Zorgverzekering

Ik heb dit afgelopen jaar gehad en nu opgezegd vanwege die nieuwe regels. Ik moet nu 4 keer in de week heftig sporten (lees: uur lang hartslag op gemiddeld 134 houden) om het te halen, of iedere week 6 dagen 10.000 stappen zetten en een dag 15.000. Ja dag hè. Ik sport heel graag, maar ik vind nu drie keer in de week genoeg. Geen zin om nog een keer extra te moeten crossfitten als ik nog stuk ben van de vorige keer. En dan vervolgens ook nog de waarde van de bonnen die je kan verdienen verlagen? Ipv 20 euro 15 euro voor hetzelfde puntenaantal. Nee, niet interessant meer. Misschien lui van me, maar ik vond het een fijne perk dat ik mijn punten toch wel haalde omdat ik al actief ben.

2 likes

Ik heb toevallig vandaag een fitbit gekocht en overwoog om dan ook ASR vitality te nemen, maar als ik deze doelen hoor gaat hem dat dus mooi niet worden. Vind dat ook helemaal niet realistisch, als ik eerlijk ben? Alleen interessant voor hele actieve sporters en dat verslaat dan ook het punt.

1 like

Ja het is ook niet realistisch. Ik heb vorige week voor het eerst in lange tijd mijn doel niet gehaald terwijl ik 3 keer heb gesport. De vorige keer was na een ingreep aan mijn teen en ik dus niet kon sporten. Ben benieuwd hoeveel klanten dit ze kost. Het zal wel te duur zijn geworden voor ASR.

1 like

Ohh dat is goed om te weten! Ik was namelijk ernstig in de verleiding gekomen dit aan te schaffen toen ik zag wat voor enorme stapel bol cadeaubonnen een vriendin had.

Ik denk dat ik dit jaar overstap naar FBTO, basisverzekering + paar fysiobehandelingen voor 1139 per jaar → 95e pm. Ik betaal altijd in 1x, en heb mijn eigen risico al een paar jaar op maximaal staan. Oh en ik stap altijd over via independer, dan krijg je er een gratis tandongevallenverzekering bij.

Mocht je daar ook aan twijfelen, het lijkt 500 euro duurder, maar omdat je 300 euro korting op je polis krijgt blijft er 200 euro over waar je een gok over waagt. Dus lullig als je op 1 januari je been breekt, maar als er verder nooit wat is, en je het geld hebt zou ik het wel aandurven

1 like

Ik was vorig jaar overgestapt naar Ohra omdat zij een voordelige restitutiepolis hadden en mijn psycholoog geen contract had. Nu hebben ze die aangepast naar een ‘combinatiepolis’, wat betekend dat ongecontracteerde zorgverleners niet meer helemaal vergoed worden. Maar de prijs van de polis gaat wel omhoog. Echt goed blijven checken dus hoe je verzekering in elkaar zit, want het kan dus best flink wijzigen ook al doe je zelf niks.

Ik had ergens op het forum gelezen dat er een verzekering pro life was of steunde. Weet iemand welke dat is?

Zilveren kruis

1 like

Dankje! Ik vind het best wel complex, zij zijn na asr ook de meest duurzame. Maar juist bij een zorgverzekering speelt er wel meer mee dan duurzaamheid.
(ik zit nu bij ditzo maar ze vergoeden bekant niks dat ik volgend jaar wil dus ik ga sowieso overstappen)

Wat vergoeden ze bijvoorbeeld niet? Ik wilde juist overstappen naar Ditzo.

Ziekenhuisbevalling zonder medische zorg, kraamzorg pakket, podotherapie maar tot laag bedrag en ik vond ook de brillendeal slecht.

1 like

Blijkbaar heb ik afgelopen jaar maar €7,22 van mijn eigen risico gebruikt, dat is wel echt BIZAR weinig. Ik zit nu echt te dubben of ik hem voor komend jaar omhoog moet gooien omdat ik in ieder geval niets op de planning heb qua zorg.

Ik zit nog altijd in dubio over mijn zorgverzekering: wel aanvullend zwanger (bevallen in ziekenhuis zonder medische zorg, kleine vergoeding kolven, lactatiekundige) of dit gewoon los te betalen. Ik moet sowieso aanvullend een tandverzekering afsluiten.

