Afbetalen studieschuld

Dat is wat ik bedoelde inderdaad. Ik heb daar met DUO over gebeld, je kan zelf het maandbedrag opnieuw laten berekenen als je minimaal 1 keer minimaal 100 euro (oid) extra hebt afgelost. Als je meer hebt afgelost dan verwacht, gaat je maandbedrag omlaag omdat je een kleiner bedrag over dezelfde totale periode moet terug betalen.

Hypotheekverstrekkers zijn alleen niet verplicht om rekening te houden met die extra aflossing/lager maandbedrag.

Thanks! Wij hebben dit zo afgesproken inderdaad met de hypotheek adviseur. Dit kan denk ik ook zo makkelijk omdat de aflossingsfase nog niet in is gegaan, en het maandbedrag dus nog niet vaststaat. @flamoes ja we hebben geregeld dat wat ik in de schuld stop qua vermogen dat deel van het huis voor mij wordt.

Ik ben me er overigens wel bewust van dat je op deze manier het ene gat met een ander (groter) gat dicht hahaha. Maarja zoā€™n schuld van 60k zorgt voor ongeveer 120k minder hypotheekā€¦

2 likes

Is het niet zo dat als jouw vriend in 2022 kiest voor het nieuwe stelsel, al zijn schuld onder het nieuwe valt? Dit is bij mij (start in 2014, bachelor met basisbeurs, einde in 2018, master in leenstelsel) namelijk wel zo. Dan maakt het dus ook niet uit waar je op aflost.

Ik snap er sowieso geen kont meer van en bij duo roepen ze allemaal wat anders. Ook dat eenmaal oude stelsel betekent dat je daaronder blijft vallen. Ik begon aan het hbo onder het oude stelsel (nog net). En op de uni was het nieuwe stelsel er allang, maar als ik afstudeer op de uni heb ik nog leenrecht uit het oude stelsel zegmaar. Dusja snap er geen hol van. Maar heb geen hele hoge schuld, dus het maakt voor mij ook niet zoveel uit, alleen vind het raar dat duo het zelf niet eens snapt

4 likes

Klopt wat je zegt, als hij kiest voor overstappen gaat de volledige schuld onder het nieuwe stelsel vallen.

@Baron Als bij jou nooit de basisbeurs is weggevallen (dwz je hebt deze 48 maanden lang ontvangen), dan kan het idd zijn dat je nog onder het oude stelsel valt. Weet je dat zo?

1 like

Irritant dat dat niet duidelijk is, want als die studieschuld in 35 jaar af te lossen is, drukt het ook echt een stuk minder op je hypotheek. En het is zonde om af te lossen als de situatie anders blijkt te zijn dan je voor ogen hebt. Moet je al snel kiezen?
Bij het nieuwe stelsel was de mindering in hypotheek slechts net iets meer dan de schuld zelf, dus heel anders dan het oude stelsel.

Mijn vriend kan iig kiezen en dan valt zijn Bsc (oud) en Msc (nieuw) allemaal onder het nieuwe stelsel.

1 like

Ja die is idd nooit weggevallen!

Ja inderdaad. In mijn geval maakt mijn studieschuld daardoor ook vrij beperkte impact op de max hypotheek. Nu is een mindering van 60k natuurlijk vrij fors, maar als alles in het nieuwe stelsel valt zou je ook kunnen kiezen voor de helft aflossen.

Ja klopt inderdaad! Maar het punt is dus dat hij pas in november mag overstappen, eerder kan blijkbaar nietā€¦

Thanks allemaal voor de antwoorden! Zoals ik het zo lees lijkt het allemaal nog niet zo simpel als dat ik me het had voorgesteld, en bij verschillende hypotheek adviseurs ook nog eens anders te zijn!

1 like

Maar kan je al met dit in je achterhoofd gewoon op pad gaan en proberen te kopen, met deze kennis in het achterhoofd? Zoals je zegt is wachten ook zonde en bij ons heeft het ook 9 maanden geduurd voordat we echt een keer beet hadden.

1 like

Ja exact! Het wordt natuurlijk alleen maar duurderā€¦

Moet wel zeggen dat telkens je grens verschuift in de huidige markt, je gaat steeds creatiever denken. Eerst wilden we ons spaargeld gewoon in de koop van het huis steken, maar je kan ook dat spaargeld in de studieschuld stoppen en meer hypotheek krijgenā€¦ en de markt dwingt je er bijna toe om tot het uiterste te gaan.

1 like

Ja :woman_shrugging:t3: het is helemaal kut.

Aan de ene kant hoop je dat het instort maar dat hoop ik nu niet meer :grimacing: maar zou al mooi zijn als die enorme groei er gewoon eens uit gaat. Maar ja, er is een ander topic om je hart te luchten over de woningmarkt! Hoop dat jullie ondanks alles wel kunnen genieten van het proces, het kan ook wel echt leuk zijn om je leven samen uit te stippelen.

1 like

Ah ja zeker! En daar genieten we ook echt van:) en het helpt ook door te denken dat als het niet lukt, er weer nieuwe deuren open gaan. Bijvoorbeeld een tijdje in het buitenland wonen ofzo.

1 like

Het moment is daar :cry:
Ik dacht over te mogen stappen naar het nieuwe stelsel maar blijkbaar nietā€¦

3 likes

Ja mijn vriend mocht dit ook, maar nog steeds geen brief gehad? Wel van duwo via e-mail bevestigd dat het mocht?..

Nee ik mag helemaal niet overstappen, dat dacht ik zelf alleen :clown_face:

1 like

Ughh mijn vriend dacht dit ook, vette teleurstelling :cry:

1 like