Beleggen/investeren

AMC is weer voorzichtig aan het stijgen en ik ben dan benieuwd waar dat dan door komt. Iemand enig idee?

1 like

Ja precies hetzelfde als jij. Twee jaar geleden had ik echt 0 euro aan spaargeld en geen giro en ik heb elke maand 100 euro apart gezet en een vind ik zelf leuke portefeuille opgebouwd.
Het maakt voor mij gevoelsmatig ook nu niet uit of ik die 250 euro (ja ik heb echt op een kak moment gekocht ook) aan kleren (die ik niet nodig heb en trouwens ook gekocht heb deze maand) of aan dit aandeel heb uitgegeven.

Daarbij is dit voor mij idd ook een les dat ik erin zit om te beleggen en niet om te speculeren en ik ga deze ervaring gewoon heel mooi verwerken in mijn Instagram beleggingscoach/cursus daytrading (dit is een grap ik heb niet eens economie gehad :joy::see_no_evil:)

7 likes

Holy shit de handel in GME is tijdelijk stilgelegd door de DTC. Vandaar dat je ook geen updates krijgt. Heeft voornamelijk met het kapitaal van de brokers te maken.

1 like

:clown_face:

3 likes

1 like

Voor de mensen die het half volgen en half snappen (zoals ik): in deze podcast leggen ze de situatie vanaf het begin uit.

1 like

Wil je zelf beleggen in aandelen en ETF’s, of wil je het voor je laten doen? Ik zit bij DEGIRO voor losse aandelen, en daarnaast bij Semmie. Daar beleg ik automatisch in beheerde fondsen, dus ik leg elke maand een vast bedrag in en dat wordt voor mij belegd in duurzame indexen, ook ETF’s. Als je er geen omkijken naar wil hebben zou ik je aanraden te kijken naar iets als Semmie of Meesman. Als je het leuk vindt om er zelf actief mee bezig te zijn kan je zelf in ETF’s handelen, bijvoorbeeld bij DEGIRO waar je al een rekening hebt.

Ja ik denk dat je altijd wel aan die transactiekosten vast zit, dat is waar die brokers hun winst op maken. In dat opzicht is het goed om meerdere ETF’s/aandelen in één keer te kopen, want dan hoef je die transactiekosten ook maar één keer te betalen. Maar aan de andere kant is spreiding juist ook goed dus daar kan je dan het beste een balans tussen zoeken die voor jou werkt.

1 like

Volgens mij was dat ook het probleem met Robin Hood. Ze rekende geen transactiekosten en verkochten de data door aan de hedgefunds. Hetzelfde geldt voor sociale media. Zolang je er niet voor betaalt ben jij het product.

4 likes

Even een waarschuwing over ripple en doge:
https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/la3m4s/the_entire_rxrp_subreddit_just_fell_for_the_most/

Er was dus een stijging in waarde. Een groepje hyped dit door tegen iedereen (vooral nieuwe mensen) te zeggen dat ze ook moeten kopen en holden. Daarna gaat dit groepje gezamenlijk al hun coins verkopen tegen de hoogste waarde, ten koste van de (nieuwe) mensen die net coins hebben gekocht (voor de hoogste waarde).

1 like

Ik vind dit wel een handig overzichtje van de transactiekosten per beurs. Er is trouwens bij DEGIRO een uitzondering; van de trackers (ETF’s) in hun kernselectie kan je elke maand een transactie gratis uitvoeren.

1 like

Ik zit bij de giro omdat mijn vriend zei dat ze goedkoop waren en ik zelf actief wil beleggen. Ik vind fondsen saai en vind het leuk om zelf aandelen te kopen en meer te leren over de markt en bedrijven (de laatste paar dagen waren echt crazy :joy:).
Niks tegen dingen beheerde fondsen maar ik wil het niet.

Overigens niet omdat ik niet in bedrijven wil beleggen die ik niet steun. Als het om beleggen gaat heb ik 0 principes, alles voor de koerswinstverhouding en toekomstig vertrouwen.