Dit zit wel iets anders, niet per see steunen. Pro Life is een zelfstandig label waar jij niet aan zorgkosten meebetaalt als je een andere zilveren kruis verzekering hebt. Die geldstromen zijn gescheiden. Het is dus niet zo dat als jij een zilveren kruis polis hebt, je meebetaalt aan de zorg van iemand die bij Pro Life een polis heeft. Wel delen (voor zover ik weet) alle labels onder Zilveren Kruis de overhead, wat betekent dat je via je polis ook meebetaalt aan bv de zorginkoper, administratie, call center medewerker etc die ook werk voor Pro Life doet. Daarnaast is Pro Life niet opgericht oid door Zilveren Kruis maar door Agis dat jaren geleden is opgegaan in Achmea. Zilveren Kruis is een zorgverzekerking onder Achmea. FBTO, Interpolis en de Amersfoortse vallen daar ook onder. Als dit een ding is, zou ik dus niks onder Achmea nemen want dat is uiteindelijk de ‘schuldige’.

10 likes

Als je het geld van een hoog eigen risico kan missen (eventueel alvast apart zetten) zou ik het gewoon doen. Ja het is even balen wanneer je het helemaal moet betalen, maar het is ook balen om ieder jaar 200 euro extra te betalen voor niets.

1 like

Wat veel mensen niet weten, is dat je niet verplicht bent om je aanvullende verzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeraar als waar je je basisverzekering hebt. Je betaalt dan wel vaak administratiekosten aan de verzekeraar waar je aanvullend afsluit, maar kan alsnog rendabel zijn. Al lijkt mij basis en AV op 1 plek gewoon het makkelijkst, maar dat kan dus evt wel.

3 likes

Ik zit om die reden ook bij Ohra… Ben je al een andere (enigszins) voordelige verzekering tegengekomen met een restitutiepolis?

Ben al wat aan het rondkijken maar ik vind het lastig. Vind het zo stom dat het steeds lastiger wordt om volledige vergoeding te krijgen binnen de GGZ

Ik zit met dezelfde vraag. Ik heb tot nu toe altijd alleen basis + maximale eigen risico en vraag me af of ik nu per se een aanvullende verzekering nodig heb enkel voor de bevalling en daarbij horende onvoorziene kosten. Als ik m’n eigen risico gewoon laag zet, ben ik toch maximaal dat bedrag kwijt? Of desnoods wel gewoon maximaal, omdat ik dat geld wel achter de hand zou hebben. Of is dat echt heel dom gedacht?
Ik maak normaal gesproken amper zorgkosten, dus heb me nooit eerder zo in die verzekeringen verdiept. Ik vind het maar lastig allemaal.

Ik heb dit jaar nog €0 gebruikt… even afkloppen

Als je een financiele buffer hebt en het aandurft zou ik 'm zeker omhoog zetten

1 like

Je kan dit even lezen: Ziekenhuisbevalling vergoeding (update: 2022) - Zorgwijzer

Een thuisbevalling en ziekenhuisbevalling met medische noodzaak zijn volledig gedekt door de basisverzekering. Edit - en gaat ook niet van je eigen risico af, zie post van Merel hieronder!

Een poliklinische (ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak) bevalling krijg je een vergoeding voor. De rest betaal je zelf of kun je aanvullend verzekeren. Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Als je in het ziekenhuis bevalt zonder medische boodzaak maar met aanvullende verzekering, betaal je geen eigen risico.

Dus ligt eraan wat je wilt! Je weet alleen helaas nooit zeker of je niet toch medisch wordt en welke zorg je nog meer nodig hebt in de tussentijd of achteraf in relatie tot je zwangerschap, dus zou zeker geen hoogste eigen risico nemen als je volgend jaar bevalt.

@Howth of je een aanvullende verzekering eruit haalt bij zwangerschap ligt aan de keuzes die je maakt. Bv wel/niet poliklinisch bevallen, wel/geen zwangerschapscursus, wel/niet lactatiekundige/kolfvergoeding. Ik vond dit overzicht fijn vwb kosten: Je zorgverzekering en zwangerschap in 2022 – 24Baby.nl

(Twijfel zelf of ik alvast een aanvullende verzekering aanzet want hoop volgend jaar zwanger te worden maar aangezien dat natuurlijk ook geen zekerheid is helaas was ik even de rekensom aan het maken wat het me zou kosten als ik niet verzeker en wel een kind krijg)

4 likes

Ik kom wel weer tot de conclusie dat dit systeem zo kut en onhandig is. Moet iedereen ieder jaar zijn polis grondig doorlezen + polissen van andere verzekeraars doorspitten en dan op hoop van zegen een verzekering uitkiezen. En als je dat niet doet of er overkomt je iets onverwachts is er nog best een aanzienlijke kans dat je de financiële consequenties gaat voelen.

2 likes