Alleen wonen

Geen idee of er behoefte is aan een topic als dit, maar ik ga binnenkort voor het eerst echt alleen wonen (dus zonder ouder, partner, huisgenoot) en ik vind dat op een bepaalde manier best wel spannend. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of ik wel goed voor mijzelf zal zorgen (elke dag een gezonde maaltijd koken bijvoorbeeld) en of het niet binnen no-time een teringbende is omdat ik voor niemand achter mijn eigen kont hoef op te ruimen :joy:.

Er zitten ongetwijfeld ook vele voordelen aan alleen wonen, zoals dat je gewoon altijd kan doen wat je wil en met niemand rekening hoeft te houden :grimacing:.

Het leek mij fijn een topic te hebben waar mede-alleen-woners zich kunnen verenigen om voor- en nadelen, ervaringen, vragen, etcetera te bespreken! Zitten er hier meer meiden die alleen wonen? Hoe bevalt dat?

EDIT: het gaat niet perse om ‘voor het eerst uit huis gaan’, ik woon zelf al sinds mijn 17e en inmiddels dus 8 jaar op mijzelf, alleen heb ik nooit eerder zonder huisgenoot/partner gewoond. Mijn relatie is uit dus mijn vriend verhuist weg en ik blijf ‘alleen’ in dit appartement achter, en ik ben niet van plan een huisgenoot te zoeken.

2 likes

Ik heb het een jaar voordat ik mijn vriend leerde kennen gedaan en een paar maanden tijdens onze relatie en O MIJN GOD ik vond het fantastisch!!! Ik kon 100% mezelf zijn, m’n boodschappen waren supergoedkoop en ik was free as a bird. Ik voelde me zo’n powervrouw.

Ik denk dat het ontzettend belangrijk is voor iedereen om een tijdje alleen te hebben gewoons.

13 likes

Mag ik lekker ongevraagd tips geven die ik zelf gehad zou willen hebben toen ik voor het eerst alleen ging wonen?

1 like

Spannend en dat je echt alleen gaat wonen. Ik woon alleen, nu al 7 jaar en dat bevalt echt prima. (wel een relatie maar we wonen bewust niet samen) Op het begin was ik wel echt zoekende qua eten/financiën. Begin van de maand kocht ik dan veel en dure oodschappen, en dan eind van de maand waren het tosti, ei en bapao broodjes omdat het geld op was. Nu kan ik daar wel beter mee om gaan en plan ik meer vooruit. Het thuiskomen alleen vond ik altijd wel een ding, maar nu heb ik een huisdier dus dat scheelt al weer.

Ohh sorry zo had ik het niet begrepen. Dan komt mijn gefeliciteerd een beetje rot over sorry. Ik zal het aanpassen.

En inderdaad met 2 katten is het al iets gezelliger!

1 like

Ik heb zelfs heel lang gedacht dat ik nooit met een partner zou willen samenwonen, zo moeilijk vond ik het om mijn ruimte te delen en zo fijn vond ik het om alleen te zijn. Ik woon inmiddels prettig samen met mijn vriend maar toch blijf ik het ergens lastig vinden om mijn ritme/gewoonten aan een ander aan te passen en vind ik het nog steeds fijn om alleen thuis te zijn. Aan de andere kant is het ook wel echt goed voor me om juist niet alleen te wonen, want ik kan de neiging hebben om mezelf en mijn omgeving een beetje te verwaarlozen, en als je samenwoont is er wel iemand anders die dat opmerkt dus kom je wat sneller uit zo’n spiraal. Maar het blijft voor mij altijd een beetje een innerlijke strijd denk ik!

