Zorgverzekering

Maar als je minder inkomsten ontvangt (en geen hoog inkomen hebt) dan heb je ook recht op zorgtoeslag natuurlijk. En die gaat ook weer omhoog, dus wellicht valt het verschil dan nog wel mee. :slight_smile:

Ik ben eruit en ga ook overstappen naar Ditzo, vooral vanwege het duurzame aspect, maar ze zijn eigenlijk ook wel voordelig. Ik twijfel alleen nog om alles in 1x te betalen…

2 likes

Ik heb al zorgtoeslag :’) misschien dat ik m’n Netflix maar ga opgeven als het te duur wordt :tired_face:

Edit: als ik m’n vriend erbij verzeker wordt het voor ons allebei goedkoper dus dat ga ik nu doen :tada: hopelijk gaan we niet uit elkaar. Heb alleen geen idee hoe dit moet, moet ik nu een verzekering opnieuw afsluiten bij dezelfde verzekering?

1 like

Ik word wel goedkoper

Ik denk dat ik ga overstappen naar OHRA. Is de goedkoopste restitutiepolis die ik kan vinden in combinatie met een aanvullende verzekering voor 9 fysiobehandelingen. Het zal me maandelijks €17,20 schelen in vergelijking met wat ik nu betaal.

1 like

Ik blijf bij Ditzo, m’n duurzame homies :v: twijfel nog over Vitality, ga ze daar over bellen denk ik. Ik boks en dan kun je geen fitbit dragen, dus ben benieuwd hoe het daarmee werkt. Als dat werkt mag ik ook een fitbit kopen van mezelf dus score.

Is het verstandig om maandelijks eigen risico al te gaan betalen? Iemand daar ervaringen mee?

Dat ligt eraan hoeveel geld je apart hebt staan denk ik. Als jij je eigen risico makkelijk in een keer kunt betalen als er wat aan de hand is, dan is per maand betalen niet nodig. Lukt dat niet, dan is van tevoren in termijnen betalen een betere optie. Je krijgt sowieso terug wat je niet verbruikt hebt.

1 like

Ik heb dat een jaar gedaan, zodat ik niet steeds in een keer €100-150 moest betalen.

Maar ik maak elk jaar mijn ER vrij snel op door medicatie en ziekenhuiscontroles. Weet jij zeker dat je je ER op gaat maken?

Ik weet niet zeker of ik het volgend jaar op ga maken, maar ik kan niet opeens al dat geld ophoesten. Het staat wel op mijn spaarrekening, maar ik heb het helaas ook voor andere dingen nodig

Bij DSW kan het volgens mij als je je verzekering wijzigt

1 like

Bij Ditzo kan het ook, ik heb dit een paar jaar terug gedaan toen ik een behandeling kreeg voor iets en dus m’n eigen risico wel opmaakte. Het was wel fijn om niet steeds extra bij te hoeven leggen, en aan het eind van het jaar kreeg ik alles terug wat ik niet gebruikt had. Maar als je je eigen risico niet gebruikt is het een beetje onzinnig, het was wel ± 30eu per maand extra steeds

1 like

Ik heb CZ Direct en je kan daar gewoon ieder jaar opnieuw aangeven of je je eigen risico gespreid wil vooruitbetalen. Ik doe dit al jaren, bij CZ Direct gaat het in 10 maanden (vanaf maart iedere maand een tiende van het eigen risico). Als je aan het eind van het jaar niet alles hebt verbruikt krijg je het terug (zo’n geluksvogel ben ik niet maar juist daarom vind ik het erg fijn om die kosten verspreid over het jaar te betalen).

1 like

Zijn hier mensen die gebruikmaken van een praattherapeut (die niet onder GGZ valt)? Deze therapeuten vallen naar eigen zeggen onder alternatieve zorg, maar ik lees overal bij alternatieve vergoedingen ‘met uitzondering van coaching’. Ik zal er binnenkort een benaderen om ernaar te vragen, maar misschien heeft iemand er hier ervaring mee qua vergoeding?

Volgensmij wordt dit vaak als coaching gezien qua vergoeding. Bij sommige valt coaching onder alternatief, bij andere is het apart in de AV geregeld. Je kunt dit het beste bij je verzekering even navragen. Zij kunnen gelijk uitzoeken of jou therapeut ook vergoed wordt (heeft vaak bij alternatief te maken met bepaalde beroepsverenigingen).

Dus niet echt een specifiek antwoord op je vraag, hoop wel dat je er iets aan hebt

3 likes

Ik doe dat. Van maart tot en met december betaal ik elke maand 32,50 extra en in januari/februari krijg ik terug wat ik niet heb opgemaakt. Die 32,50 merk ik niet, maar de 250/300 euro die ik dan terugkrijg voelt als een extraatje.
Ik doe het trouwens vooral omdat ik geen spaargeld heb en stel ik krijg een rekening van 200 euro, dan kan ik die niet in één keer betalen.

2 likes

Ja inderdaad, daarom juist… Ik kan wel vinden wat (alternatief aanvullend) vergoed wordt bij verschillende verzekeraars maar coaching valt er volgens de sites van VGZ, CZ en Ohra buiten. En volgens de coaching therapeuten die ik heb gesproken worden ze juist wel (aanvullend) alternatief vergoed, dus ik begrijp niet hoe dit zit. Denk dat ik hen moet benaderen om er precies achter te komen.

Vaak zijn therapeuten hier heel makkelijk in om dit te zeggen. Je kunt het echt het beste navragen bij je zorgverzekeraar. Elke verzekeraar heeft andere voorwaarden dus ik kan je hier helaas niet bij helpen.

Zelf heb ik bij zka gewerkt en daar werd coaching niet vergoed als er “coaching” op de nota vermeld stond. Als de behandelaar er een andere omschrijving aan gaf, werd het vaak wel vergoed. Heel krom, maar zo was het wel.

Je kunt gewoon bellen naar de klantenservice en vragen; wordt een coachingsessie bij deze persoon vergoed, hij is lid van xxberoepsvereniging. Als ze een goeie KS hebben zoeken ze dat echt wel voor je uit!

Hoop je toch weer wat geholpen te hebben.

1 like

Thanks! :slight_smile:

1 like

Het makkelijkst is dan om bij de therapeut waar je heen wilt hun agb code op te vragen, dan is het heel makkelijk op te zoeken voor de klantenservice namelijk :blush:

1 like

Ik heb op verschillende vergelijksites dingen ingevuld en echt overal komt iets anders uit. Word er niet heel veel wijzer van.
Ik zit nu bij de Hema (menzis) maar daar ben ik sowieso niet super tevreden over, dus ik ga in ieder geval overstappen. Denk naar VGZ. Ik wil minimaal 18 fysiobehandelingen vergoed krijgen, nou dan zit je al gauw aan een bedrag van 140 euro… :frowning:

1 like