De vraag is nu juist of je als klein ondernemer wel btw kan blijven vragen en dit kan aftrekken. Ik hoef nu nooit btw te betalen en kan alles zelf houden.
Ha ik snap nu dat dit een beetje verwarrend is: voor jou is dit inderdaad de vraag, maar voor mij niet. Ik val namelijk buiten de huidige KOR, maar binnen de nieuwe KOR. Dat was ik vergeten te noemen. Dus ik krijg mijn in rekening gebrachte btw nu niet terug.
Dat is vanaf 2020 inderdaad niet meer zo. In de nieuwe regeling is het Ăłf rekenen aan je klant en vervolgens afdragen, Ăłf doen alsof BTW niet bestaat.
Staat uitgelegd op de website:
Ah oké duidelijk! Thanks! Beetje jammer wel⊠Ik weet niet of ik in mijn geval dan kan voorstellen om een prijsverhoging door te voeren. Nou ja, voorstellen kan altijd natuurlijk.
Zou ik sowieso doen bij particulieren! Voor hen verandert er dan namelijk niks. Of het kan zelfs korting zijn in plaats van een verhoging.
Ik probeer me voor te stellen hoe het voor hun voordeliger is als het bedrag wat ze mij betalen geen btw meer bevat. Ze kunnen dat zelf dan ook niet meer mee rekenen in hun aangifte. Misschien zorgde het ervoor dat ze minder btw hoefden af te dragen ofzo?
Mijn tarief is namelijk altijd excl. geweest dus de btw was echt een extraatje. Ik vraag me af of mijn klant ĂŒberhaupt weet dat ik die btw helemaal nooit hoefde af te dragen.
(Aan de andere kant vind ik elke loonsverhoging ook wel een grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengen en geeft het me ook meer druk van, oh jee de verwachtingen zijn nu misschien nog hoger)
Voor particulieren maakt dat niet uit toch? Die zijn geen ondernemer/hebben geen bedrijf, dus die kunnen die btw sowieso niet terugvragen.
Als je alleen met bedrijven werkt maakt het inderdaad wel uit. Ik weet niet wat ik dan zou doenâŠ
Ooh zo ja. Ja ik werk samen met een andere ondernemer / zzpâer
Ja het is niet zoân fijne ontwikkeling inderdaad :â). Ik ga er zelf niet aan meedoen in ieder geval (weet heel eerlijk gezegd ook niet 100% zeker hoe ik qua inkomen ga vallen volgend jaar). Ik heb tot dusver geen particuliere klanten en verwacht ook niet die te krijgen dus ik kan niet zomaar een hoger bedrag ex. btw gaan vragen, en onder de streep maakt je oude tarief ex. btw vs. dat tarief plus btw en het vervolgens afdragen natuurlijk niet uit. Maar het lijkt me wel fijn om btw terug te kunnen krijgen op eventuele uitgaven en zoveel werk is die btw-administratie ook niet. Daarnaast vind ik het ook wat professioneler staan, maar weet niet of dat van mij uit terecht is.
En voor nu geniet ik maar gewoon extra van de btw die ik mag houden
Ik ben op zoek naar een goede boekhouder in Antwerpen, liefst eentje met ervaring met bloggen/social media/copywriting etc. Ik hoor graag goeie verhalen via via dus hoopte dat hier misschien iemand een goede boekhouder kende?
Wacht ik dacht dat ik het snapte maar nu niet meer, waarom zou je een hoger bedrag moeten vragen als je meedoet aan de KOR?
In de huidige KOR hoef je de BTW die je berekent aan de klant niet af te dragen. Stel ik doe een opdracht van 100 euro, dan stuur ik een factuur van 121 euro. Die 21 euro mag ik dan houden omdat ik in de KOR zit. Een zakelijke klant kan die 21 euro extra weer terugvragen bij zân btw-aangifte, dus in feite betaalt die alleen die eerste 100 euro. Een particuliere klant kan echter geen btw terugvragen, die is dus gewoon 121 euro kwijt. De nieuwe KOR houdt in dat je gewoon geen btw rekent, maar een particuliere klant merkt daar niks van. Voor hem maakt het niet uit want die 121 euro zijn ze toch kwijt, of dat nou inclusief of exclusief btw is. Daarom kan je dus je tarief verhogen zonder dat de particuliere klant daar last van heeft.
Helpt dit?
Ohh ik denk dat ik het verschil tussen particuliere en zakelijke klant niet doorhad. Want ik ben een particulier natuurlijk dus als ik iets bij jou koop, dat bedoel je?
Ja precies, tenzij hetgene wat je bij mij koopt voor je onderneming is (die heb je toch?), dan is het een zakelijke aankoop. Maar als jij nu bijvoorbeeld een nieuwe broek koopt voor jezelf, dan koop je die als particulier en kan je die BTW nergens terugvragen.
