Zwemmen

Nog meer hier die hele jaar (proberen) in open water te zwemmen/frisse duik nemen?
Ik zwem meestal bij zwemplas dichtbij, vandaag in zee. Prima watertemperatuur nog, graad of 15. :relaxed:

Heeft iemand nog goede tips voor het opbouwen van conditie door te zwemmen? Door een heupoperatie kan ik (nu nog) niet zo veel sporten waar je bij moet rennen en daarom ga ik nu zwemmen proberen. Kan ik het beste beginnen met een x aantal baantjes of bijvoorbeeld een bepaalde tijd gaan zwemmen? En moet je juist tempo’s afwisselen of alles in een tempo zwemmen bv?

Mijn conditie ging echt omhoog door enkel aquajoggen en aquafitness. Kan enerzijds iets zeggen over hoe belabberd mijn conditie is, maar vond dit echt heel chill en voelde helemaal niet als echt sporten. Heb het nu al een hele tijd niet gedaan door gebrek aan personeel daar en mijn conditie is weer echt ruk.

1 like

Ik ben geen prozwemmer maar ik zwem altijd een bepaalde tijd. Vind banen tellen saai (en raak de tel kwijt) en afhankelijk van de drukte kan je niet lekker doorzwemmen, dan wil ik niet gefrustreerd in het water liggen dat ik niet mijn doel haal. Ik wissel af tussen snel en ‘traag’ zwemmen, zit geen logica achter. In het begin is het denk ik sowieso goed om je even op je techniek te concentreren (bewegingen afmaken en zo), dat helpt ook veel bij je snelheid.

Aqua-sport lijkt me ook leuk en wat afwisselender dan gewoon zwemmen, maar is in mijn zwembad echt op stomme tijden (veel later op de avond dan ik zou willen) dus heb het nog niet geprobeerd.

1 like

Thanks! Het is inderdaad al lang geleden dat ik heb gezwommen dus wel goed om in het begin wat meer op techniek te letten inderdaad. Ben je tijdens het zwemmen ook echt moe vaak of merk je dat pas achteraf? Aqua-sport @PizzaFunghi mag ik niet doen omdat dat nog te belastend gaat zijn, dus moet het nu nog even doen met baantjes trekken. Maar wie weet is dat in de toekomst een optie!

De eerste 2 keer dat ik ging zwemmen was ik moe en voelde ik mijn armspieren wel, maar eigenlijk wende het heel snel. Nu ben ik enkel nog echt buiten adem als ik iemand inhaal en daarvoor kort iets boven mijn limiet zwem.
Achteraf moe valt ook goed mee, als ik uit het water kom zijn mijn benen wat slapjes maar dat trekt snel bij.

Ik heb deze documentaire gekeken en was echt ontroerd bij de verhalen van sommige mensen. En wat gaaf dat er gewoon middenin Londen in een park 3 meertjes zijn met openbare accomodaties om het hele jaar door te zwemmen. Geweldig. Ik heb al 15 jaar niet meer gezwommen omdat ik mij onprettig voel in badkleding maar misschien is open water zwemmen wel meer iets voor mij. Vroeger als kind zoveel jaren gezwommen dus ik heb wel vertrouwen dat ik het kan, ben ook wel sportief verder. Waar ik woon is het de laatste jaren ook steeds populairder geworden om in de grachten te zwemmen (echt mensen met boeien en felle badmutsen) en op sommige plaatsen wordt in de winter ook gedipt. Lijkt me zo heerlijk en bevrijdend. Ik kan vanaf mijn woning zo direct het water in eigenlijk, wat me tegenhoudt is dat ik mezelf dan wel in de aandacht breng in de flat/buurt zeg maar :sweat_smile: En ik moet over mijn angst voor zwemkleding heen. Misschien met een badpad en een short erover beginnen. Dit voorjaar misschien. Eek. :crazy_face:

5 likes

Ik zwem in open water, bijna hele jaar door, en het is echt heel fijn!
In voorjaar is goed moment te beginnen want dan kan je lichaam/geest eraan wennen.

Ik heb niks met (drukke) chloor baden zonder zonlicht dus voor mij was dit logisch.

Echt aanrader gewoon, ook al doe je het enkel in voorjaar/zomer. Open water zwemmen is heel anders dan een zwembad