(Barbie)poppen-nostalgie-topic

https://www.hln.be/video/productie/mattel-lanceert-elvis-barbie-met-vetkuif-243198

Wat mooi! Wel geen idee of kinderen dit ook leuk zullen vinden, kan me niet inbeelden dat die weten wie hij was.

2 likes

De Elvis-Barbie is speciaal op de markt voor verzamelaars. Dit is echt een pop die verzamelaars kopen en in de doos laten zitten, en dan hopen ze dat die over 20 jaar een fortuin waard is.

2 likes

Ik zag trouwens deze barbie vandaag bij de Action en ik wil haar eigenlijk kopen. Vind haar zo mooi! Ik heb dat normaal nooit zo met barbies haha.

10 likes

Jaaa doen! Mijn dochter heeft haar en ik vond haar zo mooi dat ik haar ook heb.
Echt een mooi gezichtje en een leuke haarkleur.

1 like

Dit soort barbies zijn niet echt makkelijk te kopen in Nederland he? Ik vind het wel vreemd dat mattel alleen een Amerikaanse website/webshop heeft en helemaal geen Europese.
En volgens mij hebben we ook geen luxe warenhuis meer wat special editions verkoopt (vroeger bij de bijenkorf maar nu volgens mij niet meer)

De makkelijkste manieren die ik ken zijn PM Collectibles in Dordrecht (ook een webshop, hele fijne service, heb er al meermaals besteld) en https://www.b-dollsplanet.de/de/

Die laatste heeft de Elvis-pop al. Prijzen bij de Duitse site zijn vaak wat hoger dan bij PMC maar hun levering is prima.

Soms popt een verzamelaarspop ook op om Amazon (NL, DE, UK, etc) maar dan is de kwaliteit niet altijd geweldig. Ik heb een paar keer mazzel gehad maar merk dat speciale Barbie websites scherper zijn op kwaliteitsissues dan Amazon.

Edit: ik zie dat PMC de Elvis-pop ook heeft. 89€ is een nette prijs (maar ik heb het er niet voor over omdat ik niks met Elvis heb en de facesculpt te saai vind).

2 likes

Hopen dat ze er nog is morgen haha.

1 like

De kwaliteit van de doos bedoel je? Want de pop zal toch wel overal hetzelfde zijn?

Nee, echt de pop helaas.
In ‘onze’ tijd had je dat minder omdat Barbies toen op een andere manier geproduceerd werden. Tegenwoordig worden ogen en lippen apart van elkaar op het hoofd gespoten en soms staan de apparaten die dat doen, niet goed afgesteld. Dan kan je een situatie krijgen waarbij het ene oog groter is dan het andere, of scheef zit. Of lippenstift die net gespoten is boven de lip en dat ziet er heel debiel uit. Maar ook krasjes in de lippenstift of ogen komen voor.
Afgelopen week zag ik nog een plaatje van een Barbie met gespoten ogen of lippen midden op haar hoofd onder haar haar, ik ga even kijken of ik dat nog kan terugvinden. :rofl:

Het meest voorkomende heet ‘wonky eyes’, waarbij de ogen niet goed zijn:

Ik heb zelf ook een Barbie met dit issue en vind het heel storend. Als ik een Barbie koop in de winkel vergelijk ik de poppen en check ik voor zover mogelijk of ze issues hebben met de ogen.

Amazon verkoopt gewoon alles wat ze zelf binnenkrijgen, terwijl sites als PMC een soort voorselectie doen voor de klant en kritisch kijken naar wat ze binnenkrijgen. Als je daar koopt mag je er op vertrouwen dat er in ieder geval geen zichtbare gebreken zijn.

Deze YouTuber laat het ook zien met één van mijn favoriete poppen, ik heb haar gelukkig (2x) zonder wonky eyes.

In de video geeft hij een tip hoe je het kunt checken in de winkel, je kunt het vaak goed zien als je de pop plat op haar rug legt.

