100 dagen

Hahah och die Ray in die sportschool die dat meisje “helpt” met squatten in echt een behoorlijk slechte vorm, zij had sowieso last van haar rug de dag erna

2 likes

En heftig kauwgom kauwend :sweat_smile:

1 like

Haha ik heb echt geen verstand van fitness, maar ik zat te kijken en ik dacht ‘huh er wordt toch in al die filmpjes gezegd ‘houd je rug recht’? :joy: blijkbaar toch nog wel opgelet tijdens het kijken iig. Dat telt ook vind ik.

3 likes

Ik sta inderdaad ook in het mbo voor de klas zonder enige scholing op pedagogisch/didactisch gebied. Uiteraard wel kennis over de vakinhoud, maar komt in het mbo best veel voor dat nieuwe docenten rechtstreeks vanuit de praktijk voor de klas starten en pas dan (of nog later) hun lerarenbevoegdheid halen.

Heel leuk programma om te zien! Ik ben wel blij dat ik het niet vantevoren gezien heb, want dan had ik nooit ja gezegd op de vraag of ik misschien wel les wilde geven haha.

2 likes

Wat vonden jullie van de laatste aflevering?

Oeh goede reminder, moet nog kijken haha

1 like

Oh yes lekker vanavond kijken

1 like

Ik moet nog 2 kijken denk ik, maar vind het zo leuk dit te kijken de laatste weken. Heb even teruggescrolld, maar volgens mij wordt er nog weinig gepraat over die begeleider van Tim? Ik vind die man een goede docent maar wel best hard voor een beginneling. Ik ben iig blij dat mijn mentoren de eerste jaar wat empathischer waren, maar a) dat is po en b) was ik student en niet een volwassene.

3 likes

Hij is ook zo serieus, ook naar de leerlingen toe. Maar ik vind hem verder wel een goede docent.
Echt leuk voor Nicolaas dat hij zoveel positieve feedback kreeg! Hij heeft echt een groei doorgemaakt, heel knap.

3 likes

Hij is inderdaad heel erg serieus. Ik kreeg zelf meer kriebels van die geschiedenisdocente die Nicolaas begeleidde. Vind haar echt zo’n type dat zit te wachten tot ze weer eens een keer heel streng kan gaan doen tegen iemand en dat niets over haar kant laat gaat en “midden in de samenleving staat, haar steentje bijdraagt”, etc. En dat moet je vast ook zijn als docent.

4 likes

De begeleider van Tim vind ik ook erg serieus en het voelt alsof je nooit een grapje in de klas kan maken. Maar wanneer hij met Tim praatte over zijn klas of dat Tim zei dat hij het goed deed, merkte je dat hij heel onzeker was. Hij had ook wel in een aflevering volgens mij gezegd dat hij vond dat hij het niet goed kan.

4 likes

Mooie aflevering. En ik vond het echt een supermooi experiment. Zelf werk ik niet in het onderwijs, maar ik vond het hartverwarmend om te zien. Het is hard werken, zoveel verschillende leerlingen met eigen problemen en zo weinig tijd. Docent Iren zei dat in het onderwijs de meeste burn-out klachten zijn. En dat wil ik wel geloven.

7 likes

Ik vond het ook een mooie afsluiting en vooral ook heel mooi om te zien hoeveel groei vooral Nicolaas heeft doorgemaakt. Ik geloof dat het op hen beiden ook echt een grote impact heeft gehad om dit te doen. En vooral zo goed dat er op zo’n mooie manier aandacht geschonken wordt aan het onderwijs, ik hoop echt dat dat mensen een beetje aan het denken zet over de enorme tekorten en lage lonen.

5 likes

Een vo docent in eind LB schaal heeft 4.186 bruto en in eind LC schaal 4.878 op basis van ongeveer 36 uur (ik weet dat ze meer uur per week draaien, maar dat zijn tijd voor tijd uren ivm de hoeveelheid vakantie).

Ik wil niet beweren dat het geen zwaar beroep is en er zeker werkdruk is hoor, maar mensen die dagelijks op de IC staan of in de verzorging van zwaar fysiek en verstandelijk beperkten bijvoorbeeld, die hebben óók een zwaar beroep en toch echt wel minder salaris (en minder vakantie en meer onprettige werkuren). Ik werk zelf ook deels in het onderwijs (mbo) maar toen ik hier begon begreep ik eerlijk gezegd echt niet waarom iedereen er zo over klaagt?

2 likes

De vo-salarissen zijn inderdaad niet laag. Po is al wat lager. Tegelijkertijd vind ik het niet een aantrekkelijk perspectief. Met de kwalificatieeisen voor een eerstegrader in het vo, vooral in de beta vakken, kan je een stuk beter buiten het onderwijs. Minder werkdruk, sneller oplopend en fijner eindbedrag. Tuurlijk moet je er niet voor het geld zitten, maar in een tijd dat je voor dit soort bedragen niet eens meer als single fatsoenlijk kan wonen (in de randstad dan), is het geen vetpot. Dat andere beroepen nog minder krijgen, is geen argument om niet een kritisch te kijken wat een docent hoort te verdienen.

