Baktopic #2

Alsnog prachtig, en gefeliciteerd!

2 likes

Jaa deze heb ik afgelopen weekend ook gemaakt en hij is zó ontzettend lekker! Vriend zei ook dat dit één van de lekkerste dingen is die ik tot nu toe heb gemaakt. Ben sowieso groot fan van lemon curd!

1 like

En had jij de lemon curd zelf gemaakt?

1 like

Gebruiken jullie altijd een suiker thermometer bij het maken van italiaanse meringue? Of zijn er ook andere manieren om dit te doen?

Ja! Gewoon op de dag zelf, heeft eerst een paar uur in de koelkast gestaan. Had het overigens nog nooit in de magnetron gemaakt, maar dat vond ik zoveel makkelijker dan in de pan haha, dat ga ik zeker vaker doen!

2 likes

Klinkt heerlijk dit! Bedankt voor het delen, komt op mijn te proberen lijstje. Heb je de cups omgezet naar grammen en zo ja werkte dat een beetje?

1 like

Ja, heb het meteen opgeschreven, dit werkte prima. Maar het kan nog wat citroeniger. Ik denk dat ik meer citroenextract had moeten gebruiken, en andere, maar had alleen die van dr Oetker.

Kruim:
195 gr bloem
100 gr suiker
120 gr koude boter
Citroenrasp
Zout

Cake:
120 gr zachte boter( ik gebruikte 60 gr en 54 gr zonnebloemolie voor smeuïgheid)
200 gr suiker
3 eierdooiers
Vanille extract
citroenextract
Citroenrasp
195 gr bloem
Bakingsoda
Zout
125 gr Griekse yoghurt
3 eiwitten stijf geklopt

Succes!

6 likes

Oh top dankjewel!

1 like

Ik heb vandaag een torta caprese gemaakt. Ben er blij mee!

24 likes

Dankjewel! :grin:

2 likes

Ik moet het weten, wat drijft er in je thee? :see_no_evil:

4 likes

Ik ga komende week hot cross buns maken :grin: (voor Pasen) iemand nog een goed lekker recept?
Ook ga ik eindelijk een stol maken! Gezien het met kerst niet was gelukt doe ik hem nu :clap:

Nog meer mensen die aan de bak gaan voor Pasen? Een Babka kan ik ook aanraden!

4 likes

Er staat een recept in Tanya Bakes, maar die heb ik nog nooit gemaakt dus weet niet of het een succes is.

Ik ga zeker aan de bak met pasen! Denk dat ik een baked cheesecake ga maken en bij het ontbijt misschien scones en/of kaneelbroodjes. Al is babka ook wel weer lekker. Heb er nog niet echt goed over nagedacht :sweat_smile:

1 like

Ik heb ze vaker bij Jamie Oliver langs zien komen! Misschien kun je die proberen?

Zelf ga ik voornamelijk koken met Pasen, maar ik maak ook financiers met lemon curd (voor de verkoop) en dit weekend ga ik blini’s bakken voor de borrel. Misschien ook een lekker borrelbroodje, dat moet ik nog even zien. Voor Pasen wordt het dessert denk ik een blueberry crumble taartje. Ik zit ook nog te twijfelen over een mousse taartje met een mirror glaze (zo’n kleine bombe), maar ik wil voor het voor- en hoofdgerecht ook al uitpakken, dus dan laat ik het dessert misschien lekker simpel.

2 likes

Ik denk dit thee ei in de vorm van een bloem.

6 likes

Oh ja dat zal het zijn. Ik zat al te denken aan een thee ei, maar zag er niks in zitten dus snapte het niet.

2 likes

Ik heb de stroofwafel cheesecake gemaakt, super bedankt voor het recept @Raspberry ! Echt een toprecept.

afbeelding
afbeelding

Mijn vorm was 26cm i.p.v. 20cm en ik heb de hoeveelheden maar een heel klein beetje aangepast, dus hij is wat platter dan hij zou moeten misschien. Maar het is mijn eerste cheesecake ooit en ik vind hem verder super goed gelukt! Hij smaakt heerlijk en hij was binnen een kwartier op :sweat_smile:

44 likes

Hij ziet er héél goed uit!! Gefeliciteerd ook :relaxed:

1 like

Hahaha een theeblaadje denk ik

Edit: ooohhh je bedoelt het thee ei idd hahah, klopt idd

IMG_20210326_165415194_HDR-01

Vanmiddag heb ik iets gebakken dat al een hele tijd op mijn lijstje stond; kolasnittar / kolakakor!
Zweedse koekjes met stroop, met stukjes Daim er in. In eerste instantie wilde ik het naturel houden, maar toen ik dit recept voorbij zag komen was ik om. :smiley:
Ik spreek echt maar 4 woordjes Zweeds of zo, maar met de automatische vertaling van Google en met de bijbehorende video kwam ik een heel eind.

Sommige mensen hier kennen Roy Fares misschien wel van het boek United States of Cakes.

Ik heb het recept van Roy helemaal aangehouden, wel heb ik een snufje zout aan het deeg toegevoegd. Het leuke aan dit recept vind ik dat je het deeg tot een rolletje vormt en platdrukt op de bakplaat, en direct na het bakken in reepjes snijdt. Weer een heel andere techniek voor mij, maar wel een heel gemakkelijke.

IMG_20210326_165440046_HDR-01

Omdat mijn oven niet zo breed is heb ik het deeg verdeeld in 5 rolletjes, die goed waren voor 10 koekjes dus maar liefst 50 koekjes in totaal (eindstukjes meegerekend). Omdat mijn oven wel vrij snel en fel bakt heb ik 13 minuten aangehouden en dit was precies goed.

De koekjes zijn heerlijk. :drooling_face: Boterig, stroperig, zoet, en de stukjes Daim zorgen niet voor een uitgesproken chocoladesmaak, maar wel voor heerlijke stukjes caramel. Heerlijk als dat nog een beetje vloeibaar is.

De Daim-chocolade kocht ik in een pak van 4 reepjes bij Xenos, en dat was precies de hoeveelheid voor dit recept.
De stroop die ik gebruikte was Lyle’s Golden Syrup, die ik kocht bij BritSuperStore.

Mijn man en dochter zijn ook enthousiast, dus dit recept gaat bij onze favorieten.

47 likes