Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Ja kan me ook echt niet voorstellen dat je hier in Nederland 8 uur lang moet gaan wachten om te mogen stemmen. Kan me dan ook wel voorstellen dat mensen dan denken van laat maar, want je moet er eigenlijk gewoon 'n vrije dag voor opnemen. Ik zou dan eerder m’n stem via de post uitbrengen denk ik

3 likes

Het hele stem systeem daar is (van wat ik er van begrijp) ook vrij bizar. In elke staat weer andere regels en procedures. Als je per post stemt moet je je stem in de ene staat in 2 enveloppen versturen (ander word je stem ongeldig verklaard) en in de andere staat controleren ze weer heel erg of je handtekening wel exact overeenkomt. En de ene staat kan al beginnen met tellen, de ander mag dat pas op verkiezingsdag doen.

Ben ook zeeeeeeeer benieuwd of er snel een uitslag is of dat dat nog een heel circus word. Hoe dan ook zal woensdag vermoedelijk geen saaie nieuwsdag zijn.

En ja dat wachten, bizar. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je 8 uur moet wachten je denkt ‘laat maar’. Uren wachten is ook niet voor iedereen fysiek te doen? Ik weet ook niet of ik daar zin in zou hebben bij onze verkiezingen :zipper_mouth_face:

6 likes

Ik wist dat het erg was, maar hier valt m’n bek van open.
Jezus dat zou ik er misschien ook niet voor over hebben hoor, ookal vind ik het heel erg belangrijk om te gaan stemmen.

1 like

Ik vond dit artikel wel interessant, geeft toch goede hoop voor de uitslag.

3 likes

Dat is waar, maar ik zou er met al die bezuinigingen op de post ook niet helemaal op durven vertrouwen dat mijn stem dan goed aankomt… Ik denk dat ik toch in de rij was gaan staan, want heel eerlijk bezien had dat in de witte buurt waar ik woon vast nog meegevallen qua wachttijd ook. Het zijn vaak de zwarte/democratische buurten in rode staten waar stembureaus opgeheven worden zodat mensen ver moeten reizen en er dus veel te veel mensen op een locatie moeten stemmen waardoor die rijen zo lang worden.

2 likes

De Amerikaanse verkiezingen volg ik graag, hoe naief kunnen sommige Amerikanen zijn, hoe hopeloos en wanhopig kunnen inwoners van Amerika zijn. Het is ontzettend triest wat de huidige president heeft veroorzaakt (of mede-oorzaker van is). Ik hoop op betere tijden.

Edit: Wat is de wereld veranderd sinds de COVID-19 uitbraak. Aan het begin van dit topic las ik dat iemand een roadtrip ging maken door de USA in de zomer, en dat iemand een verkiezingsuitslagfeestje gaat organiseren. Even een realiteitsbesef.

Nog een edit (nog een realiteitbesefmomentje): Aan het begin wordt er gesproken over Bernie als tegenkandidaat en dat Trump met gemak deze verkiezingen opnieuw gaat winnen. Hoe erg is de wereld veranderd… Maar de vraag ‘Hoe heeft Trump het voor elkaar gekregen dat hij president is’ blijft nog wel bestaan en is onveranderd :smiley:

6 likes

Zeer hoopvol. Ben benieuwd hoe Trump gaat reageren als hij verliest. Hij gaat uiteraard roepen dat er fraude is gepleegd maar ik ben benieuwd hoe ver hij daarin zal gaan

1 like

Ondanks dat de chaos wel interessant was om te volgen de afgelopen jaren zou ik toch wel blij zijn als we voorlopig niks meer zien van de republikeinse partij. Wat een bizarre claim haha. @Neena Vorig jaar was het Mueller report nog het belangrijkste en grootste nieuws van het jaar. We hebben eindeloos gediscussieerd over de uitkomsten en consequenties. Dat soort dingen verbleken bij wat er nu gebeurd haha.

6 likes

De 60 minutes interview van Trump… wat een afgang. Kan je niet met droge ogen naar kijken.

3 likes

Deze podcast gaat daarover, vond ik erg interessant, legt goed alle mogelijkheden en scenario’s uit.

Het probleem/gevaar is niet zo zeer dat Trump gewoon weigert een eventueel verlies toe te geven (of op 21 januari door het leger het Witte Huis uitgewerkt moet worden), maar zit 'm in een onduidelijke uitslag. De grondwet voorziet daar niet in, daarin staat hierover eigenlijk alleen dat er op 21 januari een (nieuwe) president moet worden ingezworen - maar dat laat dus nogal wat ruimte vanaf 3 november.

