Baktopic #2

Oeh die vind ik zo lekker, vooral nog warm uit de oven! In dat zelfde straatje vind ik financiers ook heerlijk, misschien iets voor een volgende keer :relaxed:

2 likes

Oh dat klinkt ook goed! Heb de madeleines nu ook met beurre noisette gemaakt. Ben heel benieuwd!

1 like

Ohhh die wil ik ook maken! Is ie lekker?

Ja maar ben er niet zo tevreden over als de chocolade babka! Smaak is wat minder uitgesproken en denk dat door de bessen het geheel wat vochtig is geworden en daardoor wat zompig. Ben tevreden maar zou m niet per se nog een keer maken denk ik

Ik heb weer de millionaires shortbread gemaakt.:drooling_face: Dit keer pure chocolade en melkchocolade gemixt voor de topping. Ik zou hem meenemen naar kantoor, maar ik zit in quarantaine dus ik ga hem zo proberen de vriezer in te krijgen.

58 likes

Of gewoon opeten :face_with_hand_over_mouth: is dit t recept van Rutger?

Hahaha dan kom ik die quarantaine niet zo best uit denk ik.:joy:

Deze is van Laura’s Bakery! Heel vergelijkbaar recept zie ik, alleen bij Rutger gebruik je dulce de leche en bij Laura maak je de karamel ter plekke met boter en suiker (wel ook met gecondenseerde melk)

1 like

Matcha swirl koekjes met vanille :heart_eyes:

38 likes

Mijn zoon wil voor zijn verjaardag een ‘blauwe’ taart… meer instructies krijg ik niet :joy:

Dat wordt dus een biscuittaart, en nadien afwerken met blauwe rolfondant/ botercrème waarschijnlijk. Maar ik ben zelf geen grote fan van biscuittaarten met botercrème of slagroom, ik vind ze vaak droog en smaakloos. Ik heb een paar recepten waar ik wel heel tevreden over ben, maar die zijn vooral met chocoladebotercrème of met bvb vers zomerfruit (of iets te veel alcohol:p). Ik ben dus nog opzoek naar inspiratie voor een ‘frisse’ biscuitaart zonder een al te zware frosting (botercrème, al dan niet met meringue of cream cheese), liefst met nog iets extra van vulling (confituur, lemon curd,…). Als er iemand een suggestie heeft, hoor ik het graag:)

2 likes

Oh ik word zo gek van bolletjes bakken, ik snap niet waarom ik het weer probeer. Mn deeg moet nu rijzen, maar het huishoudfolie plakt niet mooi om de bakplaat, dus echt goed afgesloten is het niet (heb het wel goed ingepakt allemaal), maar ik weet gewoon nu al dat hij niet gaat rijzen, maar ik weet niet wat ik verkeerd doe. De vorige keer wilde hij ook al niet… hoe doen jullie dat met bolletjes

Oh wat jammer! Hij leek me zo lekker!

Kan je dan niet de kleurstof in het beslag doen a la red velvet, maar dan in dit geval Blue velvet?

2 likes

Ik maak wel eens biscuittaart met een botercreme waar ik gestampte muisjes door mix. Maar dat is niet echt fris dus weet niet of dit wel een goede tip is :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik hooi er altijd een droge theedoek over. Ze hoeven niet afgesloten te worden om te rijzen, als ze maar een beetje warm staan.

Hoe maak je verder je deeg? Is dit je 1e of 2e rijs?

Ben nu bezig met de tweede rijs! Heb even gedoucht en mn bakplaat in de badkamer gezet hahahaha. Ze waren na de eerste rijs gelukkig wel wat groter, maar nog steeds niet fantastisch.

Deeg heb ik wel echt lang gekleed, zodat ik een goed vliesje kreeg!

1 like

Bij bolletjes laat ik het bij de 1e rijs altijd in een kom zitten en vorm ik pas bolletjes bij de 2e rijs. Misschien is dat nog een idee? Rijzen doe ik in de oven met een paar kopjes warm water erin trouwens en dat werkt altijd goed.

Dit recept is ieder weekend een succes. Ik maak het zonder de kruiden, maak er bolletjes ipv subs van en hou voor 4 broodjes het recept voor 3 aan maar verder qua ingrediënten en verhoudingen is dit mijn foolproof recept.

2 likes

Oh dat is wel een goed idee voor de volgende keer! Had ze nu op de bakplaat gelegd en dat afgedekt, maar ik merk dat dat weinig effect heeft

Ik zou het sowieso vanwege uitdrogen altijd wel afdekken hoor, zowel in de kom als op de bakplaat. Maar helemaal hermetisch hoeft niet zolang het in een warme omgeving staat, wat je dus met een oven en bakjes warm water creëert. Of straks als het weer wat warmer is in de vensterbank.

1 like

Ja, deze zijn lekker! De website van Levine bakt brood is een goeie als je tips zoekt.

Ik heb voor het eerst appelkruimeltaart gebakken en hij is zo lekker geworden! Ben echt een beetje trots op mezelf haha.

31 likes