5 likes

Ik heb 8 jaar met mensen samengewoond en ik vind het echt een genot dat ik gewoon alles voor mezelf heb nu. :heart:

1 like

Ik woon al heel lang alleen en vind het heeerlijk. Ik houd van die rust, ruimte en dat ik kan doen wat ik wil en wanneer ik dat wil. Enige jammere is dat ik wel buren heb, dus niet om 6.00 uur 's ochtends bijv. kan gaan stofzuigen. :joy:

Grootste minpunt qua alleen wonen vind ik dat ik met veel eten wel wat overhoud en dus eten moet weggooien (sowieso zonde om eten weg te gooien, maar daarnaast ook zonde van het geld). Ik probeer veel producten in zo klein mogelijke verpakkingen te kopen en bij voorkeur nog het liefst dat jet zelf de hoeveelheid kunt bepalen (dus niet voorverpakt) zodat ik minder hoef weg te gooien.

Qua koken, wat ik je heel erg zou willen aanraden is om een goede, ruime vriezer te nemen. Ik kook vaak extra (niet alleen voor de dag erna maar soms wel 4 porties per keer) en dan vries ik de rest in. Zo heerlijk om als je een keer geen zin hebt om te koken toch zo een gezonde maaltijd uit je vriezer kunt halen.

2 likes

Ah dat verandert de situatie, dacht dat je echt voor het eerst zelfstandig ging wonen. Ga toch mijn tips spuien, misschien heeft iemand anders er wat aan!

Een routine is makkelijker aan te leren dan af te leren, bedenk dus op voorhand wat je wanneer wilt doen in het huishouden en maak hier een schema voor. Op die manier is het altijd schoon in je huis.

Geef jezelf een boodschappenbudget en maak een weekmenu, zo eet je gezond en gevarieerd

Geen ster in iedere avond koken? Wen jezelf aan om ieder weekend een grote portie van iets te koken en vries het per maaltijd in. Sochtends een bakje op het aanrecht voordat je de deur uit gaat en savonds alleen maar opwarmen. Denk bijvoorbeeld aan lasagne, goulash en currys.

Maak iedere avond voordat je naar bed gaat een rondje van 10 minuten. Nog even de vaat in de vaatwasser, doekje over het aanrecht, spulletjes van de eettafel, kussens recht, zulke dingen. Dan begin je dag altijd opgeruimd

Door deze dingen consequent te doen is het bij mij altijd netjes en toonbaar en dat vind ik zelf heel prettig!

4 likes

Ik woon inmiddels 8 jaar samen en daarvoor 3 jaar alleen gewoond, waarvan 2 jaar als vrijgezel. Ben dolgelukkig met m’n vriend, maar kijk echt met zoveel plezier terug naar die tijd. Heb er flink van genoten zeg maar :joy:

Wel vaak op m’n bek gegaan, hoor. Omdat ik aan niemand m’n uitgaven hoefde te verantwoorden en bijzonder gezond at ik geloof ik ook niet :no_mouth: Maar heb daardoor uiteindelijk wel goed met geld om leren gaan. Ik had toen een loon waar ik nu bij wijze van spreken m’n bed niet meer voor uit kom, maar heb uiteindelijk toch nog een auto bij elkaar kunnen sparen zonder op rantsoen te hoeven.

1 like

Ik woon sinds december in een studio! Maar vind het eigenlijk niet heel anders dan met huisgenoten…

Ik vind het heeerlijk om alleen te wonen, alles precies zoals ik wil. Als ik ooit zou samen wonen zou ik het echt heel moeilijk vinden om concessies te doen denk ik. Mijn huis/plek is zo’n groot onderdeel van mijn identiteit :’) Kan me niet echt voorstellen dat een man zich in mijn interieur echt thuis zou kunnen voelen.

4 likes

Ik vind het echt een heerlijk gevoel om gewoon op mijn bank te zitten en rond te kijken en dan te bedenken dat dat allemaal van mij is. En ook blijft als ik dat wil? Dat ook al zou mijn relatie voorbij zijn dat dat in ieder geval gewoon zo blijft. Echt een rustgevend gevoel vind ik.

11 likes

Love it! Kan niet wachten om weer m’n eigen plekje te hebben.
Precies ook zoals @Karl_Lagerfeld zegt, het is allemaal van jou en je kunt doen en laten wat jij wilt.

