Baktopic #2

en @Pantalones

recept

Sorry ik zie nu dat hij helemaal niet no bake is haha het is al best een tijd geleden dat ik hem heb gemaakt en dacht mij te herinneren dat hij no bake was. Maar wel heel lekker dus!

@FrauHelga dankjewel! Ik heb het 100 cookies boek gekregen dus ik ga ze dit weekend samen met de brownie cookies proberen!

7 likes

Misschien cupcakes en dan op de bodem van elke bakje leg je een stroopwafeltje en dan bovenop de cupcakes strooi je stukjes stroopwafel en caramel ofzo (of gebroken caramelsnoepjes). Ik had dat laatst met oreos gedaan en een aardbei erin.

1 like

Super bedankt! Echt een fijn recept ook zo met die plaatjes erbij :ok_hand:

1 like

Wat leuk dat je het boek hebt gekregen! Ik vind het zo’n fijn boek.

Uit welk boek komt je stroopwafelcheesecake?

Ben er ook heel blij mee en hij is ook zo mooi om te zien :heart_eyes: Heb jij nog aanraders uit het boek? Of zal ik maar gewoon bij het begin beginnen haha

Het recept komt trouwens uit het boek van de Kookmutsjes!

1 like

Dit is hij aan de binnenkant!

55 likes

Thanks!

Nummer 59, 86 en 87 zijn ook erg lekker. Andere heb ik nog niet geprobeerd maar er staan nog zoveel koekjes op mijn lijstje. :rofl: Hopelijk krijg ik die lijst ooit afgewerkt.

1 like

Ik weet niet meer wie het was, maar ik ben zo benieuwd hoe het afgelopen is met de 100 hour brownies.

@DrWrenKingston Ik ook!

Nog eens een matcha kokoscake gemaakt :blush:

12 likes

Mijn broertje woont ook in Zweden en doet meestal boodschappen bij de Ica (en Willy’s), daar hebben ze ook hollandse stroopwafels!

1 like

Thanks voor de tip! Maar op de een of andere manier smaken die toch niet zo lekker (zelfde ‘probleem’ met die ik in Denemarken kon kopen) :cry:

1 like

Vandaag heb ik weer gebakken! Was echt weer tijd, maar de afgelopen weken kwam het er niet van.

Het is een cake, gemaakt van overgebleven koekjes.
Ik ben de voorraadkast aan het leegmaken, en kwam chocoladespeculaasjes tegen en nog een zak chocoladekruidnootjes. Nog niet over datum, maar ik ben ook echt niet meer in de stemming om die los te eten, dus wilde ik er graag iets mee doen. Weggooien gaat tegen mijn principes in.

Duitsers weten echter wel raad met overgebleven koekjes en verwerken die rond de jaarwisseling vaak in cake. Ze vermalen overgebleven kerstkoekjes dan tot kruimels, en verwerken die met nog wat andere ingrediënten tot een cake.

Het leuke daaraan is, dat je alle mogelijke koekjes kunt gebruiken. Zachte koekjes, krokante koekjes, koekjes met chocolade of met nootjes, zolang het te vermalen is, is het te gebruiken in deze cake.

Ik had dus speculaasjes en kruidnootjes en omdat die genoeg smaak van zichzelf hebben, heb ik qua smaakstoffen alleen nog vanille-extract toegevoegd.

Als je neutralere koekjes gebruikt zoals lange vingers of biscuitjes, dan is het leuk om te experimenteren met extra smaakstoffen als citroen, sinaasappel, rum, amandelextract, etc. Dat heb ik nu niet gedaan. In plaats van melk kan je ook plantaardige melk gebruiken of advocaat. Ook het toevoegen van cacao, chocoladestukjes of nootjes is nog mogelijk. Zo heb je elke keer een unieke cake en verwerk je restjes!

Het recept dat ik heb gebruikt is al jaren oud.

Recept

Ingrediënten:

• 500 gram koekjes
  • 70 gram suiker
  • 4 eieren
  • 200 gram boter of margarine op kamertemperatuur
  • 120 ml melk
  • 200 gram bloem
  • 15 gram bakpoeder

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Vermaal de koekjes tot kruimels met een hakmolen of met een deegroller. Het is niet erg als er nog wat grovere stukjes bij zitten.
Klop de boter samen met de suiker tot een bleek romig mengsel, ongeveer 3 minuten.
Voeg dan 1 voor 1 de eieren toe, en daarna de koekkruimeltjes en het bakpoeder. Als het goed is heb je nu een stevig mengsel. Als je smaakmakers als vanille wil toevoegen, kan dat nu ook.

Daarna voeg je om beurten een beetje melk en een beetje bloem toe, met de klopper op lage snelheid, tot alles goed vermengd is.
Schep het beslag in een tulbandvorm en bak de cake af tot de bovenkant terugveert, en een satéprikker er droog uitkomt. Afhankelijk van de grootte van je vorm is dit 30-60 minuten.
Je kunt ook het beslag in een cupcakeblik scheppen, dan hebben de cakejes ongeveer 20 minuten nodig.

Ik heb een vrij grote springvorm (26 cm) met tulbandinzet gebruikt, en mijn cake was in 38 minuten gaar.

De cake is niet heel fotogeniek maar wel heel lekker, een knapperig randje en van binnen lekker smeuïg. En mijn voorraadkast is weer een stukje leger! Win win. :smiley:

41 likes

Wat een goed idee dit! Je maakt me trouwens altijd vrolijk met je posts. Zoveel goede tips, uitleg en ik heb al een hoop recepten opgeslagen die je hebt gedeeld.

5 likes

Aahhh, dat vind ik heel lief om te horen! :heart:

Edit:
Nog een filmpje waarin hetzelfde recept wordt gebruikt. Wel Duits gesproken maar misschien vinden sommige mensen het fijn om te zien hoe je het maakt. Ik vind het altijd wel prettig om te zien wat voor soort beslag ik kan verwachten.

4 likes

wat een ontzettend tof idee! Ken dit helemaal niet. Ik kwam laatst ook een heel leuk Hongaars recept tegen voor een appeltaart. Deze staat nog op mijn veel te lange nog te maken lijst. Lijkt me ook wel iets voor jou. (de schoenlapperstaart op haar site klinkt ook erg fascinerend)

Eerst Koken: Hongaarse appeltaart (almás pite)

2 likes

Die taart klinkt heerlijk zeg!

1 like

Ik zeg @FrauHelga in Heel Holland Bakt volgend seizoen?

12 likes

Jaaa

1 like

Haha, nee echt niet. Kijken vind ik fantastisch, maar kandidaat zijn zie ik niet zitten.

1 like