Omdat er relatief veel stemmen voor Biden via de post zullen komen is er een reële kans dat op 3 november, als nog niet alle stemmen geteld zijn, Trump een voorsprong heeft die later nog door Biden wordt ingehaald.

Dit zou weken kunnen duren. In die tijd en onduidelijkheid kan Trump heel hard gaan roepen om dan toch maar gewoon vast te houden aan de uitslag van de verkiezingsavond. Conservatieve media en Senaatsleden kunnen hem daarin volgen. Lokale autoriteiten kunnen het stemmentellen stopzetten. Mensen kunnen gaan rellen - we hebben al gezien waar burgermilities toe in staat zijn.

Nogal een dark image, maar ik ben wel bang dat dit een realistisch scenario is.

In 2000 is er ook zoiets gebeurd, toen werd pas op 12 december een definitieve uitslag vastgesteld maar had Bush de verkiezing al opgeëist. En heeft Gore hem uiteindelijk gefeliciteerd - als er totale chaos heerst is daar in het kader van landsbelang ook iets voor te zeggen.

Er is trouwens theoretisch ook een mogelijkheid waarbij Nancy Pelosi als Speaker of the House acting president wordt als beide kanten op 21 januari hun overwinning claimen.

14 likes

Via welk kanaal/kanalen gaan jullie dinsdagnacht kijken, als je het live gaat volgen?

2 likes

Ik merk dat ik het enorm spannend vind. Alle peilingen wijzen op een winst voor Biden maar ik geloof t pas als ik t zie.
Ik schat de kans wel aanwezig dat Trump via het Hooggerechtshof zijn tweede termijn wil afdwingen als het resultaat niet meteen bekend is. En aangezien hij net een derde uberconservatieve rechter heeft geplaatst lijkt het me wel aannemelijk dat hij daarin kan slagen.

Daarnaast zie ik dat het in Florida en Texas nog wel eens spannend kan worden, daar is het nu nek aan nek.

2 likes

Thanks voor het delen! Die podcast legt echt snel en duidelijk uit wat er kán gebeuren.

Ik twijfel echt of ik de verkiezingen live ga volgen. Weet dat 4 jaar geleden ik echt depressief ervan werd :woman_facepalming:t2:. Helemaal nu een grote kans is dat Trump de meeste stemmers heeft 3 november omdat er meer Biden stemmers zijn die het per post doen. Volgens die podcast 50% van Biden’s stemmers tegenover 20% Trump?

Ik heb me voor maandagavond ingeschreven voor een online lezing van de studievereniging over de Amerikaanse verkiezingen. Ben benieuwd wat ze gaan vertellen.

4 likes

Ik twijfel ook nog of ik het live ga volgen. Mijn vriend wilt voor +/- 2 jaar naar Amerika verhuizen voor werk en ik overweeg met hem mee te gaan. Dat was eigenlijk al het plan voor dit najaar maar dat is er vanwege de Visumstop van Trump niet van gekomen. Verkiezingsuitslag is voor ons dus nogal van belang, als Trump wordt herkozen kunnen we het voorlopig wel helemaal vergeten :sweat_smile:

Ooh dat klinkt wel leuk om ook online ook bij te zijn. Bij welke studievereniging was dit?

Jfv van de RU. Weet niet of het alleen voor leden is, vaak wel bij hun helaas. Echt zonde, want deze docent kan ontzettend leuk vertellen over het Amerikaanse staatsrecht.

@fahrenheit451 Helaas staat er dit onder aan de pagina: “LET OP: deze activiteit is alleen toegankelijk voor leden van de JFV.”

Aah wat jammer. Meestal werden hier wel openbare lezingen georganiseerd. Nu zelfs niks online te vinden:(

afbeelding

Haha

2 likes

image

Ging even zoeken want kan me niet voorstellen dat zij de enige zijn en kwam dit tegen: https://www.john-adams.nl/the-u-s-2020-elections/ Weet alleen niet of dat een onhandige Nederlandse tijd is haha.

Dit is een dag later: https://www.tilburguniversity.edu/nl/campus/studium-generale/usa-verkiezingsavond-2020

en op 5 november over de toekomst van Amerika (vraag me af hoeveel ze erover kunnen zeggen, want de stemmen per post zullen nog niet duidelijk zijn):https://www.hovoutrecht.nl/cursus/ontwaken-na-de-amerikaanse-verkiezingen/#description

2 likes