Ik heb vandaag een cake (en muffins) gemaakt met een mix van overgebleven cappuccino kruidnootjes en chocoladekoekjes die steeds maar in de kast bleven liggen. Heb het recept van @FrauHelga hiervoor gebruikt en vond het een succes! Bedankt voor het delen, dit ga ik zeker vaker doen
Vraagje aan de experts hierzo! Ik heb 2 peren over die al lekker rijp zijn. Ik wil een gewone cake maken maar dan met perensmaak, dus niet met stukjes peer erdoorheen. Maar bijv de peer blenden en dan door het cakebeslag roeren. Werkt dat een beetje of wordt het dan een zompige bende? Of moet je dan gewoon meer bloem toevoegen bijv.
Of zal ik de peer bijv inkoken tot een soort siroop en die er aan t eind overheen gieten ofzo met gaatjes in de cake geprikt. Ik weet niet of dat werkt met peer of dat het dan bruine drab wordt.
Als ik google vind ik vooral met stukjes of plakken peer.
Je zou de siroop altijd nog door een fijn zeefje of kaasdoek kunnen halen, dan is het in elk geval geen drab. Misschien kun je een combi doen tussen stukjes en dan met siroop eroverheen? Ik heb geen recept om aan te raden helaas
Edit: even gegoogled en ik vind dit recept er wel interessant uit zien: https://www.patesserie.com/algemeen/peren-cake-met-kruimellaag/. Perenmoes volgens dit recept: https://www.patesserie.com/recepten/smaakmakers/perenmoes-met-specerijen/
Ja de reden dat ik geen stukjes wil is omdat ik het dan vaak zo lastig bewaren vind, laatst had ik een hele aardbei in muffins gedaan maar de dag erna was het al een rare oude aardbei geworden. Ik denk dat de cake met stukken of plakken peer 2 dagen erna ook niet meer zo lekker is. Ik wil gewoon de smaak van peer geven aan mn cake.
Ik denk dat het recept dat in mijn edit staat ook goed zonder de stukjes kan, dus met alleen perenmoes
er zitten wat vriendinnen in quarantaine, dus nu ga ik voor hen (en voor de rest van mn vriendinnen die hier zijn, anders vind ik t zielig) die browniekoeken bakken! Ik bak er wel maar 2 pp hahaha, beetje zielig maar ze zien er best groot uit? En er zijn zo’n 10 vriendinnen van de ene groep hier en 4 van de andere dus anders wordt het me ook te veel werk (en duur, student hier).
Ben heel benieuwd want ze zien er zo lekker uit bij iedereen
Aah dat is zo leuk! Ik heb vlak voor de kerstvakantie hetzelfde gedaan. Ben toen bij iedereen langs gegaan om ze te brengen en even bij te kletsen.
Ja ik had zo iets ook gedaan in de kerstvakantie! Maar toen had ik het met mn schoonzusje, moeder en nog wat mensen samen gedaan, en hadden zo een hele box die we elkaar gaven en anderen. Vond dat inderdaad ook zo leuk, helemaal als je met niet zoveel mensen samen woont (of alleen op een kamer zit in mijn geval )
Met dank aan @Marquez en @FrauHelga het snelle notentaartje.
Wat donker aan de randen. Hij ‘bubbelde’ nog zo lang in de oven dat ik hem er langer in heb laten staan zodat de bovenkant niet te sticky zou zijn.
En @FrauHelga dankje! De smaak is goed! Morgen nog eens proberen, heb nog genoeg deeg in de koelkast liggen voor een aantal testrondes.
Ik ga het proberen dank je!
Edit:
Zo, heb eerst perenmoes gemaakt en die daarna verwerkt door de cake. Je proeft er uiteindelijk weinig meer van maar het helpt wel met de smeuïgheid en structuur vd cake, die is heerlijk luchtig maar niet droog. Crumble iets te donker maar smaakt goed.
Recept perencake
Voor mijn verjaardag heb ik een tulbandvorm gekregen en ik heb hem vandaag voor het eerst geprobeerd met een marmerbeslag.
Ik wist niet dat hij best veel omhoog zou komen dus de onderkant is iets bol hahaha
Ik heb hem vandaag ook gemaakt. Hij was lekker, maar ook mega machtig. De gecondenseerde melk was van buiten stevig, maar vanbinnen nog best smeuïg. Was dat bij anderen ook? Ik denk dat ik daar een andere keer minder van zou gebruiken.
Ja, ik gebruik inmiddels het halve blikje. De rest gaat in de vriezer voor een volgende keer.
Ik heb dit taartje nu al een aantal keer cadeau gegeven, echt iedereen is er blij mee. Nogmaals dank @FrauHelga.
Voor iedereen die fodmap eet, de carrotcake die hier vaak gedeeld is heb ik van het weekend gemaakt met havermout (verpulverd) ipv meel en hij is echt super lekker geworden! Helemaal niet droog of vast.
Ik wil voor Pasen een lekker dessert maken, niet helemaal bakken dus, maar het sluit hier denk ik wel het beste aan. Hebben jullie nog aanraders?
Ik vond dit echt een heel lekker dessert. Makkelijk om te maken, ziet er vrolijk uit en oranje is bijna geel dus past ook wel bij pasen
Semifreddo van sinaasappel en Licor 43 - My happy kitchen & lifestyle