Baktopic (Deel 1)

Ik bak ieder weekend maar ik begin te merken dat mn broeken dit niet zo leuk vinden… Iemand tips voor echt gezonde receptjes? En dan niet “gezond” als in gewone boter vervangen door kokosolie, want daar geloof ik niet in :flushed:

2 likes

Om eerlijk te zijn heb ik zelf niet het idee dat je gezond kan bakken. Er zit eigenlijk altijd suiker enzo in. Ik denk dat het meer een kwestie is van niet teveel eten, alleen is dat niet echt een oplossing natuurlijk :innocent:Maar goed ik herken het hele probleem ook wel een beetje want bakken is leuk, alleen als je dat allemaal opeet elke keer… maar wat moet je dan met al die baksels? (Ben zelf niet echt een zoetekauw)

Ik wil me gaan verdiepen in brood bakken. Ik eet namelijk elke dag brood. Je zou, als je liever crackers eet dat kunnen maken. Ik hou zelf van koekjes en eet er elke dag wel eentje als tussendoortje. koekjes bakken is heel veelzijdig en kan zo suikerrijk als je zelf wilt.
Wat hier boven werd gezegd zelf pasta maken. En wat ik zelf nog liever doe is uitgebreid koken. Of nou ja uitgebreid, daar me in verdiepen en de tijd voor nemen. Smaken leren kennen en combineren. (De smaak Bijbel is een hele leuke. Of zout, zoet, zuur en vet)
En avondeten proberen te combineren met baksel achtige dingen. Hartig brood voor bij de soep. Soepstengels. Hartige crackers. Quiche. Lasagne. Hartige taart. Broodpudding. Niet echt bakken bakken maar wel wat uitgebreider koken.

Nouja geen idee of je er wat aan hebt. Ik vind mijn opties ook nog niet verre van perfect. Mijn truc is vooral om de dingen die ik al doe of graag eten zelf proberen te maken.

7 likes

Ik ben de eierkoeken uit de bakbijbel aan het maken. Heb alleen geen citroenrasp, dus doe er vanille doorheen haha.

1 like

Hebben jullie nog ideeën van dingen die je kan bakken die je vervolgens makkelijk per portie in kan vriezen en dat het na ontdooien nog lekker is? Ik heb zin om te gaan bakken maar niemand om het mee op te eten :sweat_smile:

Cake, appeltaart, een deel ongebakken koekjes, pizza (eigen kant en klaar versie. Staat wel een idee van op ohmyfoodness.nl), chocolade truffels, brood…

Ehm eigenlijk alles wel, haha. Maar zelf vind ik cake echt ideaal om in te vriezen.

Haha normaal hoef ik daar nooit over na te denken omdat er genoeg mensen zijn met wie ik kan delen maarja nu natuurlijk niet. Maar die koekjes zijn echt een goed idee! En misschien dat ik ook nog een kaneelbrood ga maken. Nu alleen hopen dat de supermarkt weer bloem heeft :thinking:

Oeh kaneelbrood! Dat klinkt heerlijk. Welk recept gebruik je daarvoor?
En ja snap ik helemaal, dat je nu even moet bedenken wat je met al die baksels moet enzo. Dat heb ik sowieso altijd met bakken. Maar gezien je het meeste wel kan invriezen is het allemaal minder erg.

En ik ben sinds vandaag helemaal happy want heb voor het eerst sinds ik hier woon een normale pizza gegeten met knapperige bodem (gewoon Hawaii van Dr. Oetker hoor). Morgen ga ik de oven echt inwijde middels een bakdate via skype doen met een vriendin. En als hét goed is ruikt het huis dan echt heerlijk! En dat is nodig want tering he, een oven stinkt als je hem voor de eerste keer aanzet! Uhk.

Mmmm, net super fudgyyyyyy brownies gebakken <3 Zo machtig maar wel heerlijk

2 likes

De Brownies van Rutger Bakt worden alleen maar lekkerder als ze ingevroren zijn geweest!

Ik wilde dit recept gebruiken: https://nombelina.com/gevlochten-kaneelbrood/ en het dan bakken in een cake of broodblik zodat ik makkelijk gelijke plakjes kan snijden maar er was geen gist en bloem meer in de supermarkt :sob: gelukkig heb ik wel nog genoeg bloem in huis om chocolade koekjes te bakken

@PrincessPeach oeh ik heb het recept opgezocht en doe klinken echt heel goed! Die ga ik binnenkort een keer maken

2 likes

Ik wil zo voor het eerst een no knead brood maken. Hopelijk gaat het goed en durf erna een iets ingewikkelder recept te proberen.

Even een vraagje nog over dit brood. Dit ziet er zooo lekker uit en ik had wat gegoogled maar er zijn heel veel verschillende recepten in de omloop. hele bewerkelijke of hele makkelijke. Welk recept heb jij gebruikt? (ik wil dit misschien maken gelijktijdig met een vriendin, zij in haar keuken ik in de mijne. Zij bakt alleen veel minder. Nu wil ik dus niet te moeilijk, maar zeker niet te makkelijk want dan is het voor mij weer niet zoveel aan ^^)

Deze! Ik vond hem goed te doen, maar ik bak wel geregeld. En ipv mixer heb ik met de hand gekneed, want mijn mixer kan brooddeeg niet aan :sweat_smile:

Edit: ik heb gewoon se helft van het recept gemaakt, ging primaaa

1 like

Oh bedankt! Helder filmpje ook. Maare lijkt me toch beter dat we iets anders gaan verzinnen voor onze tweede bakdate, haha. Dit ga ik dit weekend wel even alleen maken :wink:

1 like

Hahahaha misschien zijn cupcakes of zo een beter plan.

Ben benieuwd wat je van de babka vindt!! En ik wil foto’s zien natuurlijk

1 like

Ja dat is een beter idee! Of brownies ofzo. Kunnen we ook goed invriezen. Vandaag deze gemaakt

Appel kruimelcake. Super simpel en niet eens heel zoet. Beetje broodachtig.

4 likes

Mijn mixer is kapot, dus ik ben nu met de hand aan het kloppen :hot_face:

2 likes

Wat vervelend, succes in ieder geval! Wel goed voor de spierballen. Wat ben je aan het maken?

Ik ga, mits er bloem is in de winkel, proberen een klassieke slagroomtaart te maken. Iemand ervaring mee en hiervoor nog tips en tricks?

Een witte chocoladecake.

Alleen nu is mijn cake te laag geworden, omdat het recept een 20x20 springvorm gebruikt en ik een 26x26. En er is geen witte chocola in huis. Het zit niet mee vandaag :sweat_smile:

2 likes

Wacht effe, je ging een witte chocoladecake maken zónder witte chocolade? :rofl:

Edit; Oh zie nu pas dat het er overheen moest. Ik dacht ook in de cake zelf.

1 like