Super goede tips van Broodrooster, @Kaaskroketje . Wat ik ook ooit als tip kreeg, is om 's ochtends meteen een wandeling te maken. Van het licht en de frisse lucht wordt je ook goed wakker en inderdaad ritme-ritme-ritme.
Dankjewel voor de goede tips!
Ja pammetje doe ik normaal niet hoor, maar ik was erg wanhopig.
Ik probeer wel vroeger naar bed te gaan maar lig dan uren nog wakker, kwestie van doorzetten dan maar?
Je hebt inslaapproblemen? Kan heel goed komen doordat je overdag 2 uurtjes slaapt. Dat moet je rigoreus inkorten naar Max 30 min. Kijk naar warmt je eet en drinkt ik de avond. Cafeïne? Liever niet. Rook je? Liever niet. Probeer te mediteren in de avond. Het is de draai vinden. Overigens kun je ook naar een slaapoefen therapeut, valt onder je fysio pakket…
Oh dat laatste is goed om te weten! Ik rook en drink niet. Drink nooit koffie of energie, maar ik eet wel echt heeeel slecht en veel te weinig en soms juist mega veel. Toch confronterend dat dat misschien met elkaar in verbinding staat haha
Ik probeer die dutjes echt in te korten, maar ik val letterlijk om
Ik ga morgen de huisarts bellen, hopelijk neemt hij me serieus en zal die niet zeggen: ja je bent dik dus je eet ongezond, verander dat eerst haha
Heb je ook op vitamine D en B12 geprikt? Mijn huisarts doet dat niet standaard maar ik herken deze klachten die je beschrijft en bleek dus tekorten te hebben terwijl bloed verder prima was. Slaap je ovor je gevoel wel goed in en door s nachts?
Had je dit ook al voor het s ochtends donker was (zomer/lente)? Ik heb een wake up light en merk dat dat bij mij zo veel scheelt in wakker worden. Voel me veel relaxter en minder moe aan het begin van de dag. Overdag voldoende water, niet te veel suiker (wordt je ook sloom en moe van!) En frisse lucht + beweging. Liefst niet slapen overdag. Je huisarts kan ook tips geven voor betere slaap en dus uitgeruster wakker worden, staat ongetwijfeld iets over op thuisarts.nl
Weet niet of daar op geprikt is, zal eens vragen!
Vandaag had ik een goede dag haha, op tijd wakker en nu in bed
Ik vermoed dat de boosdoener het werken van avonddiensten is plus veel stress en telefoon verslaafd haha
Zo’n wakeup light Wil ik al heel lang maar vind het zo duur, misschien toch maar doen
Ik moet ook gewoon echt wat aan m’n levensstijl doen. Mijn levensstijl bestaat uit suiker en slapen. Kan nooit oud worden zo
Jaa eten kan echt veel effect hebben op je energielevel! Soms eet ik een hele dag ongezonde dingen en dan voel ik me ook gewoon echt een vaatdoek, heel slap en hyper tegelijk ofzo.
Ik heb voor mezelf (en m’n vriend) ook de regel dat we geen mobieltjes meer in bed doen. We zaten soms nog zooo lang als zombies te scrollen, terwijl we veel liever even lezen. Dat werkt ook best wel goed, na het lezen van een paar pagina’s ben ik vaak al best wel moe en kan ik makkelijker in slaap vallen omdat m’n gedachten dan al wat meer afgeleid zijn.
Zit je verder goed in je vel? Dat vele slapen is ook wel passend in een depressie eventueel. Daar kun je fysiek ook heel moe en slaperig van worden. En persoonlijk gebruikte ik slaap ook wel eens om er gewoon even niet te zijn, als vlucht. Het is nu ook wel heel donker geweest, misschien heb je last van een winterdepressie? Als je dan ook nog zo lang uitslaapt, zie je al helemaal niet veel daglicht! Als je je herkent in de winterdepressie symptomen, zou je zo’n lichttherapie lamp kunnen proberen, dat schijnt heel effectief te zijn! Wel voldoende sterk kopen, en lang genoeg voor zitten, en op de voorgeschreven afstand.
Ik zou inderdaad even terug naar de dokter gaan, elke nacht zoveel slapen en nog niet uitgerust zijn is niet normaal. Ik heb zelf ook zo’n periode gehad toen ik wel goed in m’n vel zat, en toen konden ze ook niet meteen iets vinden. Er werd me toen gezegd dat het vermoedelijk een virus was en dat het gewoon even z’n gang moest gaan. Heb toen echt toegegeven aan de vermoeidheid, en na verloop van tijd ging het geleidelijk aan weer beter! Het eraan toegeven hielp toen, daarvoor zat ik ertegen te vechten, maar mijn lichaam vroeg die slaap en rust nu eenmaal.
