Baktopic (Deel 1)

Ja dat kan idd, maar ik heb geen idee waar en wat dan te kopen omdat ik zelf wel lactose eet en dit voor een vriendin ga maken. Dus vandaar mijn vraag want ik weet niet wat wel of niet goed werkt en of de verhoudingen dan anders zijn en of een bepaald merk beter is dan het andere…

Nou ja arla heeft lactose vrije cream cheese en Lactosevrije boter. Zullen dezelfde verhoudingen zijn als het normale recept ook

De boterkoek van de Bakbijbel. Hij is heerlijk! En nu breng ik heel gauw de helft naar mijn ouders haha.

19 likes

Ik heb gisteren een focaccia met zwarte olijven gebakken en er een vlechtbrood van gemaakt :smile:

57 likes

wow wat een talent!

De roomkaas van de Aldi is trouwens ook heel fijn! Daar maak ik altijd mijn MonChou mee.

1 like

Welke bakvormen zijn de beste (voor een redelijke prijs)? Ik heb er enkele van de Action maar die zien er echt al verschrikkelijk uit. Van Ikea heb ik ook wat maar die heb ik nog niet voldoende gebruikt om een oordeel te vellen.

Mijn favoriete bakvormen zijn helaas toch de wat duurdere zoals die van Nordic Ware.
Over het algemeen zijn bakvormen van IKEA prima. Verder zijn bakvormen van Dr Oetker en Kaiser ook fijn.

1 like

Ik vind Patisse een fijn merk met niet al te hoge prijzen, ook Wilton doet het hier altijd goed! Ik kan je sowieso aanraden om op de site van Baktotaal Bouwhuis te kijken, daar heb je veel keuze voor verschillende prijscategorieën.

@Kurisu Wat lief, dankjewel!

2 likes

Jaa, same!
Ook met fermenteer of inmaak projecten. Dan weet ik pas vaak na weken of het gelukt is of niet, en dan weet ik natuurlijk niet meer wat ik er ook alweer in gegooid had.
Probeer dat nu dus meteen op te schrijven in een schriftje, ook als een saus ofzo goed gelukt is. Daarnaast deel ik een deel op insta, dus dan kan ik het daar nog wel terug vinden. Maar blijft een struggle inderdaad :laughing:

1 like

M’n moeder wil dat ik komend weekend voor haar verjaardag een monchoutaart maak. Prima, maar ik wil er eigenlijk nog een bij maken zodat ik voor mijzelf ook iets leuks heb dan alleen maar die monchoutaart. Wie kent een leuk recept dat bij bijna iedereen wel in de smaak zal vallen? De doelgroep is kort samengevat ‘wat de boer niet kent dat vrette niet’, dus het moet niet te hip zijn hahaha.

qua technieken kan ik eigenlijk alleen mixen hahahaha dus het moet ook niet te moeilijk zijn. Cheesecake kan ik wel, maar ik twijfel of de doelgroep dat lekker vindt.

Misschien kun je een standaard taart met een twist doen? Dat het op het oog een standaard taart lijkt, maar je er nog andere kruiden in verwerkt. Een appelkruimeltaart ziet er sowieso gezellig uit en is weer iets anders dan de standaard appeltaart. En misschien dat je dan VOC kruiden of kardemom doorheen kunt doen voor de smaak.

Ja deze leek mij ook wel leuk ter vervanging van een gewone appeltaart, alleen er staan geen reacties onder waardoor ik niet echt kan opmaken of het een lekkere taart is hahaha. Maar dat upside down spreekt mij wel aan:

Wat zijn VOC kruiden? Het klinkt ook als iets wat ik niet graag zou willen gebruiken gezien het me doet denken aan de tijd met slavernij.

1 like

Ja het klinkt inderdaad niet positief, maar het is een verzamelnaam voor kruiden uit die periode inderdaad. Dus kruidnagel, kaneel, steranijs en nootmuskaat enzo.

1 like

Hè bah dacht ik dat mijn brioche brood goed gelukt was, is de hele onderkant nog niet gaar. De bovenkant wel. Er is echt wat mis met mijn oven, verdorie.

Maar, de smaak van de bovenlaag is wel echt lekker! Dus zeker voor herhaling vatbaar. (Recept van Rutger bakt)

Op welke stand had je de oven staan? Dat wil ook verschil maken! Bij bakken werkt boven- en onderwarmte beter dan hetelucht.

Op 200 graden! Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Als ik namelijk een dr. Oetker Pizza afbak, blijft de onderkant ook altijd zompig. En het stomme is dat de bovenkant wel gaat wordt. echt waardeloos :frowning:

Jaa daarom is de stand ook van belang! Ik bedoelde niet de temperatuur haha. Wat voor soort oven heb je?

Oh jeej sorry niet goed gelezen. Boven en onder had ik aan staan. Doe ik eigenlijk standaard. (Denk dat ik aan struisvogel politiek heb gedaan sinds ik hier woon. Want dit is al vanaf het begin af aan een probleem. En ik weet niet wie dit moet fiksen, ik of de huisbaas.)

1 like