5 likes

Het als single in de randstad niet meer fatsoenlijk kunnen wonen heeft volgens mij meer te maken met een compleet overspannen woningmarkt en is voor bijna iedereen onder de 35 zonder enorm vermogende ouders helaas een groot probleem.

Vooral voor de HBO opgeleiden is het onderwijs qua salaris en arbeidsvoorwaarden best wel een prima optie, zie ook:

Samenvatting

Deze tabel waarin zowel het startsalaris als tien jaar na afstuderen best wel bovengemiddeld zijn tov andere HBO opgeleiden.

Voor WO-ers is dat misschien iets minder, maar als eerstegraads met ambitie zou een LD positie op termijn waarschijnlijk ook best wel een optie zijn? Dat is eindschaal 5.546 en volgens mij ook voor wo echt geen verkeerd salaris. De werkdruk in het bedrijfsleven moet ook niet onderschat worden, in de accountancy verdien je als senior manager misschien wel meer, maar moet je ook 70 uur per week draaien en heb je veelal niet zoveel vakantie. De secundaire arbeidsvoorwaarden qua vakantie, eindejaarsuitkering, pensioenvoorziening etc zijn ook niet slecht in het vo.

Het duurt jaren in het onderwijs voordat je in de eindtrede van zo’n schaal zit. Je gaat elk jaar een trede omhoog en er valt weinig te onderhandelen is mijn ervaring. Er zijn genoeg 2e graads docenten die 1e graads (LC taken uitvoeren) maar geen LC salaris ontvangen. Het verschil in beloning van 1e en 2e graads docenten begrijp ik eigenlijk ook niet. Net als dat docenten in het speciaal onderwijs onder Het PO CAO vallen. Maar het verschil in salarissen tussen PO, VO en MBO begrijp ik gewoon niet. Het een is niet zwaarder dan het ander. Het is maar net met welke doelgroep jij meer affiniteit hebt. Verder zitten alleen opleidingsmanagers/ directeuren volgens mij in schaal LD.

4 likes

Maar in het bedrijfsleven duurt het ook jaren voordat je een flinke salarisgroei doormaakt? Juist die jaarlijkse trede (die ook nog nagenoeg gegarandeerd is als je gewoon normaal functioneert) vind ik óók een luxe van het onderwijs. Je krijgt er elk jaar zo 100 bruto per maand bij, dat is in het bedrijfsleven geen garantie. Waar ik werkte moest je echt flink vragen om salarisverhoging of dreigen dat je wegging, anders kwam er nog niet eens inflatie correctie bij. In het mbo zitten niet alleen teamleiders in LD, volgens mij in het vo ook niet.

Nouja ik vind het dus prima arbeidsvoorwaarden, dat is duidelijk haha. Zal verder niet meer verder erover uitweiden, beetje off topic misschien.

Het als single niet meer kunnen wonen heeft ook te maken met lonen die al tientallen jaren minimaal meestijgen met economische ontwikkelingen. Vroeger had je als docent een loon waaruit het aanzien voor je beroep duidelijk werd. Nu heb je een middel loon.

Dit terwijl het beroep er van wat ik zie niet makkelijker op wordt (grotere klassen, meer verantwoordelijkheden). Hoe het voor hbo’ers zit weet ik niet, maar voor wo heb ik het gevoel dat het onderwijs echt niet de beloning geeft die je verdient. Het is in ieder geval niet per se verleidelijk om vanuit een fijne wo positie (om het vergelijkbaar te maken, bijvoorbeeld publieke sector/overheid wo) de stap naar onderwijs te maken. Je krijgt dan fors meer verantwoordelijkheden, voor een gelijk of minder loon. Ik zeg daarom ook; het is niet weinig maar ik vind het echt jammer dat men in de publieke sector kansen om voor een hoger loon te vechten laat liggen.

1 like

Denk dat het vergelijken tussen onderwijs en bedrijfsleven niet veel zin heeft. Want naast salaris zijn er zoveel andere verschillen die mee tellen.
De sfeer op scholen is vaak (niet altijd natuurlijk) aangenamer, er is vaak niet veel competitie en er hangt geen ‘kantoor sfeer’ zoals je in het bedrijfsleven wel veel ziet. Daarnaast is er in het bedrijfsleven vaak meer intellectuele uitdaging en meer doorgroeimogelijkheden dan het onderwijs. Maar in het onderwijs ben je meer eigen baas en wordt je nauwelijks op je vingers gekeken. En natuurlijk de vakanties.
Snap nu wel dat ik onderwijs en bedrijfsleven allebei over één kam scheer.

Kortom, het ligt eraan waar je hart ligt en waar je blij van wordt. Zouden docenten meer moeten verdienen? Ja, dat vind ik wel. Maar er zijn ook weer andere voordelen.

En vooral in Nederland valt het wel mee, in de VS krijgen veel docenten niet eens uitbetaald in de zomer. Daar hebben ze vaak een baan ernaast.