Belastingaangifte

Ik kom hier als ondernemer even klagen. Ik ben echt super bang, volgende week een afspraak bij de accountant. Meestal moet ik een bedrag van 5 cijfers betalen en dat doet echt pijn :sleepy: Is altijd een beetje een verassing wat ik moet betalen en daarnaast weet ik daarna ook pas wat mijn definitieve ‘winst/salaris’ is geweest over het afgelopen jaar.
Ook is mijn situatie veranderd (huur/huis/kantoor) dus ben erg benieuwd of dat het nog wat kan veranderen aan de hoogte van het bedrag (al maakt honderd meer of minder voor mijn gevoel dan ook niet veel goed) :weary:

Ik kom hier even binnenstormen met een vraag
:relaxed:

Ik heb een bijbaantje als buitengriffier bij de rechtbank (maar clueless als het gaat om belastingen). Ik vermoed dan dat mijn inkomsten hieruit gelden als inkomsten uit overig werk en dat dit niet geldt als loondienst? (ik declareer mijn zittingen en sta voor zover ik weet geen belastingen af over dit werk). Het is wel zuur dan want met een inkomen van nog onder de 2000 euro per jaar moet ik dan 120 euro bijbetalen hierdoor :confused: Maar klopt het dat buitengriffier werkzaamheden vallen onder de inkomsten uit overig werk?

Je bent dus niet in loondienst? Ben je eigenlijk een soort freelancer? Wel vreemde constructie van de rechtbank. Als het niet vooraf ingevuld stond bij inkomsten uit werk (box 1) en je ook geen loonstrookjes en jaaropgave krijgt, dan is het inderdaad resultaat uit overige werkzaamheden.

Wel opletten dat je geen ondernemer bent voor de BTW dan, dat ben je vrij snel.

Nee, ik heb geen arbeidscontract idd, het stond niet vooraf ingevuld, krijg geen loonstrookjes (ik declareer per zitting en zie het later wel op mn rekening verschijnen), maar dan dus wel een overzicht gekregen voor de inkomstenbelasting. Ik denk dat ik er niet onderuit kan en het zal moeten opgeven als overige inkomsten. Wel heel zuur dat ik met zo’n laag inkomen nog moet afdragen :frowning:

Dankje voor de heads up over die BTW!

Als het een laag inkomen is (en je geen ander inkomen hebt), dan hoef je denk ik alleen maar de bijdrage zorgverzekeringswet te betalen en geen inkomstenbelasting. Is nog steeds betalen, maar scheelt in elk geval weer iets

Maar sta je dan ingeschreven bij de kvk als zelfstandige? Of bestaat er nog iets anders tussen loondienst en zelfstandige in? (Heb werkelijk geen idee)

Er bestaat wel iets tussenin. Ik weet niet helemaal hoe precies, maar ik werk op freelancebasis voor Ă©Ă©n werkgever en volgens de belastingdienst was ik dan geen ondernemer voor de belastingdienst en hoefde ik me ook niet in te schrijven bij de kvk

Ah oke! Weer iets nieuws geleerd :grimacing:

Dit is wel een risico op een verkapt dienstverband. Dat wil zeggen een constructie waarin jouw opdrachtgever jou inhuurt als freelancer, maar de omstandigheden eigenlijk gewoon een arbeidsrelatie zijn. Alleen dan zonder de verplichtingen voor de werkgever (doorbetalen bij ziekte, ontslagregels, etc). Daar is de belastingdienst geen fan van, die kan dan alsnog de loonheffingen bij de werkgever gaan verhalen. Vroeger had je dan een VAR om duidelijkheid te scheppen, maar dat bestaat niet meer.

@minou Ken niet je hele situatie maar als je wel in aanmerking komt voor een kvk inschrijving of werk als zzper kom je in aanmerking voor de kleine ondernemingsregeling waardoor je je omzetbelasting in ieder geval niet hoeft te betalen.

Dank iedereen voor de input! Ik ben blij dat ik als excuus hiervoor kan aanvoeren dat ik echt niks doe met arbeidsrecht en daarom maar net kan doen alsof het okĂ© is dat ik niet weet wat mijn positie is. Weet in ieder geval zeker dat ik geen zzp’er oid ben hoor. Soort oproepkracht en lees in vacatures dat er bij buitengriffiers geen sprake is van een dienstverband. Dus dat is denk ik het vage gebied tussen loondienst en zelfstandige. Als voorbeeld bij ‘inkomsten uit overig werk’ (niet zijnde loondienst) plaatst de belastingdienst zelf onder andere inkomsten uit een krantenwijk.
Gelukkig nog een paar dagen tot 1 mei, dus ik ga nog een paar van mijn collega’s benaderen dan maar en bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Het gaat idd alleen om bijbetalen voor de zorgverzekeringswet, maar alsnog 120 euro dus wel even het navragen waard dacht ik!

Heb ook al bericht gehad, met dagtekening 30 april!

3 likes

Ik ook! Eindelijk eens snel bericht :grin:

Ik ook! Super fijn, voorgaande jaren duurde het altijd veel langer

1 like

Haha precies dit. En het is elk jaar weer hetzelfde gezeur.

Vorige week al bericht gehad. Kom maar door met die moneyzzz.

Dit dus. Zie trouwens nu dat mn partner wel al een brief heeft met dagtekening 30 april, ik niet. Maar we hebben samen aangifte gedaanđŸ€”

Hier ook de brief gehad. Can’t wait.

Wellicht een hele domme vraag, maar: mijn vriend en ik hebben in 2018 een huis gekocht. We zijn (nog) geen fiscaal partner, omdat we nog niet op hetzelfde adres wonen. Wel hebben we sinds de koop een samenlevingscontract. Nu willen we beiden de betaalde notariskosten aftrekken in aangifte IB. Moeten we dan de kosten door de helft doen en beiden het halve bedrag invullen?

Edit: we zijn beiden voor 50% eigenaar.

Wanneer wordt het eigenlijk uitbetaald? Ik heb meteen de eerste dag dat het kon mijn aangifte gedaan.