Lief! ik zet te link hier maar niet neer want ik wil enigszins anoniem blijven.
Zo veel mogelijk rapporteren, meer kan je helaas niet doen. Voel je vrij om het berichtje te pbāen - dan rapporteer ik m ook!
Ja je mag mij ook wel pbāen. No prob. Voelt als bannen dus love it.
Wow vervelend zeg! Ik wil ook wel voor je rapporteren als je hem in een pb stuurt.
Mede-zzpāers/freelancers in de zakelijke dienstverlening: wat is jullie ervaring met het aantal nieuwe opdrachten nu? Ik ben nu al even uit de running (ziek, daarna weer aan de slag maar opdracht gestopt ivm eerste lockdown en met zwangerschapsverlof gegaan) maar hoop in januari weer aan een nieuwe opdracht te kunnen starten.
ik zie wel voldoende nieuwe opdrachten voorbij komen maar ik vermoed dat er nu wel veel meer concurrenten/gegadigden zijn per opdracht dan voor Corona. Dit wordt ook zo neergezet door bemiddelingsbureaus (ik doe ook interim klussen via hen). Maar wat is jullie ervaring?
Hoe zit het dit jaar met de uren norm?
Het lijkt er op dat die dan dus helemaal losgelaten wordt? Of zouden ze ām toch tot 1/10 laten staanā¦?
Nee ik vermoed dat ze het helemaal los gaan laten (hoop ik dan!). Momenteel alleen voor 1 maart tot 1 oktoberā¦ ze gaan het sowieso wel verlengen verwacht ik tot het einde van het jaar maar wellicht kiezen ze er dan voor het gemak voor om heel 2020 te doen?
Ik hoop dat ze die stomme norm helemaal wegdoen, ik haal hem meestal niet eens en ik vind het ergens ook wel demotiverend dat je pas korting krijgt als je een bepaald aantal uren volmaakt. Alsof je geen āechte ondernemerā bent als je probeert meer vrije tijd te hebben.
Ik hoop het idd, lijkt me dat ze het sowieso verlengen tot einde jaar inderdaad.
Maar anders zou het ook gek zijnā¦
Vinkje 1: werkte u 24u per week in de periode januari - medio maart
Vinkje 2: werkte u 24u oer week in de periode oktober - december
Wat eigenlijk ook raar is - want je hoeft toch geen 24u per week te maken? Maar 1125 per jaar? Ik draai bijv veel meer uren in de zomer. Waardoor het gemiddeld 24 isā¦ Dus ze kunnen dat toch sowieso niet handhaven ?
Ik hoop het ook, want anders heb ik echt een probleem ook voor mn zez-uitkering die ik vanaf 20 november krijg. Voor maart werkte ik 25-28u in de week, vanaf halverwege juni trok het weer aan en kwam ik een paar weken aan 40u. Zomervakantie is bij mij altijd wat rustiger, kom dan met moeite aan de 24u maar de rest van een normaal jaar zou dat normaliter met gemak compenseren. En toen werd het oktober, kwam er een thuiswerkadvies en kwam 80% van mn opdrachten weer te vervallen omdat ik niet bij klanten op locatie mag komen en inmiddels komen er ook geen nieuwe opdrachten meer binnen en ga ik bijna met verlofā¦ dusja. Ook niet echt motiverend om nu met sales enzo bezig te zijn zeg maar. Volgende week maar beginnen met een marketingplan voor na mn verlof dan.
Ik heb deze week maar een dag de administratie van mn man zn bedrijf gedaan zodat hij dat niet zondag hoefde te doen en we die dag met zn 3en wat konden doen, maarja niet echt iets wat ik als uren voor mn eigen bedrijf kan noteren natuurlijkā¦
Het lijkt mij trouwens dat ze dan zeggen je moet 2020 ipv X-uren minimaal X-uren hebben gemaakt, net zoals dat je de periode van zoān zez-uitkering van het urencriterium af moet trekken. En dan hoop ik heel erg dat ze ook deze periode ervan af trekken. Maar ze hebben het ook heel erg druk met allerlei andere dingen, dus in hoeverre ligt de prioriteit op hierop handhaven?
Voor je zez uitkering telt volgens mij het voorgaande kalenderjaar. Tenminste, dit is wat je in moet vullen als je het aanvraagt (ze vragen niet naar je uren dit jaar). En ja, eens met jou en @Fishing zou logischer zijn als ze X uren voor het hele jaar nemen maar voor zover ik tot nu toe begrijp (en de info op belastingdienst.nl) gaat het nu om die twee āvinkjesā.
Volgens mij is de zzp āberoepsverenigingā (weet ff zo de naam niet) wel bezig met een lobby voor het totaal schrappen voor 2020ā¦
Ja ze kunnen ook niet naar je uren dit jaar vragen toch? Stel je gaat februari - maart - april met verlofā¦
Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien. Voor ons komt het goed uit die uren norm.
Normaal zou mijn man dit jaar geen aftrek posten gehad hebben en nu dan waarschijnlijk welā¦
(We hebben vof, maar die kan alleen draaien als wij alle twee werken. En als ik met verlof ben, mag ik wel uren door rekenen, maar hij dus niet. En nu was ik 3mnd met verlof, en dan komt mijn man dus uren tekort. Want vof draait niet en hij mag ze niet doorrekenen. En hij haalt het normaal nĆ©t aanā¦)
Ja klopt idd en toen zat ik daar ruimschoots aan, voor onze eerste (dus eerste 5 maanden 2019) werkte ik gewoon fulltime qua uren en na mijn verlof (dus vanaf oktober 2019) 25-28u per week.
