Juist nu je nog jong bent kan een goed moment zijn om er 1 af te sluiten. Doordat je hopelijk nog geen medische dingen hebt, nog lang gaat betalen en geen risicovol werk doet is je maand bedrag relatief laag. Hoe ouder je wordt, hoe hoger je maandbedrag wordt namelijk. En als je een buffer hebt kun je ook je wachttijd verlengen naar bv 2 jaar, dat scheelt ook weer. Maar ik zou even afwachten met alle nieuwe regels straks, want wellicht veranderd er dan ook wat in de verzekeringen.
Ik heb diabetes type 1, dus succes met het dan (betaalbaar) afsluiten van een AOV… dan zit er dus een risicoopslag die zó groot is dat het onbetaalbaar wordt. En de fun: je moet eerst door de medische keuring heen en dan loopt je aanvraag al en kun je dus al betalen (als je een tussenpersoon hebt). Zelfs voor een relatief laag uitgekeerd bedrag is het voor mij onbetaalbaar. Ik verdien iedere maand een goede boterham, kan sparen, heb een leuk leven en heb de afgelopen jaren een potje opgebouwd. Een normale AOV kan en wil ik best betalen, maar de risicoopslag is vaak zó hoog (500-600%) dat ik dan dus bv niets meer kan sparen en waarschijnlijk ook op water en brod kan gaan leven. In mijn potje zit nu genoeg om mezelf circa 2 jaar uit te betalen indien nodig. Dus het kortetermijnrisico heb ik gedekt, maar een aov is ook juist voor als je echt arbeidsongeschikt wordt… ik vind het heel vervelend dat ik dan afhankelijk ben van mijn man. Gelukkig kunnen wij van 1 inkomen rondkomen, alleen dan niet meer de leuke dingen zo makkelijk doen maar dat is dan maar zo. Alleen wat nou als je er over x jaar alleen voor staat? Daar ga je natuurlijk niet vanuit, maar je gaat er ook niet vanuit dat je volledig arbeidsongeschikt raakt. En dat is waar je je mede voor verzekerd, voor die onwaarschijnlijkheden die je niet zelf op kunt vangen.
Ik hoop dan ook dat er met deze nieuwe regels straks ook betaalbaardere AOV’s komen voor mensen met bv een chronische ziekte. Want in mijn geval is alles uit laten sluiten wat evt door diabetes komt geen doen… wat is een complicatie van diabetes en wat is iets anders? Heel complex helaas en dat worden geheid discussies met een verzekeraar. Daarnaast ken ik ook verhalen van zzp’ers die meer dan 20 jr diabetes hebben en daarom uberhaupt geen verzekering meer af kunnen sluiten, terwijl ze goed zijn ingesteld en dus eigenlijk een minder risico vormen dan iemand die het 10 jaar heeft en ruk is ingesteld…
Als je pas net voor jezelf bent begonnen en hiervoor voor een baas werkte kun je je vrijwillig verzekeren via het UWV. Dit is volgens mij een stuk betaalbaarder (maar mijn bedrijf is gegroeid vanuit mijn hobby in mijn studententijd… mijn laatste echte baas was de supermarkt toen ik 18 was dus die vlieger gaat helaas niet op).