Na unboxen loop je soms ook tegen issues aan als losse gewrichten etc. Dat is in de winkel niet goed te checken helaas. Dat heb ik al een paar keer gehad maar daar zijn gelukkig hulpmiddeltjes voor:

https://youtu.be/veQR4IjRaHc

3 likes

Wow wat bizar. Das wel echt kak als je bij Amazon een dure koopt met gekke ogen…

Ik was net trouwens even op de mattel website neuzen en er worden daar ook poppen verkocht alleen aan members :open_mouth:
Wat zijn dat voor hermes praktijken

Het wordt nog erger, er zijn speciale convention dolls die je alleen kunt kopen als je een Barbie conventie bijwoont (of bereid bent om woekerprijzen te betalen op eBay).

Afgelopen week zijn er nieuwe uitgekomen maar ze hebben Miami Vice kleding en Schoemacher-hoofden. Ik vind ze echt verschrikkelijk. :sweat_smile:

Er zijn ook nog twee zwarte poppen, die vind ik beter geslaagd.

Edit; een kennis van mij heeft 5 keer een Helen Keller-Barbie bij Amazon moeten bestellen voor ze een exemplaar had dat er goed uitzag. Gelukkig was Amazon makkelijk met retourneren maar het is rot dat het nodig was.

4 likes

HAHAHAHAHAHA
Nou mocht iemand zich nog afvragen of Ken wel op Barbie valt dan is dit het antwoord.

Maar kopen mensen die dan omdat ze hopen dat ze veel geld waard worden? Of omdat ze status verhogend zijn in die community? (Beide waarschijnlijk).
Ik moet dan een beetje denken aan die beany babies die mensen ook massaal kochten omdat ze dachten dat het heel veel geld waard ging worden.

1 like

Wauw was Yolanda Hadid het voorbeeld van deze Barbie ofzo

3 likes

Beide. Patsen op Insta met je dure Barbie. :sweat_smile:

Op fora zie je regelmatig mensen die het als investering zien voor later omdat diverse poppen uit de jaren 60 nu flink geld opleveren. Ik vind het niet slim. Het gaat nooit duizenden euro’s opleveren, en je moet een doos zowat in een kluis opbergen om te voorkomen dat de doos en pop kwaliteit verliezen door zonlicht, stof etc.
En zelfs al doe je dat, dan nog kan een Barbie desintegreren. Diverse oude poppen hebben geelgroene vlekken op hun lijf doordat er een periode geëxperimenteerd werd met verschillende soorten plastic en rubber, het is het materiaal dat afbreekt na een x-aantal jaren. Niks aan te doen en je Barbie ziet er uit alsof ze leproos is. En nepleren jasjes die verkruimelen na tientallen jaren.

En er zijn gewoon fans die ze leuk vinden om te hebben, die het echt uit liefde voor Barbie doen, al is dat een prijzige hobby.
Ik heb overwogen om de convention doll uit het geboortejaar van mijn dochter te kopen omdat ik die pop ook mooi vind, maar ik vind 300€ echt teveel geld, hoe mooi ze ook is.

Zo ver gaat mijn liefde niet. Ik vind vooral Fashionistas leuk (die met dat lila haar die eerder gepost werd vanavond) en Barbie Looks. In de ogen van de ‘echte non-unboxer’ ben ik maar zielig met mijn pauperBarbies maar ik heb er op deze manier wel de meeste lol mee. :smiley:

Die Ken geeft mij trouwens nog real life Ken vibes…

2 likes

Wow deze pop lijkt echt op Blake Lively

15 likes

Haha ik dacht meer aan een jonge Gloria Estefan.

Wow love die 2. Zo extra!

@Bergamot voor LE’s kan je het beste bij kleine speelgoedwinkels kijken. Kwam zo ooit een 2018 Holiday Barbie tegen.

Love dit account trouwens

1 like

Zag gisteren nieuwe Barbies bij de Intertoys, in het echt zijn ze nog mooier :heart_eyes:

6 likes

Heb je ze gekocht? Ik heb die met roze en lila haar en vind haar zo mooi. Haar outfit vind ik te hysterisch maar haar gezichtje is zo mooi. :heart_eyes:

Nee mijn dochter is op zoek naar een verjaardagscadeau en ze koos een andere Barbie.