Ik reken âŹ50 voor SEO copywriting, en zoekwoorden-analyse zit daar ook in. Schrijf redelijk snel maar ik neem het altijd ruim in offertes, vooral de juiste zoekwoorden en longtails achterhalen wil nog wel eens tijd kosten. Na wat Googlen kwam ik bij uurtarieven uit en omdat ik dit pas een jaartje doe ben ik midden onderaan de schaal gaan zitten.
â
Ik lig op het moment een beetje in de clinch met een onwijs lastige opdrachtgever. Ze had een winkel, die heeft ze gesloten en is overgestapt naar een webshop maar heeft geen benul van e-commerce.
Hele slechte site en er is niks aan haar SEO gedaan. Ze wilde een complete revamp van haar online presence en had haast dus ik ben als een gek aan het werk gegaan na meerdere gesprekken en uitleg over SEO. Naast dat ze ineens anderhalve week niks van zich liet horen, is ze nu ontevreden over de aangeleverde copy omdat ze per se bepaalde zoekwoorden er niet in wil. Laten we zeggen dat ze âgroenâ verkoopt en alleen maar âgeel gemengd met blauwâ op haar site wil hebben staan.
Ik blijf maar uitleggen dat mensen niet Googlen op âgeel gemengd met blauwâ en dat er toch âgroenâ op de site zal moeten staan want daar wordt wel op gezocht maar ze weigert pertinent en neemt het heel persoonlijk op.
Wat moet ik hier nou mee? Als ik alle content omgooi naar hoe zij het wil, gaat ze niks verkopen want niemand kan haar vinden (ze verkoopt nu ook niks overigens). Ik heb meerdere keren in Jip en Janneke taal uitgelegd hoe SEO werkt en hoe klanten in je shop terecht komen maar het lijkt er niet in te gaan. Ergens kan ik het niet over mân hart verkrijgen om haar het internet op te sturen met een site die geen conversie gaat maken, maar dat is wel wat ze nu eigenlijk van me vraagt.
Iemand ervaring met dergelijke dilemmaâs?
Ik heb hier niet precies dezelfde ervaring mee gehad, maar loop wel af en toe tegen klanten aan die iets willen wat in mijn ogen nogal tegenstrijdig is. Professionele teksten laten schrijven, maar dan per se willen dat ik taalfouten maak met het oog op SEO. Dus hele kromme zinsconstructies en spelfouten, omdat mensen daarop zoeken. Ik adviseer altijd om dat niet te doen, want het staat ontzettend onprofessioneel. Maar als zij het koste wat het kost zo willen, dan doe ik het gewoon.
Denk dat je hier eigenlijk niet meer kunt doen dan dat. Uitleggen waarom het een slecht idee is en dat ze dus onvindbaar zal blijven. Als ze het dan alsnog wil, zou ik het gewoon doen. Je hebt duidelijk aangegeven wat de consequenties zijn.
Even iets anders: ik doe zelf dus geen zoekwoorden-analyse, maar ik zou die dienst wel willen leveren. Gebruik jij daar een bepaalde tool voor, of hoe pak jij dat (globaal) aan? Heb je een cursus gevolgd, of gewoon al doende geleerd? Snap het als je dat misschien niet wilt delen, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer en ik ben altijd op zoek naar ervaringen van anderen
Lastig! Ik denk dat vooral de grote vraag is: wil je iets afleveren waar je zelf niet achterstaat? Want dat maak ik uit je tekst op. Zij gaat in principe akkoord met iets wat niet 100% gaat werken, want dat heb je haar al uitgelegd. Je kan ook zeggen: laten we het een aantal maanden testen op jouw manier. En als het niet werkt kun je altijd nog plan B (jouw plan) gebruiken. Maar maak het wel duidelijk dat dit niet jouw advies is. Mocht hier in je netwerk/haar netwerk nog over gesproken worden (wat ik me niet kan voorstellen, maar youâll never know), heb je iets om het te onderbouwen.
Dat lijkt me ook moeilijk! Totaal het andere uiterste maar net zo frustrerend.
Zoekwoorden achterhaal ik op verschillende manieren maar vooral door me in de doelgroep te verdiepen en de tools vanuit Google te gebruiken, dus search console en adwords. Er zijn veel tools voor! Mijn aanpak hierin werkt gelukkig goed, zonder dure extra tools.
@gep Misschien is dat de enige optie inderdaad, ouderwets A/B testen. Ik ben alleen bang dat ik het straks in mân schoenen geschoven krijg als er nog altijd geen conversie komt, deze onderneemster is vrij emotioneel en echt naĂŻef over e-commerce. Ik heb er in ieder geval van geleerd niet meer met dit soort mensen in zee te gaan!
Ik laat mensen in dat soort gevallen altijd akkoord geven per mail op het feit dat ze afwijken van mijn marketingadvies op basis van eigen inzichten/voorkeuren.
Te vaak gehad dat mensen indd mij erop aankijken als dingen die ze zelf willen (en die ik afraad) niet werken, dus dan maar zo.