Baktopic (Deel 1)

Simpele vulling van slagroom en jam

8 likes

Ik ben deze chocolate chip cookies aan het maken (dit topic inspireert mij!), maar ze lijken echt heel dun uit de oven te komen

Wow, dit lijkt wel velvet :heart_eyes: (fluweel)

2 likes

Je hebt het vast al ergens in opgemaakt, maar ik maak eigenlijk altijd cheesecake met mascarpone. Vind dat lekkerder dan zonder. Zorgt een beetje voor een zoetere smaak ofzo?

1 like

Echt? Ze zijn hier altijd heel populair en vind die frosting er zo lekker bij :heart: Lekker dik.

Doe er vaak wel extra banaan in en echt van die bananen die bijna weglopen zeg maar :joy:

Ik ga als ik zin heb zo flatbreads maken, is ook een soort bakken.

Goeie tip, dank! Ik gebruik meestal Philadelphia of de roomkaas van Lidl van 60 cent voor het basisrecept van Sabine Koning (OMF). Maar dan ga ik de volgende keer mascarpone gebruiken voor gewone cheesecake, ik ben benieuwd!

Ja de recepten van Sabine zijn hier ook favoriet. Maar ik gebruik dit recept ook vaak:

Ik gebruik alleen niet altijd basterdsuiker voor de bodem, want het smaakt ook prima zonder.

En verder is dit recept ook top. Kan ook vrijwel niet mislukken als je maar zorgt dat de taart langzaam af kan koelen.

Die laatste is een beetje zoeter.

1 like

Thanks! Die laatste laat me echt kwijlen, ziet er zo lekker uit!
Ik heb mijn mascarpone nu gebruikt voor o.a. deze cake. Weer heel iets anders dan cheesecake maar heel erg lekker.

Hebben jullie die bakmix van omf weleens gebruikt? Daar staat dat je Philadelphia moet gebruiken maar moet dat per se? Vind het zo duur. Zou het onderdeel zijn van een samenwerking vraag ik me af.

Nee hoor dat hoeft niet. Die bakmixen lukken gewoon met goedkope roomkaas van Lidl, is mijn ervaring. Wel zorgen dat je volvette roomkaas gebruikt en niet de light variant.

1 like

Neehoor, Sabine/OMF geeft zelf aan dat de roomkaas van de Lidl haar favoriet is en dat zij die eigenlijk meestal gebruikt.

Edit: dit zegt ze letterlijk op haar blog: “Ik bracht ook weer een bezoekje aan Lidl. By far is dit de beste roomkaas voor het bakken van cheesecake en alleen afgelopen week gingen er al bijna 100 kuipjes roomkaas doorheen hier. Wow! Ik kreeg inderdaad wel wat gekke blikken bij de kassa.”

2 likes

Oh top! Ik had al gekeken bij veelgestelde vragen over die mixen maar daar stond het niet. Zal wel een afspraak zijn gemaakt met Philadelphia. Super, thanks.

1 like

Oeh die lijkt me ook heel lekker! Heb hem meteen opgeslagen in mijn digitale “kookboek” zodat ik hem ook een keertje kan maken.
Met ricotta lijkt me trouwens wel echt niks. Die gekke structuur en smaak :thinking:

1 like

Als je geen Lidl in de buurt hebt, hebben de ook goede roomkaas bij de Dirk vd Broek! Frischa heet het.

1 like

Met ricotta heb ik hem nooit geprobeerd, maar met mascarpone was 'ie heerlijk.
Zorg er wel voor dat het recept offline beschikbaar is, want de eigenaresse heeft afgelopen week op FB gezegd dat de site komend weekend offline gaat.

1 like

Ben de laatste tijd ook meer en meer aan het bakken. Terwijl ik dit typ staat er een sinaasappel-chocoladecake van Nigella Lawson in de oven. Onlangs ook een lekkere yoghurt-bramencake met crumble gebakken. Ik vroeg me trouwens af hoe jullie recepten bijhouden (ook voor niet-bakrecepten)? Ik ben nu maar begonnen met alles neer te pennen in een schriftje omdat ik mijn online bladwijzers te chaotisch vond en sommige recepten zelfs niet meer online stonden.

2 likes

Ik print mijn online recepten en stop ze in een map (met insteekhoezen) en recepten die ik zelf heb verzonnen/van iemand gekregen schrijf ik op in een schriftje met kunststof kaft met aan de binnenkant insteekhoezen van de Hema. Op die manier hoef ik tijdens het koken niet zo voorzichtig te zijn met knoeien of vieze handen als ik het recept wil checken :innocent:

1 like

Ik heb een blog waar nu een deel op staat en de rest staat in een word documentje, want die kan ik op alfabetische volgorde blijven bijwerken. Uiteindelijk hoop ik alles natuurlijk online te kunnen zetten

Ik heb net als @hoppa recepten in insteekhoezen in meerdere mappen. Geprinte recepten, maar ook bijvoorbeeld uitgescheurde recepten uit de Allerhande.

Verder heb ik recepten bewaard op Pinterest, maar inderdaad kom je daar weleens dode links tegen als websites offline gehaald zijn. Vaak kan je ze dan met zoekmachines nog wel vinden.
En sinds een tijdje bewaar ik recepten in Google Documenten, om papier te besparen. Dan kan ik er op al mijn apparaten bij, en makkelijk aanpassingen doen als ik toch iets wil veranderen. Laatst heb ik een soeprecept aangepast en dat is dan heel makkelijk.
Echt favoriete recepten die ik heel vaak maak, heb ik ook in Google Documenten bewaard.

1 like

Ik ben nu bezig met deze:

De cheesecakejes zijn echt al heel goed gelukt. Zo’n stroopwafelbodem is briljant! Wordt goed hard en blijft ook knapperig. Morgen slagroom en de cream soda-siroop erop. Zo benieuwd!

1 like