Baktopic (Deel 1)

Oehhhh slagroomtruffels :smiling_face_with_three_hearts:

Ik ben op zoek naar het lekkerste recept voor monchoutaart of cheesecake. Overweeg een van beide volgende week te maken voor een verjaardag. Maar tot nu toe zijn beide nog nooit helemaal 100% gelukt.

Ik gebruik de recepten van OhMyFoodness voor cheesecake. Zij heeft er een aantal op haar site staan en die zijn eigenlijk nog nooit mislukt bij mij. Zijn ook duidelijk uitgelegd en soms zelfs met filmpje.
En wat hier ook favoriet is, is het basisrecept voor gebakken cheesecake (ook van OMF) en wanneer die is afgekoeld garneren met kersen vlaaivulling uit blik of zelf gemaakt en daaroverheen gesmolten chocolade druppelen/swirlen. Heb dat al meerdere keren gemaakt zowel voor thuis als om uit te delen en het viel iedere keer heel goed in de smaak.

Maar de m&m of kinder bueno cheesecake van dezelfde site is ook een aanrader en daar valt eigenlijk nauwelijks iets aan te mislukken.
Oh en de witte chocolademousse met oreo taart. Niet helemaal wat je zoekt, maar dat ding is echt suuuper lekker, vind ik. Heb hem al meerdere keren gemaakt en ga hem binnenkort ook proberen met melkchocolademousse denk ik. Of half half.

@Marquez ik heb laatst met de feestdagen wel witte chocolade en champagne samen gesmolten en dat ging prima. Whisky en chocola overigens ook maar kan me inderdaad voorstellen dat het aan het percentage alcohol ligt. Misschien even de alcohol eerst verwarmen zodat de alcohol verdampt of in ieder geval voor een groot deel al?

1 like

@Kurisu en @BiloxiParish ah bedankt voor jullie reacties! Ik heb het recept er maar eens bij gepakt en het is een chocolademoussetaart. Dus ik moest dan de mousse maken door de chocolade te laten smelten af laten koelen en dan de grand marnier en sinaasappelsap, twee el, er door roeren en op zeer laag vuur laten staan. Misschien idd omdat het geen ganache is maar normaal zou je toch prima mousse kunnen maken met likeur?

En ik maak zelf altijd een hele goedkope monchou @Pheebs nav een recept van een vriendin van mijn moeder. Dit is altijd een groot succes, maar lijkt veel op die van dokter oetker, weet niet of je zoiets zoekt of meer een gebakken cheesecake?

Edit; ik vind het recept wat op de website van monchou staat ook altijd een groot succes. denk er dan wel aan dat je klop-fix nodig hebt en géén klopklop want dan krijg je een grote nou ja plas ipv taart :sweat_smile:

Misschien heb je het niet ver genoeg laten afkoelen?

hmmm dat zou ook nog kunnen natuurlijk… zou het dan tot kamertemperatuur moeten denk je? Dan is de chocolade al bijna weer hard toch? Het is al een jaar geleden ofzo hoor dat ik deze taart heb gemaakt maar het irriteert me nog steeds dat ik niet snap wat hier mis ging. Misschien morgen nog een poging wagen

Hm ik ben geen wetenschapper op het gebied van gesmolten chocola haha. Maar op kamertemperatuur is het meestal nog wel vloeibaar denk ik.

Maar moet de grand marnier echt al bij de gesmolten chocolade? Kun je hem niet later er nog luchtig doorheen scheppen? Net voor het opstijven?

Cheesecake van Donna hay :smiling_face_with_three_hearts: en dan met lemoncurd :smiling_face_with_three_hearts:

Ik heb ook dat cheesecake boek van ohmyfoodness. Zijn ook lekker, maar ik vind daar wel dat ze vaak to heavy zijn. Niet lekker zo machtig soms. Maar de basis is echt prima!

