Wat is jullie ervaring met de jamrepen? Ik wil ze vandaag maken, maar zijn ze morgen en overmorgen dan nog lekker? Of worden ze snel soggy? Ik denk eraan ze gewoon direct in te vriezen, zouden ze dan na ontdooien knapperig zijn?
@the.rebel.club Als je ze vandaag bakt zijn ze morgen en overmorgen nog goed. Invriezen zou ik niet doen, en Rutger ook niet.
Thanks meiden! Wist dat het al eens besproken was maar for some reason kon ik het met de zoekfunctie niet meer vinden… ze zitten inmiddels in de oven!
Woehaha ik heb de bolletjes bovenop te groot gemaakt en ze zijn bijna niet uitgelopen dus nu ziet het er vet debiel uit
Als je het in repen snijdt ziet het er vast normaal uit!
Haha ja heeft het wel beter gemaakt
Zijn wel echt heeeeeel lekker. Iets teveel jam en te weinig koek bovenop; maar overal echt een tof makkelijk recept dat er ook nog eens leuk uit ziet! Aanrader.
De eerste keer dat ik ze maakte zaten er ook aan de bovenkant van die rare deeg-blobs maar eenmaal gesneden zag het er keurig uit.
Ik vind ze ook erg lekker en leuk om te bakken.
Heeft iemand de tip voor dé perfecte boterkoek? Ik vind die in de horeca en ook van de bakker of zelfs uit de supermarkt altijd erg lekker, maar als wij het zelf maken wordt het op de een of andere manier altijd te hard/brossig en daardoor veel minder smeuïg. Niet vies ofzo, maar juist dat hele zachte, gele van een boterkoek vind ik zoooo lekker.
Laatst ook weer die van Rutger gemaakt die beloofde dat hij zacht van binnen zou worden, maar zelfde probleem… Hij wordt bij het zelf bakken ook altijd meer bruin dan echt geel, is het dan miss een kwestie van (veel) minder lang in de oven dan het recept zegt of is het iets anders?
Oh ik wilde net die van Rutger noemen, vond die juist heel zacht en smeuïg vanbinnen! Heb de kokos variant gemaakt. Misschien is het wel een kwestie van minder lang in de oven idd? Ik heb toen gewoon precies het recept gevolgd en werd prima
Heb het ook wel eens gemaakt maar mislukt of in ieder geval niet zo lekker. Dat kwam volgens mij omdat ik het in een normale springvorm had gemaakt en dan kan er boter uitlopen. Wat het ook minder smeuïg maakt
Een boterkoekvorm vind ik wel echt een must. Je krijgt de boterkoek er makkelijker uit dankzij het ronddraaiende mesje, en er loopt geen vet uit. Ik heb mijne een jaar of 15 geleden gekocht voor 5€ bij Blokker.
Als je boterkoek in zijn geheel knapperig en bruin is, ipv alleen de randjes, dan zou ik om te beginnen de oven lager zetten en experimenteren met de baktijd.
Boterkoek bak ik weleens volgens het recept van Rutger of Laura, maar met hetzelfde gemak gebruik ik een pak van Koopmans of de Zuidmolen. Ze zijn altijd geel en smeuïg, alleen de randjes zijn knapperig.
Ik zou hem eens minder lang afbakken, het hoeft echt niet bruin-bruin te worden en bij eruit halen is de koek nog zacht. Als ik hem eruit haal is hij nét goudbruin, maar eerder richting geel dan bruin. Heb altijd het recept van Rutger trouwens.
Ik laat hem ook altijd wel echt een paar uur afkoelen in de vorm. Zou een boterkoekvorm gebruiken of anders een brownievorm zodat er geen vet wegloopt. Dan is hij bij mij altijd perfect, krokante buitenrandjes maar lekker zacht en smeuïg aan de binnenkant.
Sachertorte naar recept van Rutger gemaakt, ganache is helaas niet zo shiny maar smaakt heel goed.
Bewaar ik dit in de koelkast of erbuiten?
Kijk eens het filmpje van Cees Holtkamp, die heeft veel tips! (Van Foodtube)
Vandaag een succesvolle bakdag, ik begin er steeds beter in te worden (maar nog steeds een absolute beginner)
Kokosmakronen en het geweldige noten taartje van hier:
Taartje is voor de oude buurvrouw die gevallen is en heel zielig.
Bak je wel met boven en onderwarmte ipv hogelucht? Rutger doet namelijk 't eerste. Als je wel hoge lucht doet wordt geadviseerd om de oven zo’n 20 graden lager te zetten.
We gebruiken zo’n langwerpige kartelvorm met uitneembare bodem van dille en kamille, weet eigenlijk niet of daar iets uitloopt, maar voor andere baksels werkt die heel goed. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn vriend de afgelopen paar x het ovenproces deed en die is heel volgzaam met recepten (zet dus gewoon de timer hoe lang het moet en kijkt niet tussendoor, terwijl we een vrij enthousiaste oven hebben), dus ik denk dat ik inderdaad volgende keer gewoon veel eerder moet gaan kijken. Ligt dan iig aan ons en niet aan het recept
Ik dacht yesss Holtkamp, maar op het plaatje ziet die van hem er ook best wel knapperig uit… dat hoeft van mij bij boterkoek dus niet per sé. Ik vind dat echte zachte van cheapass supermarktboterkoek echt heerlijk
Wel erg als het zelfgemaakte resultaat een beetje tegenvalt tov de kant en klare variant, maar noem het maar een guilty pleasure dan.
Herkenbaar voor anderen?