Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik heb 'm op 35% staan en dat is dus hoger dan ‘officieel’ moet. Dus dan is 33 ook prima denk ik! De winst staat op 5% (volgens mij is dat ook 't percentage wat ze aanhouden in 't boek) en dat zet ik ook braaf opzij. Ik heb 't nog niet opgenomen, omdat ik 't wel prima vind als een soort extra sparen. Wanneer ik er een mooi doel voor heb wil ik het pas opnemen.

1 like

Ik ben sinds 2 weken ingeschreven bij de kvk als zzper en krijg sindsdien steeds telefoontjes van o.a energie bedrijven. Ik ben al een aantal jaar ingeschreven bij het bel me niet register maar toch word ik gebeld. Heeft iemand een idee wat ik hier tegen kan doen?

Mega irritant he! Je moet je ook met je bedrijfsnaam inschrijven bij het bel-me-niet vertelde de kvk me toen ik voor de 100ste keer werd gebeld ondanks bel/me-niet. Beetje vaag want je kunt alleen een voor en achternaam invullen, maar dan doe je bij de voornaam eerste deel bedrijfsnaam en bij achternaam tweede bv (als het meer dan een woord is). Dan zou het met een week of 6 (de verwerkingstijd) over moeten zijn.

Tot die tijd meteen afkappen en melden dat je geen interesse hebt, in het bel-me-niet staat en wilt dat ze je niet meer benaderen. Als je in het bel-me-niet staat kun je ook mleding maken bij de ACM of KvK (die melden het dan weer bij de ACM).

Erger me dood, ze zijn nog brutaal ook… ik kan nergens vinden dat ik mij ook als bedrijf kan registeren bij bel me niet. Heb wel een melding gemaakt bij ACM. Vind het ook raar dat mijn registratie niet al voldoende is want als zzp/eenmanszaak zou je inschrijving gewoon voor een natuurlijk persoon volgens de website van het me niet register.

Klopt is ook megavaag, maar de kvk gaf dit bij mij specifiek aan. Blijkbaar is de no mailing indicator van de kvk niet voor telefoonspam. Je vult dus gewoon als particulier in, met het nummer wat je al hebt geregistreerd alleen dan in het vak naam je bedrijfsnaam. Als die uit meer dan 1 woord bestaat kun je het verdelen of voor/achternaam. Je krijgt dan op de mail die gekoppeld is aan je privevermelding bericht dat er nog een meldinf voor je nummer is geregistreerd, daar hoef je verder niks mee te doen. Het heeft bij mij iig wel voor 90% vermindering gezorgd!

Volgens de kvk worden met meldingen bij de ACM pas echt wat gedaan als je je ook met je bedrijfsnaam hebt geregistreerd. Ze willen dat wel veranderen omdat een zzper geen aparte rechtspersoon is, maar daar is blijkbaar een wetswijziging voor nodig🤷🏻‍♀️

Ik had er vd week weer een en die vrouw werd echt kwaad. Heb haar meteen onderbroken dat ik geen interesse had en zowel met privenaam als bedrijfsnaam in bel-me-niet sta en niet meer gewenst werd te bellen. “Mag ik vragen waarom u niet gein…”. NEE! Nog een keer herhaalt en ze werd echt boos op me, ik zou liegen want stond niet in belmeniet. Dus ik heb gezegd nou ik ga nú ophangen en melding maken bij de ACM, kun jij ondertussen even op de site mijn nummer intikken en zien dat ik er wel al lang en breed in sta. Werd ze nog bozer😂 wat een klote baan heb je dan toch ook zeg!

3 likes

Ik knal altijd gewoon direct de hoorn erop. Aso misschien maar het werkt wel, ben al tijden niet meer gebeld haha :joy:.

1 like

Ik heb een smartphone en hij herkent de nummers die me bellen.
Dus dan staat er vermoedelijk spam of energieleverancier blabla etc.
En dan neem ik gewoon niet op.

3 likes

Dit is trouwens ook een mooie, afschepen as a service, lost het niet op, wel lachen. “Momentje ik verbind u even door met de persoon die daar over gaat”. Kost je niks extra’s (behalve misschien als je belminuten hebt wat belminuten, maar heb zelf onbeperkt dus weet dat niet, staat vast op de site). De eerste keer even blijven hangen in het gesprek voor je zelf ophangt, lachen gegarandeerd :joy:

4 likes

weggehaald want antwoord gevonden!

Wat zijn leuke Instagramaccounts om te volgen als ondernemer?

Ik volg andere ondernemers en dat vind ik leuk, ze geven niet per se alleen maar tips maar zijn wel inspirerend.

