Baktopic #2

Ik ben zelf (nog) niet zo’n goede bakker, en voor biscuit gebruik ik altijd de kant en klare mix van Dr O.etk.er. En het is nog nooit mislukt :stuck_out_tongue: Dus dat kan altijd nog een optie zijn als je open staat voor dit soort premix-pakjes @Baratheon.

Verpakking

image

Ander soort bak vraag, wel gerelateerd aan biscuits: voor laagjes taarten zie ik soms in recepten dat je 1 grote biscuit moet maken, en dan je laagjes uitsteken, maar in andere recepten dat je dikkere biscuits moet maken en die dan door moet snijden.
Is dit persoonlijke voorkeur van de bakker, of zijn het verschillende soorten biscuit, of zijn de technieken specifiek beter voor verschillende soorten taarten?

Frambozen shortbread
Machtig maar wel erg lekker en vind het er ook heel leuk uit zien met de gedroogde frambozen bovenop!

47 likes

Het verschil is volgens mij vooral dat het sneller, en misschien ook wel makkelijker, is om één groot biscuit te maken waaruit je de vormen uitsteekt. Je baksel blijft dan laag en is snel gaar, in tegenstelling tot een hoger baksel. Ook denk ik dat het makkelijker kan zijn om vormen uit te steken dan om een hoger nodig biscuit in lagen door te snijden (recht snijden is lastig zonder het juiste gereedschap).

Edit: van wat ik heb gezien op tv (bak zelf eigenlijk nooit biscuit) wordt zo’n grote platte vaak gebruikt om te rollen etc, maar is die te dun als je in laagjes wilt gaan werken.
Misschien iemand hier die meer ervaring heeft die dit kan bevestigen/ontkrachten?

2 likes

Waarom zijn er dan alsnog zo veel recepten waarin wel staat dat je 1 hoge maakt en dan doorsnijdt? Mij lijkt een grote dunne plaat ook veel makkelijker haha

Zie mijn edit!

1 like

Tenzij je nog iets anders doet met de restjes van het uitsteken gooi je met een grote plaat natuurlijk wel veel meer weg, denk dat dat ook wel meespeelt in de keuze om een hoge te maken?

1 like

Hahaha ik heb net deze gekocht als back-up :joy:
Ik geef het nog 1 kans met verwarmde techniek en anders gebruik ik de mix idd

1 like

Oh dit ziet er zó lekker uit! Heb je misschien het recept hiervan?

1 like

Zeker! Het is een recept van @Marquez wat ze in het vorige baktopic heeft gedeeld. Hieronder een exacte kopie van haar post :upside_down_face:

Ingrediënten
100 gram suiker
100 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram boter
100 gram geraspte kokos
100-150 gram gemengde ongezouten noten
1 blikje gecondenseerde melk

Bereiding

1. Boter smelten en de suiker, kokos en zelfrijzenbakmeel er doorheen scheppen.
  2. In een (dichte) vorm* doen en voor 10 minuten, in een voorverwarmde oven, op 180 graden.
  3. Taart iets laten afkoelen en de melk er over verdelen. Daarna de noten er over heen verdelen.
  4. Voor ongeveer 20 minuten terug zetten in de oven. Het is een beetje puzzelen of 180 graden en 20 minuten genoeg is, de bovenkant moet wel stevig zijn, niet te sticky. Volg dus goed je eigen oven/hoofd!

Daarna af laten koelen en in kleine punten snijden. Smakelijk!

*een vriendin maakt hem in een springvorm, dat had ik ook gedaan maar bij mij lekte er wat uit. Ik weet dus niet of het aan mijn springvorm lag of dat dit standaard is. Vandaar de kanttekening.

6 likes

Oh oeps dan had ik het zelf op kunnen zoeken haha, wel bedankt voor de moeite! Ziet er heerlijk uit

2 likes

Hoe groot is de springvorm die jullie allemaal gebruiken? Moet er nog eentje kopen (heb speciaal bakpapier uit Duitsland dat niet kan lekken, maar heb geeneens een springvorm kwam ik achter hahaha).

Mijn dichte vorm is 22cm onderaan en 24cm bovenaan. Dikte van de koek vind ik perfect geworden :ok_hand:t3:

1 like

Vraagje aan de mensen die wel eens de crack cookies van Miljuschka hebben gemaakt: maken jullie bolletjes van het deeg en doen jullie dat in de oven? Of maken jullie van het deeg echt al platte koekjes voor ze in de oven gaan?

2 likes

Ik doe ze als bolletjes in de oven, ze lopen heel snel uit.

1 like

Ik doe hetzelfde als @Rilah . Platdrukken is niet nodig.

2 likes

Balletjes! Dan blijven ze bij mij een klein beetje hoog in het midden (al ligt dat ook aan de hoeveelheid chocolade etc die ik erin doe)

1 like

Uitgerold en bestrooid

Voor het rijzen

Na het rijzen (beetje te lang oeps)

Klaar! Iets minde fluffy dan ik had gehoopt… misschien toch door overproofen? Maar wel lekker!

29 likes

Ik heb ook het snelle notentaartje gemaakt. Zooooo lekker :drooling_face:

3 likes

Ik heb beslag voor madeleines gemaakt net. Morgen afbakken :drooling_face:

3 likes