor het hele restaurant en het koken. The Dirty Rabbit voor Zuid-Amerikaanse tapas, aansluitend is het daar om te dansen. Azuma (sushi en Aziatisch), (Little) Bun (vietnamees).
Centrum: O’Tajine (Marokkaans), Varelli (Grieks), Barbarella (pizza), Felfel (Libanees), Corazon de Melon en La Boqueria (beide Spaanse tapas).

2 likes

Thanks, hier zitten er ook nog een paar bij die ik niet ken!

Ik heb altijd het idee dat ik op dezelfde adresjes terugval, maar nu heb ik weer een hoop nieuws te proberen.

Marcel!

Little beirut!

Ik ben niet 100% zeker of dit ook zo is wanneer je naar het buitenland verhuist, maar toen ik binnen België verhuisde werd de belastingdienst automatisch ingelicht wanneer ik dit op het gemeentehuis meldde

Wat is het verschil tussen OVSG scholen en GO! scholen? Behalve dat de een van de gemeente is en de ander provincie? Of is er geen verschil?

Waarom zou een ouder bv een voorkeur hebben voor de ene school (of is dat eerder omdat die dichtbij is/fijnere sfeer heeft etc)? Ik probeer me een beetje wegwijs te maken in het lager onderwijs van Vlaanderen maar voor mijn gevoel is het wat complexer dan het Nederlandse onderwijs :stuck_out_tongue:

Van een OVSG-school heb ik stiekem nog nooit gehoord, maar er zijn denk ik grofweg 3 onderwijskoepels in Vlaanderen: gemeentelijk, gemeenschaps (dus Vlaams) en privé (bv katholiek, steiner) onderwijs. Ouders kiezen ofwel op basis van overtuiging , ofwel op basis van reputatie/nabijheid/vriendjes gaan er al ed van de school zelf. Hoewel in de meeste steden er hele aanmeldsystemen zijn met toewijzingsprocedures - wegens capaciteitsproblemen. Die houden dan rekening met afstand, broers/zusjes op die school. Ouders geven een top 3 ofzo op, en krijgen dan een plaats toegewezen. Ben je hier iets mee?

Ja hoor, alle info is welkom!

Volgens mij is dus de scheiding tussen onderwijs vanuit de overheid en vrij onderwijs het belangrijkste? Ik snap niet helemaal waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen gemeentescholen en provinciescholen, maar dat zal dan vooral iets met budgetten te maken hebben?

OVSG is blijkbaar de onderwijsvereniging van steden en gemeenten. De provincie heeft geen scholen voor zover ik weet (want wordt serieus afgebouwd qua werking).
Je hebt dan inderdaad het onderscheid tussen vrij onderwijs en overheid, en binnen overheid dus nog gemeente/gemeenschap. Gemeente = betaald door gemeente, gemeenschap = betaald door Vlaamse overheid.

1 like

Provinciaal ken ik enkel maar van enkele middelbare scholen.

1 like

Ik denk spontaan aan de PIVA, maar totaal geen idee of dat klopt.

Ja, dat denk ik wel!

Ik baseer me (deels) hierop: https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisonderwijs_in_Vlaanderen :sweat_smile: :sweat_smile:

Ik probeer het nu voor mezelf een beetje in kaart te brengen. Zo heb ik net geleerd dat wat in België ‘officieel onderwijs’ heet (gesubsidieerd door de overheid) in Nederland openbaar onderwijs heet.

1 like

Ik denk dat er een andere nuance is. Bij ons wordt bijna al het onderwijs gesubsidieerd door de overheid. Ook het katholiek onderwijs. Wat ze zelf organiseren GO! is waarschijnlijk vergelijkbaar met jullie openbaar onderwijs.

1 like

Ah ja, dat zie ik nu ook. Als ik hier kijk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijsnet

Dan snap ik vooral het verschil tussen de eerste 2 (OGO en GO!) niet zo. Maar misschien is dat ook niet zo belangrijk? En is het meer een ding van vroeger en zit er niet meer zo’n verschil in?

OGO wordt georganiseerd door de steden en gemeenten. GO! door de Vlaamse Gemeenschap (deel van Vlaanderen). Ze worden dus met andere woorden op een verschillend niveau georganiseerd. Bij de ene staat de burgemeester en schepencollege zogezegd aan het hoofd, bij de ander de minister van onderwijs. Op zich is er niet veel verschil tussen die twee, ik denk zelfs dat veel Belgen dit vaak niet eens weten.

1 like

@tuula Ik heb hier als Belg idd nog nooit van gehoord. Volgens mij is het onderscheid tussen GO! onderwijs (in de volksmond ‘‘de staatschool’’) en katholiek onderwijs het belangrijkst. Of dat openbaar onderwijs nu door de gemeente of door de gemeenschap georganiseerd wordt, heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.
Die ingewikkelde aanmeldingsprocedures en het kamperen voor de schooldeur gelden vooral in grootsteden als Gent en Antwerpen. In W-VL heb ik er bv nog niks over gehoord.

1 like

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/officieel-en-vrij-onderwijs-onderwijsnetten-en-koepels kan dit helpen?

oh ja, heel fijn, dankjewel! Ik was al op die website geweest maar vond vooral praktische info (meer gericht op ouders). Deze pagina had ik niet gevonden. Thanks!

1 like

Nu ben ik wel benieuwd wat je met die info moet haha

1 like