Daarnaast betaal ik persoonlijk liever transactiekosten dan dat mijn data verhandeld wordt (tenzij dusdanig geanonimiseerd maar weet ik veel hoe ze dat doen).

@KipTokTok hahahaha goed moment om te starten nu iedereen leip gaat :joy: begin maar met sparen want straks kan je goedkoop stocks kopen omdat iedereen gedesillusioneerd uitstapt.

@churro lekker ponzi scheme ook :see_no_evil:

Ik ga ff reddit checken op interessant updates! Ik ben wel benieuwd als dit een short ladder is of we daar ooit achter komen… of alleen als het niet werkt?

3 likes

Ik zit er over te denken om aandelen in Pfizer te kopen, meer mensen? Heb verder nog niks in farmaceutische bedrijven maar vind het wel een interessante optie, zeker aangezien ze waarschijnlijk veel winst gaan maken dit jaar.

Ik dacht er net over na om m’n hele portfolio met een verlies te verkopen. Zou dan ongeveer 400 euro verlies pakken. Ik betwijfel wel of de prijs omhoog gaat. Misschien over een aantal weken wanneer de restricties voorbij zijn.

Alleen ik laat het nu toch staan als les voor m’n toekomstige zelf. Veel geleerd over financiën en nieuwe motivatie om wat zuiniger te gaan leven. :grimacing: het was me een weekje wel haha. Ik hoop niet dat deze hele saga voor verdriet heeft gezorgd bij mensen.

1 like

Hoe bevalt dat, Semmie?

Ik zie jullie praten alsof het klaar is met AMC of lees ik dat verkeerd? AMC draait nu zeker veel verlies, maar de missie van Reddit wb AMC staat toch nog?

Ja ik vind dit ook lastig! Ik denk dat ze momenteel wel heel erg in de spotlight staan. Waarschijnlijk gaan de aandelen bij de minste of geringste claim omlaag, maar ik zag ook dat ze een forse winst verwachten.

Ik denk dat AMC nog wel voor de lange termijn wat kansen biedt. Na Covid gaan mensen toch weer naar de bioscoop. Ik denk dat er vandaag veel mensen zijn uitgestapt net zoals bij GME.

Ja bevalt goed! Het is heel duidelijk en makkelijk allemaal, de website wijst zich heel erg vanzelf. Je kan kiezen uit drie belegstrategien; defensief, neutraal en offensief en dat kan je ook tussendoor wijzigen. Je kan meerdere potjes en spaardoelen maken en ze hebben ook een kleine rekentool dat je kan invullen wat je uiteindelijke doel is en wat ze dan verwachten dat je moet inleggen maandelijks, of andersom, dat je invult wat je maandelijks wilt inleggen en dan laten ze zien wat voor rendement je mogelijk kan verwachten. Je kan ook meerdere potjes en spaardoelen instellen maar ik heb zelf voor nu gewoon alles op één hoop. Ik heb gewoon een automatisch incasso ingesteld en als ik een financiele meevaller heb leg ik wat extra in, maar verder kijk ik er niet echt naar om. Ze hebben trouwens ook nog wat boosters, dus als je bijvoorbeeld een vriend uitnodigt krijg je 15 euro extra, als je je profiel helemaal invult krijg je ook een booster, dat soort dingen.

Ik denk dat ze verder redelijk vergelijkbaar zijn met andere beheerders maar ik vind het fijn dat ze dus alleen maar in duurzame indexen investeren. Je kan ook precies per tracker bekijken hoeveel geld en % van je portefeuille je daar in hebt zitten dus dat is wel leuk. En ze sturen elke maand een nieuwsbrief met wat algemene updates en wat bijvoorbeeld het wereldnieuws voor invloed heeft op de markt.

1 like

Ik lees er nog wel wat over, maar AMC was natuurlijk nooit de hoofdfocus van wallstreetbets. Dit was en is GME, dus ik hoop niet dat AMC vooral een hype was van de fomo lui die er later bij zijn gekomen :grimacing:

Ik hold gewoon verder in ieder geval…

3 likes