Baktopic #2

Heb er maar wat chocola overheen gegooid, want de smaak was matig. Ik heb betere dingen gebakken.

22 likes

Ik ben een chocolade cheesecake aan het maken. Vond het beslag erg dik, dus ben benieuwd hoe ie er straks uit komt.

Morgen iets met citroen maken! Want heb 4 citroenen.
Ik dacht gewoon simpel de citroencake van rutger maar misschien heeft iemand een hemelse aanrader?
Ik gebruik geen echte melk trouwens, wel eieren en plantaardige boter.

Wat toevallig, ik wil vanavond of morgen ook een cake maken met citroenen. Misschien is die ook wat voor jou? Komt uit het Hummingbird bakboek. Ik heb hem al eens eerder gemaakt. Het is wel een erg zoete cake. Zie hieronder voor het recept.

Lemon Loaf

Ingredients
320 g caster sugar
3 eggs
grated zest of 2 unwaxed lemons
350 g plain four
1,2 teaspoons baking powder
1 teaspoon salt
250 whole milk (maar dit kan je vast vervangen door een andere soort melk)
1/2 teaspoon vanilla extract
200 g unsalted butter, melted

lemon syrup
freshly squeezed juice and zest of 1 lemon
50 gr caster sugar

Preheat the oven to 170 graden.

Put the sugar, eggs and lemon zest in a freestanding electric mixer with a paddle attachement and beat until well mixed. (or use a handheld electric whisk)

sift the flour, baking powder and salt into a separate bowl. Combine the milk and vanilla extract in another bowl. Add one-third of the flour mixture to the sugar mixture and beat well, then beat in one-third of the milk mixture. Repeat this process twice more until everything has been added. Turn the mixer up to high speed and beat until the mixture is light and fluffy.

Turn the mixer down to low speed, pour in the melted butter and beat until well incorporated.

Pour the mixture into the prepared loaf tin and bake in the preheated oven for about 1 hour 15 minutes, or until golden brown and the sponge bounces back when touched.

For the lemon syrup: While the cake is baking, put the lemon juice and zest, sugar and 100 ml water in a small saucepan and bring to the boil over low heat. Raise the heat and boil until it has reduced by half, o runtil it has a thin syrup consistency.

When the hot cake comes out of the oven, put it on a wire cooling rack in the sink and pur the syrup all over the top. The excess syrup will run over the edges into the sink. Leave to cool slighly in the tin before turning out onto the wire cooling rack to coool completely.

Ik was succesvol!!! Zou bijna echte koeken willen bakken :’)

4 likes

Ik kan je deze echt aanraden: https://www.zoetrecepten.nl/recepten/high-tea/romige-lemon-bars/. Zit wel slagroom in, ik weet niet of je dat kunt vervangen?

Chocolate chip ennnnn de brownie cookies!

53 likes

Wooow die chocolate chip cookies zien er echt perfect uit!

3 likes

Wat een plaatjes, en wat een mooie rimpels hebben ze. :heart_eyes: Hoe vind je ze?

Ik heb even een domme vraag over maten van spuitmondjes. Hoe wordt de maat berekend? Als er staat spuitmondje 1,1 cm, waar wordt dan precies gemeten?

afbeelding

Ik heb vandaag mega simpele chocolate chip cookies gebakken volgens dit recept. Easy peasy en erg lekker!

13 likes

Babka’s zijn af, zijn heel lekker geworden met dat zoete van de abrikozen erdoor. Lekker smeuïg ook maar niet zompig.

Na het rijzen

Na de oven

Recept babka deeg (ipv overnacht een uur laten rijzen in de oven met bak heet water): https://youtu.be/zum64_8V9qA

Recept abrikozenvulling, roomkaas, crumble (alles x2 al heb ik de abrikozenvulling niet opgemaakt): https://www.browneyedbaker.com/apricot-cream-cheese-babka/

Snapte ook geen fuck van de beschrijving hoe ze die babka nou vlochten in tweede recept dus dat ook volgens eerste recept gedaan.

33 likes

Worstenbroodjes naar recept van Rutger :drooling_face:

24 likes

Carrot cake van ons Rutger. Hij is super smeuïg, echt heerlijk.

23 likes

Dankje! Ik vond ze erg lekker, wel mega groooot haha

1 like

En @Marquez klinken allebei lekker! Wie weet maak ik ze wel allebei. Dank!

1 like

Niemand? ik heb even mijn powerpoint skills uit de kast gehaald:

Meet je dus alleen die opening in het midden, of meet je tot het einde van de openingen bij de kartels?

(overigens geen spuitmondje maar een spuitbus, maar ik kon even snel geen duidelijkere foto van bovenaf vinden)

1 like

Ik dacht tot het einde. Maar weet het niet 100% zeker

Nice, deze ga ik maken! Heb laatst een chocolade babka gemaakt en die was heerlijk, maar ook mega heftig door de enorme hoeveelheid chocola

1 like

Je meet de openingen aan het einde van het spuitmondje, dus waar de kartels zitten.

Hier kun je het verschil goed zien, het zijn beide gekartelde spuitmondjes van Schneider. De een is 7 mm en de ander 18mm. Bij zo’n groot verschil wordt meestal het hele rvs spuitmondje ook groter, maar bij een spuitmondje van 5 mm en 7 mm is de “ingang” meestal even groot, maar verschilt alleen de uitgang van maat

Linkjes

https://www.horecaworld.biz/spuitmond-gekarteld-7mm-gt119-schneider?gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY5rlPcZXXtGw5vFqOMtVHucP-o5BU3tnlBrEpxctyYWs9kCWapU_qxoCZO0QAvD_BwE

https://www.horecaworld.biz/spuitmond-gekarteld-18mm-gt122-schneider?gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY5DSN8PiDrzRrpjCe9QayzGgGGqj9Zfesdteqv7c_Nc7S_06_2IjixoCEyIQAvD_BwE

Gisteren was het zo ver en mocht ik mijn taartjes verkopen in een winkel! Het was echt een mega lange en drukke dag, maar uiteindelijk heb ik 37 taartjes verkocht! Ik had vruchtensloffen en lemon meringue pies. Uiteindelijk heb ik 12 kilo deeg voorbereid, 3 kilo curd en ruim 2,5 kilo amandelspijs, 3 kilo banketbakkersroom en 1,9 kilo mascarponeroom. Het was nogal een werkje om alles in mijn eigen keuken voor te bereiden, maar wel echt super leuk om te mogen doen!

111 likes