Beleggen/investeren

Zijn kale salaris is niet veel, maar hij verdient veel salaris door toeslagen (zoals weekendtoeslagen, maar dan gespecificeerd voor zijn werk). De instantie van de verhuurhypotheek wilde alleen zijn kale salaris meenemen. Daardoor konden we minder lenen. Wij hadden ook zoveel eigen geld maar in de randstad was het wel pittig. Zoveel eigen geld met een aankoopprijs van 150.000 is natuurlijk een stuk aantrekkelijker. Maar dan moet je je wel afvragen wat het risico op leegstand is. Hoeveel huurders kan je aantrekken in jouw dorp/regio? Kort gezegd is je rendement hoger maar je risico dus ook. Bij een duur appartement in Amsterdam is je rendement misschien lager (meer hypotheek). Maar je hebt vrijwel geen risico (de regelgeving in Amsterdam even niet meegenomen).

Zo zijn er veel factoren die meespelen. Daarom is het verstandig om met makelaars/adviseurs te werken in het begin. Het wordt pas leuk als je met het eerste appartement genoeg heb gespaard om een tweede te kopen.

Edit: er zijn ook bedrijven die alles regelen wanneer je hebt aangekocht. Zij scannen huurders en regelen het onderhoud van het pand. Want als je zelf huisbaas speelt dan moet je daar belasting over betalen (ofzoiets?) het was een gekke constructie. Ik weet nog dat je een passieve verhuurder moet zijn ipv een actieve.

2 likes

Er zitten inderdaad een aantal grote namen achter die veel belang hebben om de short sellers failliet te laten gaan. Elon en Deepfucking value zijn hier al genoemd. Alleen Micheal Burry (uit de Big Short) bijvoorbeeld ook. Zij gaan er waarschijnlijk belachelijk rijk van worden. Anderen zullen op tijd uitstappen om wat van de winst mee te pakken.

Veel zullen verliezen en dat is kut. Beleg in godsnaam nooit als je het niet kunt missen. Er mensen die nu hun hele spaargeld er in stoppen. Dat is niet normaal en ik hou me hart vast voor die mensen.

2 likes

Dat hebben wij inderdaad ook; veel geluk met kopen op goede moment en een aantrekkelijk type huis (herenhuis) wat populair is en blijft. Wij hebben nu een gesprek gehad met een financieel adviseur hierover, nog echt beginfase dus, ter oriëntatie en dat was wel helpend vond ik. Bij onze bank waar we nu zitten, kunnen we wel een verhuurhypotheek incl overwaarde huidig huis opnemen. Dat zou voor ons ook gunstiger zijn i.p.v. overstappen naar andere hypotheekverstrekker, hebben anders hoge boete.

1 like

Een collega van mijn vriend deed dit al en heeft veel uitleg gegeven. Mijn tante is hypotheekadviseur dus zij heeft ons ook erg geholpen!

1 like

Het huis waar we nu wonen vinden we echt groot genoeg voor ons (plus we hebben het dus in een gunstige tijd gekocht voor hele gunstige prijs, als we nu echt er flink op vooruit willen gaan qua grootte van het huis dan zijn we dus veel meer geld per maand kwijt omdat de huizen die voor ons dan ‘een volgend huis’ zouden zijn nu voor minimaal 200.000 meer weg gaan) , dus we willen hier graag nog blijven wonen & andere manier van cashen is lastig. Ik zou het alleen willen opnemen met als doel investeren (we nemen klein gedeelte op voor duurzame verbouwingen), niet voor ‘zomaar’. Klopt, dat is en blijft denk ik altijd een risico… Waar je ook in belegt / investeert, je kunt nooit de toekomst helemaal voorspellen. Tegelijkertijd moet je juist ook risico durven nemen vind ik in beleggingen, anders gebeurt er weinig.

Ik kwam laatst een artikel tegen waarin iemand garageboxen verhuurd. Dat lijkt me wel iets minder risicovol en heb je ook niet direct een grote hypotheek nodig.

1 like

haha ja ik was zo blij met mijn beyond meat aandelen eergisteren! en dat terwijl ik ze gewoon op gevoel had gekocht want ik ben fan van het product.

1 like

Haha ik ben jaloers. Lekker man!

1 like

Haha lekker wel. Pre market schoot één aandeel GME even boven de 500 euro. Is nu weer teruggezakt naar 450.

1 like

Ja ik las in dat stuk van de guardian ook deze quote

This is quite the experience for my first month in the stock market. Holding till infinity,” posted one user on the thread.

En dan denk ik echt ocharme. En eigenlijk vind ik dit ook wel een vorm van misleiding of iig mensen heel sneaky voor je karretje spannen. Terwijl er natuurlijk ook genoeg mensen die voor een karretje gespannen worden die toch een lekker bedrag hier uit gaan halen.

We hebben het thuis er iig al de hele ochtend over :rofl: dus wel gezellig gespreksonderwerp.

We denken trouwens allebei dat Tesla down gaat en dat als dat gebeurt heel veel particuliere beleggers uit gaan stappen waardoor de hele beurs down gaat (ik bookmark dit want als dit waarheid gaat worden dan is dit het startpunt van mijn beleggers cursus :rofl::rofl::rofl::rofl::sunglasses::sunglasses:🥲🥲).

Maar ik denk iig voor iedereen die heel veel geld verdiend zijn er ook heel veel mensen die heel veel geld verliezen. Ik hou er iig mentaal rekening mee dat alles wat nu groen is volgende maand ook knalrood kan zijn en het is dan zaak om niet in paniek te raken maar aan je strategie vast te houden.
En ik kan nu al vertellen dat dat makkelijk gezegd is en moeilijk gedaan, want als alles rood is ga je toch panikeren en twijfelen. Zeker als je er veel geld in hebt zitten.

5 likes

Ben vooral heel benieuwd naar morgen!!

Morgen is toch een deadline? Dat veel hedge funds Dan shares moeten kopen?

Oh ik vind het zo tof, terwijl ik zelf nog niet eens aan het beleggen ben haha

Klopt! Morgen is de deadline. Simpel gezegd: De short sellers hebben er op gegokt dat GME vrijdag minder waard is. Als iedereen koopt en vasthoudt waardoor het aandeel hoog blijft staan. Dan zijn de short sellers verplicht om aandelen te kopen op vrijdag of maandag. Dat gaat ze dan heel veel geld kosten en kunnen ze mogelijk failliet gaan.

Dit is al eerder gebeurd deze week toen de prijs nog veel lager stond.

4 likes

ohh man wat spannend :grimacing:

Ik probeer nu wat zilver te kopen nav die reddit en men oh men nog nooit zoveel stress gehad tot de beurs opend.
Dit is wel grappig maar echt niks voor mij hoor.

Waarom zilver dan?

In geen enkel opzicht mijn advies!!

1 like

Wow er gaat hier een wereld voor me open met die short squeezes, maar damn wat ingewikkeld! Is het nu dus wachten tot het instort?

Ja ik begrijp het ook niet helemaal. Behalve dat het spannend is en het speculeren is (dus proberen te anticiperen op beleggers ipv op de (toekomstige) waarde/winst van een bedrijf).
Op tijd instappen, wachten tot t instort en op tijd uitstappen… maar dat kan lang duren (tesla) maar kan ook heel snel gebeuren (misschien wel maandag met dat gamestate).

Oef de app Robin Hood laat Amerikanen geen aandelen GME en AMC meer kopen.

MarketWatch ligt eruit. Er was even een hele dikke dip waardoor het aandeel richting de 200 viel. Wat een dag alweer haha.

1 like