Dit boek heb ik erover gelezen: Boom Hulpboek - Slapeloosheid, Ingrid Verbeek | 9789085061526 | Boeken | bol.com
Wat ik eruit heb gehaald:
Ga slapen op een vast tijdstip, liefst pas als je je moe voelt (vermijd blauw licht van telefoon in de avond zover mogelijk), wordt wakker op een vast tijdstip. Het liefst elke dag, dus ook weekend.
Dutje in de middag kan, maar op de bank/met daglicht. Niet in bed/in het donker (bed moet je gaan associëren met nachtrust). Max 15 minuten dutje, zet een wekker. Anders val je te diep weg. Nooit later dan 2 uur ‘s middags ontwaken uit dutje, anders heeft het effect op je nachtrust.
Als je in bed ligt (misschien eerst even lezen en dan) 30 minuten proberen in slaap te vallen. Lukt het niet? Uit bed en kwartier je gedachten opschrijven of even iets anders doen. Daarna nieuwe slaap poging. Repeat :).
Vooral: volhouden en proberen te stoppen om extra bijslapen in de middag. Hoe moeilijk ook. Zet wekkertjes voor de zekerheid als je soms toch weg lijkt te vallen. Maak een kort wandelingetje als je heel duf bent. Al is het maar de straat uit en terug, dat is al top en een schouderklopje waard als je op dat moment liever zou slapen.
En ook vooral: vind wat voor jou werkt. Maar die dutjes doen je meer kwaad dan goeds vrees ik.
Edit: Psycholoog (cognitieve therapie) zal je hier ook bij helpen. Als die wachtlijst lang is zou je een psychosomatisch fysiotherapeut eens kunnen proberen. Hoewel die door de oplopende wachtlijsten ook aan het vollopen zijn.
Wat een goede tips!! Thanks voor de samenvatting
Ik heb echt een nieuw hoofdkussen nodig en vroeg mij af of jullie tips hebben?
Ik ben een zijslaper.
Ja naar een kussenwinkel gaan!! Wij hebben dit gedaan paar maanden terug en het is het zo waard. We moesten echt op een bed gaan liggen, jas uit, en kregen dan verschillende kussens om te testen en zij zag dus echt meteen hoe onze slaaphouding was.
We waren allebei 70€ kwijt maar als het goed is gaat dit kussen een jaar of 5 mee, en we slapen zoveel beter.
Robert’s Speciaalhuis B.V.
078 613 3228
https://maps.app.goo.gl/9v5duhR2ZUEhdRc99
Wij waren naar deze geweest!
Thanks voor de tip maar dat is helaas niet echt in de buurt. Ik heb even gegoogled maar wij hebben hier alleen een Swiss Sense .
Zit ook al te kijken op bol.com en naar reviews maar ik vind het best moeilijk. Twijfel ook of ik zo’n kussen neem:
Of dat dit helemaal niet werkt.
Ik wil gewoon een nieuw kussen waarom is dit zo moeilijk haha
Ik kan niet zonder mijn latex kussen. Geen vlokken maar een geheel.
Ik ben ook een zijslaper en het ligt zo lekker zacht en stevig en houdt altijd zijn vorm.
Je hebt ze in verschillende hoogtes en zachtheid dus uitproberen is aangeraden.
Ik heb een zachte 15 cm dik.
Ik had er zo 1, maar dan van ikea. En ik sliep dus met m’n nek op dat hoge deel en dat bleek dus helemaal niet goed te zijn. Ze zei dat mensen ook al snel veels te hoog liggen op een kussen terwijl je veel meer gestroomlijnd in bed moet liggen. Ik ben trouwens een zij/buikslaper en m’n man een zij/rugslaper. Hij heeft een iets hoger kussen dan ik.
Thanks voor de tip, dit kende ik helemaal niet en ga even op onderzoek uit!
@Kusjessoldaat ik slaap nu op 2 kussens dus ik vind het wel fijn dat ik wat hoger lig. Probleem is nu alleen dat ik de laatste weken zo raar doe in mijn slaap dat de kussens helemaal raar opdeuken en ik vervolgens wakker wordt met enorme nekpijn.
Mijn vriend heeft laatst een cloudpillo gekocht en vind deze ook wel fijn, je kan hem aanpassen naar gewenste dikte (vlokken uithalen) maar ik ben zelf nog niet overtuigd. Hoop dus dat iemand hier die zijslaper is zweert bij een kussen haha.
Even gekeken welke ik heb.
Mahoton nightflower 14 cm soft
Hij gaat overal mee naar toe uit logeren
Ik heb deze
En het ligt echt heerlijk!
Ik word echt vaak wakker met nek/schouderklachten de laatste tijd. Moet nodig mijn hoofdkussens vervangen.
Iemand tips voor stevige hoofdkussens voor rug- en zijslapers?
Ik heb bamboe kussens, ik vind ze erg fijn