Baktopic #2

Ik wil graag een niet al te moeilijke taart maken met een paar lagen biscuit, daartussen lekkere vulling, geen marsepein of fondant maar afsmeren met iets anders. Bovenop een leuke caketopper.

Ik heb dit nog niet eerder gedaan. Ik weet dat mensen om mij heen niet per se gek zijn van hele bijzondere vullingen enz dus simpel is goed genoeg.

Maar: hoe pak ik dit aan. Als ik twee biscuits bak en ze allebei opensnijd: waar kan ik ze het beste mee vullen? Als ik bijv slagroom en aardbeienjam wil - is dit dan voldoende of kan ik er beter mascarpone bij doen bijv? En dan op elke laag dit smeren? En afsmeren met alleen slagroom?

Een naked cake is ook een optie maar dan ben ik een beetje bang dat foutjes goed te zien zijn :speak_no_evil:

Ik maak altijd vooral cheesecakes/appeltaart/brownies etc maar dit nog nooit.

Ik hou zelf helemaal niet van slagroom en vind het voor vulling ook nooit zo lekker werken want het is weinig stevig. Gebruik dan liever een ganache of boterscreme, dat plakt en werkt wat beter vind ik. Afsmeren met slagroom kan zeker, maar ook daar kun je botercreme, ganache of bijvoorbeeld Italiaanse merengue gebruiken?

Je smeert het tussen elke stapellaag, dat is het lekkerste. Anders heb je veel cake en weinig vulling. Jam trekt wel heel erg in de cake, dus zou eerder iets van gepureerd fruit/vers fruit of een curd doen. Maar kwestie van smaak en ook hoe ingewikkeld je het wil maken!

——————
Ben ik de enige die het ongebakken, gevulde en gerolde deeg van babka mega lekker vind om te eten? Die afgesneden puntjes zegmaar haha

• Ik eet ook ongebakken babka/brooddeeg!
  • Nee gatver je bent de enige

0 stemmers

1 like

De browniekoeken! Echt superlekker :yum:

En Dorie Greenspan world peace cookies

Ook lekker, want ja, chocola he…

31 likes

Ik heb chocolade amandelrepen gemaakt net, had alleen niet gezien dat ik specifiek kokosmeel moest hebben dus heb dat niet gebruikt. Nu zijn mn reepjes enorm zacht (tenminste, denk dat het daardoor komt, las op internet dat kokosmeel vocht opneemt). Maar, ze zijn wel lekker!

Ik was weer tartelettes aan het bakken :smile: Met een vulling van mascarponeroom en lemon curd, vond ik wel toepasselijk bij dit weer!

74 likes

Ga ik me toch even verdiepen in botercreme :slightly_smiling_face::+1:Thanks

1 like

Oe die browniekoekjes zien er zo goed uit! Hoeveel suiker heb jij uiteindelijk gebruikt?

1 like

150 gr en was indd gewoon genoeg!

1 like

Nouuu jongens waarom mislukt biscuit bij mij altijd. Heb er ff snel wat creamcheese frosting in en op gegooid en klaar mee. Dit was proeftaartje gelukkig, nog even dooroefenen…

4 likes

Ik heb eerst de eieren en suiker 10 min gemixt zoals laurabakt zegt en toen heel kort het meel erdoorheen… Maar wie weet idd alsnog te lang :worried:

1 like

Hahahaha en ik doe eigenlijk maar wat😂

Voor het eerst carrot cake gemaakt, met het recept van @George

Heeel lekker!

27 likes

Ik heb nog nooit biscuit gemaakt maar volgens rutger moet je het warm opkloppen

En in dit filmpje van een bekende banketbakker zie je ook dat hij het verwarmd.
1 like

Ik heb vorig jaar dit recept gebruik en was ook compleet mislukt.
Het kan ook nog hebben gelegen aan mijn gare combi-oventje, dus ik wil het nog wel een kans geven in m’n nieuwe supersonische oven. Maar van een taartenmakende kennis kreeg ik de tip om gewoon een Koopmanspakje met biscuitmix te gebruiken, dat was volgens haar foolproof.

1 like

Ik gebruik altijd dit recept. Bij mij nog nooit mislukt!

3 likes

Thanks. Ik heb trouwens vandaag nog een stuk gegeten :drooling_face: :100: en nu was hij al compacter :+1:t3: Ik was dus gewoon te snel denk ik.

15 likes

Volgens mijn vriend (kok) mag ganache inderdaad liever niet te lang buiten de koelkast. Kun je de cake wellicht in een pan of iets grotere bakvorm zetten en die afdekken? Dan maak je de kans op uitdrogen weer wat kleiner.

1 like

Rectificatie: het koffiebrood is dus wél heel lekker! Door de combi koffie-dadels smaakt het een beetje naar chocola, terwijl er geen chocola in zit :slight_smile:

Geen idee waarom ik het eerste plakje vond tegenvallen: misschien moet het langer rusten, of ik had gewoon een gekke smaak die dag.

3 likes

Ik wilde eigenlijk de bakbijbel voor mijn verjaardag vragen maar aangezien het nog 9 maanden duurt heb ik hem toch al net zelf besteld! Zin om mee te gaan bakken. Ben erg enthousiast geworden door dit topic haha.

7 likes

Biscuit is gewoon een rotding om te bakken imho. Wordt zo kruimelig dat je ze niet normaal kan snijden. Snap niet hoe de Amerikaanse bakkers dat doen, ziet er altijd perfect uit. Lijkt me prima wat je gedaan hebt hoor! Ik heb hem laatst zoals Rutger gemaakt, was nog steeds kruimelig en laag dus bespaar je de moeite haha

1 like