Nu vallen de eerste 6 weken in 2020 en de rest in 2021 en ik heb ergens een beetje de angst dat ze straks me voor 2020 toch niet als ondernemer zien vanwege dat urencriterium en ik het dan alsnog terug moet betalen ofzo. En ben nu langzaam mn buffer op aan het eten dus straks iets terug moeten betalen is echt heel kak, die is straks niet leeg maar wel een stuk kleiner. Dus voelt gewoon niet heel relaxed, maar goed ik kan wel echt hard maken dat de uren die nu weer wegvallen rechtstreeks een gevolg zijn van de aangekondigde maatregelen, dus ergens zal het ook wel allemaal goed komen.
Mm ja, ik snap het nu, je zit met die weken die in 2021 vallen en komt dan misschien niet aan die 24 uur in 2020 voor de zez? Ik kan er bij de zez info niks over vinden maar zou het wel heel raar vinden als die āvrijstellingā wel geldt voor de ondernemersaftrek en niet voor de zez? En daarbij hebben ze denk ik toen je het online aanvroeg alleen naar je uren in 2019 gevraagd? Dus denk ook wel dat het goed moet komen ja! Maar vervelend dat je niet 100% zekerheid hebtā¦ vind het soms ook allemaal zo onduidelijk nu met het wijzigende beleid elke keerā¦
Ja er is idd alleen gevraagd of ik vorig jaar aan dat criterium heb voldaan en toen had ik de gewenste ingangsdatum ook al ingevuld. Ga er vanuit als er voor de ondernemersaftrek vrijstelling komt ze dat ook doortrekken naar andere regelingen waar dat urencriterium normaal voor geldt, maar vind het wel spannend. Gewoon weer een onzekere factor erbij, maarja daar hebben we allemaal last van natuurlijk. Het is soms ook bijna niet meer bij te houden gewoon.
Zijn er hier ook mensen die interim/freelance werk doen?
- Hoe bepaal je je uurtarief?
- Welke regels hebben jullie opgesteld en hoe is dat tot stand gekomen? Bijv. kan elke partij de samenwerking op elk moment stopzetten?
- Wat voor bedrijfsnaam heb je voor deze werkzaamheden? (Je hoeft uiteraard niet letterlijke naam hier te noemen, maar meer om een idee te krijgen) Bijvoorbeeld is het je letterlijke voor- en achternaam? Of een andere soort constructie? Of totaal fictief/merk?
Wat @Flowermarket zegt mbt tarief hier ook. Freelance is bij mij meestal rechtstreeks, maar interim opdrachten veel via bureaus, die kunnen je ook adviseren over het tarief (doen ze ook ongevraagd trouwens, soms pushen ze je naar een lager tarief, hoe je niet mee akkoord te gaan natuurlijk). Maar weet niet of jouw type werk veel via bureaus gaat. Ik heb per opdracht een ander tarief, opdrachten met veel reistijd, of weinig uren heb ik hoger tarief. Als ik een opdracht heel leuk vind, goed voor mijn cv, non profit organisatie oid dan pas ik mijn tarief naar beneden aanā¦
Ik heb algemene vw opgesteld. Soms heeft bedrijf al eigen (inkoop) voorwaarden die je wel moet accepteren, hier staat vaak ook iets in over voortijdig stopzetten opdracht.
Naam is een weergave van wat ik doe, niet mijn eigen naam, maar dit heeft een specifieke reden, anders had ik denk ik gewoon eigen naam gekozenā¦
Hoe gaan jullie om met klanten die gratis advies willen?
Ik heb een dienstverlenend bedrijf en mijn āproductā is het geven van advies. Ik had een aantal maanden geleden een klant. Tijdens de samenwerking leek ze steeds te vergeten dat ook ākleineā adviesvragen geld kosten. Ik heb toen geadviseerd dat ze beter haar vragen kon opsparen ipv mij iedere dag bellen/mailen/appen omdat ze anders veel duurder uit is. Ik heb haar toen nog wel korting gegeven om de relatie goed te houden.
De opdracht is inmiddels (naar volle tevredenheid van de klant) afgerond en nu stuurt ze me weer een ākleinā vraagje waar ze āeven snel advies over wil zodat ze weer verder kanā. Dit is overigens een compleet nieuwe vraag en het heeft niets met de vorige opdracht te maken. Ik vind het vervelend en niet professioneel om niet te reageren maar ik wil eigenlijk ook niet zomaar āgratisā advies geven. Je gaat er in een winkel toch ook niet vanuit dat je de kleine spullen gratis mee mag nemen.
Kun je niet zeggen dat je het momenteel druk hebt maar je graag binnenkort een adviesmiddag voor haar inplant met je tarief erbij
Ugh ik heb hier ook mee te maken inderdaad, maar dan met aanpassingen. Ik vermeld het duidelijk en bespreek het altijd nog even extra met een nieuwe opdrachtgever, maar tijd is hoe dan ook geld.
Standaard staat mijn Toggl applicatie open, en zodra er gebeld of geappt wordt zet ik hem eerst aan met de juiste klant, die logs lever ik ook in als er gezeur komt over de extra tijd op de factuur.
Het valt me op dat dit vaak voor kleine, onervaren ondernemers lastig is. Helemaal als ze nog niet zo lang bezig zijn en nog volop bezig zijn met uitzoeken en inrichten, begrijpen ze niet dat een appgesprek van een kwartier zodat zij verder kunnen, tijd uit mijn werkdag haalt.
Inmiddels heb ik standaard in mān offertes 1 ronde aanpassingen staan, want die zijn er altijd en zo dek ik het van tevoren al een beetje in.
Met eindeloze draaikonten die ook nog eens moeilijk doen over facturen zeg ik de samenwerking nu vaak gewoon op. Ik verdien liever wat minder dan dat ik 10 keer per dag uit mān flow wordt gehaald en continue achter mān geld aan moet.