Dit boek heb ik erover gelezen: Boom Hulpboek - Slapeloosheid, Ingrid Verbeek | 9789085061526 | Boeken | bol.com
Wat ik eruit heb gehaald:
Ga slapen op een vast tijdstip, liefst pas als je je moe voelt (vermijd blauw licht van telefoon in de avond zover mogelijk), wordt wakker op een vast tijdstip. Het liefst elke dag, dus ook weekend.
Dutje in de middag kan, maar op de bank/met daglicht. Niet in bed/in het donker (bed moet je gaan associëren met nachtrust). Max 15 minuten dutje, zet een wekker. Anders val je te diep weg. Nooit later dan 2 uur ‘s middags ontwaken uit dutje, anders heeft het effect op je nachtrust.
Als je in bed ligt (misschien eerst even lezen en dan) 30 minuten proberen in slaap te vallen. Lukt het niet? Uit bed en kwartier je gedachten opschrijven of even iets anders doen. Daarna nieuwe slaap poging. Repeat :).
Vooral: volhouden en proberen te stoppen om extra bijslapen in de middag. Hoe moeilijk ook. Zet wekkertjes voor de zekerheid als je soms toch weg lijkt te vallen. Maak een kort wandelingetje als je heel duf bent. Al is het maar de straat uit en terug, dat is al top en een schouderklopje waard als je op dat moment liever zou slapen.
En ook vooral: vind wat voor jou werkt. Maar die dutjes doen je meer kwaad dan goeds vrees ik.
Edit: Psycholoog (cognitieve therapie) zal je hier ook bij helpen. Als die wachtlijst lang is zou je een psychosomatisch fysiotherapeut eens kunnen proberen. Hoewel die door de oplopende wachtlijsten ook aan het vollopen zijn.