1 like

Ik heb in de Albert Heijn voor het eerst gezien dat er broodbakmixen zijn van Robért (van o.a. heel holland bakt). Heb zelf nog nooit brood gebakken, dus vond dit wel een mooi beginnetje.

Heb de volkoren mix + zuurdesem gekocht en het deeg ligt nu te rijzen. Ben heeeel benieuwd hoe het wordt :crossed_fingers:t3:

(dit allemaal zonder broodbakmachine btw)

Ik heb ook geen broodbakmachine, bak alles in de oven :grinning:
Mocht je ooit meer brood willen bakken, kan ik je de boeken van Levine o.a. ‘brood uit eigen oven’ van harte aanbevelen!

2 likes

Oeh wat een goede tip! Hij is echt heeeel lekker geworden, dus als ik dit vaker ga doen ga ik zeker even dat boek checken. Dankjewel

Wow wist niet dat dat kon! Wat cute dat hij zo aan het experimenteren is

Zo te horen zijn jullie een echte bakfamilie en vullen jullie elkaar echt goed aan haha

1 like

@Pheebs Dit recept voor een witte chocolade cheesecake met frambozen is heel erg lekker! Ik heb alleen bastogne gebruikt voor de bodem in plaats van spritzen. Daarnaast bak ik de bodem ook altijd nog even, weet niet zeker of dat nou ook in dit recept moest; https://www.keukenliefde.nl/witte-chocoladecheesecake-met-frambozensaus-swirl-starbucks-copycat/

@Polska Hoe zijn de broden gelukt? Ik ben de laatste tijd ook veel brood aan het bakken, ontzettend leuk vind ik dat! Gisteren toevallig voor het eerst brioche gemaakt, ook een aanrader!

De tip voor de gietijzeren pan is vooral belangrijk bij zuurdesem brood, dan blijft het vocht mooi in de pan en wordt het brood weer een stukje groter. Daarnaast moet de oven behoorlijk heet zijn bij zuurdesem en je wil niet dat de bovenkant te snel kleurt. Ik doe meestal 25 minuten met deksel en daarna is het een kwestie van in de gaten houden, vaak nog iets van 20 minuten zonder deksel.

Echt heel goed gelukt vind ik! Net twee sneetjes op en ik vond het maak proces ook erg leuk. Lekker kneden en bezig zijn met het deeg. Wil dit wel echt vaker doen, heb de smaak helemaal te pakken.

Oeh hoe is je brioche brood geworden? Echt heerlijk voor het weekend!

Weet iemand een lekker recept waarbij ik Griekse yoghurt kan gebruiken? Heb nog een bak staan die ik anders toch ga vergeten opeten.

https://www.eefkooktzo.nl/aardbeien-cheesecake-met-yoghurt/

http://liefdevoorlekkers.nl/2015/02/18/yoghurtcake-met-granaatappel/

Die laatste is met turkse yoghurt, maar grieks kan vast ook

1 like

Dat is ook een goede. Ik kan me even niet meer herinneren of we dat toen ook geprobeerd hebben (na drie keer hebben we het maar zonder likeur gemaakt). Maar de opmerking van genoeg af laten koelen is ook een goede. En anders dus even op het vuur alcohol laten vervliegen. Ga deze week ofzo wel even weer een poging wagen. Bedankt!

1 like

Oehhhh het klinkt en (en ziet eruit) allemaal heel lekker!! Dank voor de tips @BiloxiParish @Waterverf @George

@Marquez Ik ben er nog niet uit of ik voor no bake of bake ga, haha. Denk wel dat het een monchoutaart wordt dit keer ipv een cheesecake, maar ik blijf twijfelen, zeker na de tip van @George (dus misschien maar gewoon allebei :rofl:)

1 like

Je kan ook flatbread maken van Griekse yoghurt met bloem en zout. Ik ga deze week shakshuka eten en daar maak ik dan dat flatbread bij, ook lekker!

1 like