Bmd_danielle @Daantje
Celinecharlotte (dit is mijn favoriet!)
Evelinedruncks
Carmengroenefelt_art
Kimtikt
Thesocialreporter (veel over groen wel maar soms ook ondernemingstips en insights)
Freelennse
Femalevoices_nl
Imkeverhoef (twijfel nu wel of zij zzper is)
Mignonnus

En voordehandliggend/bekender
Cynthiapuntnl
Ikbenirisniet

3 likes

Ik heb een vraagje.
Bij 1 van m’n baantjes werken m’n collega’s in loondienst en ben ik de enige zzper. Mijn collega’s krijgen in het weekend ort en ik krijg hetzelfde als wanneer ik doordeweeks werk.
Is dit iets wat ik ook aan kan vragen/aangeven dat ik ook meer wil in het weekend?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Aangeven kan altijd, of je opdrachtgever ermee akkoord gaat is iets anders… het “voordeel” voor hun is juist dat se bij een zzp’er (als het goed geregeld is en geen verkapt dienstverband) geen sociale lasten, premies, toeslagen, verzekeringen etc hebben. Anderzijds staat het jou natuurlijk vrij om te onderhandelen over je tarief.

3 likes

Ik heb jullie hulp nodig. Ik werk als ZZP’er voor mijn baas. Dat was voor hem voordeliger dan mij inhuren via loondienst en voor mij omdat ik nu gemakkelijk(er) losse andere klussen kan aannemen. Nu ben ik alleen met mijn baas naar een afspraak gereden en hebben we het nog niet gehad over reiskosten. Hij zei al wel; het is niet standaard dat je al je reiskosten gewoon in “werkuren” betaald krijgt. Ik reed met hem mee en was zo’n vier uur in totaal onderweg. Hij heeft de benzinekosten betaald. Nu komen er in de komende paar maanden nog een aantal van die klussen bij. Maar ik ben niet zo goed hierin wat normaal/standaard is en ik wil niet over me heen laten lopen .Wat zouden jullie doen?

Jessica de Block
FastforwardAmy
Jenna Kutcher
Amy Porterfield
Danielle

Ik reken vanaf 30 minuten reistijd reiskosten, naast kilometervergoeding per gereden kilometer als ik zelf reis. Per uur bekeken is mijn reistarief ongeveer 75% van mijn reguliere uurtarief. Ik reken de reistijd door per kwartier. Als ik bv driekwartier onder weg ben, reken ik 15 minuten. 56 minuten is 2x 15 minuten etc. Uiteraard is dit ook een beetje schappelijk zijn: een vaste opdrachtgever van mij (waar ik echt meerdere malen per maand kom) zit op 35 minuten reistijd, die 5 minuten breng ik niet in rekening. Maar als zij mij ergens anders heen sturen dan naar hun eigen locatie en het verder rijden is, dan wel. Laatst moest ik voor een vaste opdrachtgever hier uit de buurt op en neer naar Groningen, om daar 1 uurtje te fotograferen (is voor mij 2 uur heen en 2 uur terug… normaliter werk ik niet zover weg maar dit is een vaste klant die daar wat had). Dan ben ik dus bijna mijn hele dag kwijt (je bent daar toch iets eerder, calculeert nog eventuele file of andere ongemakken onderweg in etc.) en het zou natuurlijk heel gek zijn als ik dan alleen dat ene uurtje fotograferen in rekening breng.

Ik heb dit altijd op mijn offerte staan (buiten plaats X wordt er per gereden kilometer x in rekening gebracht en vanaf 30 minuten reistijd x per kwartier).

Je kunt het ook zo zien, als jouw opdrachtgever (want het is feitelijk niet je baas) een van de personeelsleden op zijn loonlijst had meegenomen dan was deze persoon ook gewoon doorbetaald geweest, want het is onder werktijd. Misschien dat die gedachte je iets sterkt in je positie hierin.

1 like

Ik werk ook als ZZP’er. Ik neem mijn reistijd nooit mee in de uren die ik factureer. Wel reken ik een kilometer-vergoeding (19 cent/km). Als je in loondienst bent krijg je je reistijd (naar werk en weer naar huis in ieder geval) ook niet uitbetaald toch? Ik hou mijn reistijd wel bij in een apart overzicht zodat ik daar rekening mee kan houden voor de belastingdienst (voor het totaal aantal uur wat je in je onderneming hebt gestoken voor o.a. zelfstandigenaftrek)

1 like

Heb hier een screenshot van gemaakt, mooie formule, duidelijk ook naar opdrachtgever toe!

1 like

True, maar er is vind ik wel een verschil tussen woon-werkverkeer en tussen in het totaal 4 uur onderweg zijn voor een afspraak waar je samen met je opdrachtgever naar toe gaat.

1 like

Ja daar heb je wel een punt ja.