Misschien dat het in jouw geval even wennen is, maar uiteindelijk zul je je draai vinden.

Ik woon nu bijna 4 jaar alleen en kan er ook echt ontzettend van genieten. Koken wat ik wil, wanneer ik wil, alle rommel is tenminste mijn rommel dus het stoort me ook amper, etc.
Ik herken het gevoel van @Karl_Lagerfeld ook heel erg, dat alles in m’n huis van mij is! Ik kan daar ook heel trots op zijn als ik eerlijk ben, ik vind mn huisje heel fijn en gezellig dus ik zit ook graag uren op m’n bank beetje daarvan te genieten haha

1 like

Ohh, ik vond het zo’n verademing om na jaren met huisgenoten gewoond te hebben eindelijk een eigen appartement te hebben! Scheelde zo veel ergernissen, alle troep in huis kwam door mezelf bijvoorbeeld. Nu ben ik zelf slecht in mijn huis netjes en schoon houden, altijd al geweest, maar dat is heel makkelijk opgelost met een schoonmaakster die elke twee weken komt. En ja, koken voor jezelf is niet altijd even leuk (relatief veel gedoe), maar voordeel is wel dat je wel kunt maken wat je zelf prima vind. Ik eet zelf wel eens dingen die ik aan anderen nooit zou voorschotelen bijvoorbeeld, zoete aardappelblokjes uit de oven met een kaasschijf en voor de groentes er nog een tomaat bij ofzo. En anders zijn er altijd maaltijdsalades.

4 likes

Ik woon nu net een maand alleen en ik vind het heeeerlijk tot nu toe. Ik heb gisteren met mijn nieuwe boorhamer mijn spiegel en planken opgehangen en ik voel me een bad ass bitch

4 likes

Leuk topic! Ik ga toevallig volgende week verhuizen. Na 5 jaar samen met huisgenoten te hebben gewoond ga ik nu naar een eigen studio. Zoveel zin in het gevoel dat lekker alles voor jezelf is en bij wijze van lekker naakt kan rond hupsen (als ik dat zou willen). Vraag mij aan de andere kant wel af of het qua gevoel heel veel gaat verschillen omdat het wel een studio is.

1 like

Ik woonde 10 jaar geleden samen met een huisgenoot, die door omstandigheden aangepast moest gaan wonen. De huur was in mijn eentje aan de hoge kant, maar door zuinig te doen redde ik het precies. Hoewel het niet mijn eigen keuze was om alleen te gaan wonen, heb ik er wel echt van genoten. Nog 2 jaar heb ik daar gewoond voor ik samen ging wonen, en ik denk nu (getrouwd en een kind) nog weleens met nostalgische gevoelens terug aan die tijd. Alleen mijn eigen rommeltjes, geen gezeur met de bril van de wc of tandpastadopjes, etc. Ik vond het heerlijk!

1 like

Ik woon inmiddels ruim 8 jaar op mezelf en heb eigenlijk altijd alleen gewoond. Vind het echt heerlijk, nog steeds ook. Inmiddels nu wel een relatie, maar blijf sowieso de komende tijd nog mooi in m’n eigen huisje wonen. Ook nog geen behoefte aan samenwonen. Denk dat dat sowieso voor mij een hele stap gaat zijn omdat ik al zo lang m’n eigen plekje heb.
Lekker alles van mezelf, koken wat ik lekker vind, enkel haren van mezelf in het doucheputje (wat ik al ranzig genoeg vind tough :rofl: :joy: ) Niemand die m’n snacks opvreet.
Vooral het met niemand rekening hoeven te houden vind ik fijn. Als het een zooi is, is het m’n eigen zooi en kan doen en laten wat ik zelf wil.
Ik kan dan ook sowieso goed alleen zijn en heb veel ruimte voor mezelf nodig, dit is natuurlijk voor iedereen weer anders.
Zou voorlopig ook nog even niks anders willen.

1 like