Zorgverzekering

Ik moet maar 2 euro extra betalen; vind dat ook opmerkelijk idd! :joy:

Mijn vader tipte mij een zorgverzekering van rabobank/interpolis. Hoef je geen raboklant voor te zijn. Valt erg veel onder en €141 premie pm, dus denk dat ik die kies

Ik betaalde eerst 131 met 385 risico.
Nu ga ik richting de 171 met 385 risico aangezien ik meer fysiotherapie nodig ga hebben. Daarnaast heb ik elk jaar wel een wortelkanaaltje, gaatje of iets anders dus die heb ik ook op 100% vergoed tot 500 euro gezet.

Weet iemand wat het inhoud als er staat aanvulling 75% max. 40 euro per dag; max 460 euro per jaar?
Betekend dit dat de behandeling voor 40 euro wordt vergoed tot de 460 bereikt is en ik het resterende bedrag zelf moet bij leggen (als de behandeling bijv 45 euro is?)

1 like

Je behandeling wordt dan voor 75% vergoed. Als het bedrag bij 75% hoger ligt dan €40, krijg je €40 vergoed.

Dus als de rekening voor een behandeling €80 is, zou je met 75% €60 krijgen vergoed, maar omdat ze een max hebben gesteld van €40, krijg jij uiteindelijk €40 vergoed. Je moet dan dus €40 van die behandeling zelf betalen. Als de behandeling €45 kost, krijg jij 75% vergoed en dus €33,75.

Alle behandelingen bij elkaar in het jaar kunnen maximaal een vergoeding van €460 opleveren. Dus als jij 12 behandelingen hebt gehad waarvoor je €40 vergoeding hebt gekregen, dan moet je de 13e behandeling helemaal zelf betalen.

Super bedankt voor de uitleg, dit helpt mij enorm! Ik snap het meteen!

1 like

Wow wat een naaistreek.
Ik heb even mijn kosten voor dit jaar terug gezocht, bijna niks van 40€.
23€ controle
60€ mondhygiënist
190€ 2 vullingen met verdoving
57€ controle en foto’s
79€ vulling en verdoving

Dit is echt tragisch :’). Weet nu wel extra zeker dat ik 'm op 500€ met volledige dekking ga zetten. Had dit jaar geen dekking aanstaan.

Ik kreeg een mail van Ditzo dat ik € 1.164,24 ga betalen (betaal per jaar; niet aanvullend verzekerd, eigen risico 885e). Ga nog uitzoeken of het nog ergens goedkoper is maar vind duurzaam ook belangrijk.

1 like

Ik blijf bij Ditzo vanwege duurzaamheid, moet alleen nog even kijken of 't alles dekt dat ik nodig heb. ASR is voor mij een andere optie maar wel een stuk duurder (Ditzo is het goedkopere label van ASR). Evt heb je alles dat onder Zilveren Kruis valt als volgende duurzamere optie. Ze scoren een heel stuk beter dan bv de Menzis labels maar slechter dan ASR labels.

1 like

Zilveren kruis (zit ik momenteel bij) heeft helaas wel Pro Life onder zich hangen dus ik denk dat ik ga overstappen

Wel jammer want ik krijg via collectiviteit zowel korting op m’n premie als een tegemoetkoming van m’n werkgever bij een aanvullende verzekering die meer dekt dan de aanvullende premie zelf

Ik denk dat het dan maar Ditzo wordt

2 likes

Ik zit al 2 jaar bij just van cz. Ben ik heel tevreden over, ze hebben een goedkope aanvullende verzekering waar een minimale fysio dekking bij zit (heb ik ook gebruik van gemaakt ivm bek/rugklachten met thuiswerken) maar ook 20 fysio behandelingen als je een ongeval zou krijgen. Plus via independer 10K tandvergoeding bij een ongeval. Vind ik wel fijne peace of mind, want je hoeft maar met je tand op je stuur te vallen met fietsen en je hebt 2K+ aan kosten. Maar ik vind duurzaamheid ook belangrijk dus ik denk dat ik voor €4 per maand meer naar Ditzo ga.

Ik zit al een paar jaren bij PMA ( Menzis) afgelopen jaren was ik aanvullend verzekerd, dacht wellicht rondom zwangerschappen/ bekkenfysio wel handig. Maar ga denk ik nu alleen naar de basisverzekering, mijn zwager en beste vriendin zijn fysiotherapeuten dus daar hoef ik het niet voor te doen ( geven altijd prima advies en ik hoef verder ook nooit behandelingen na zo’n advies).
Mijn tanden zijn zo goed dat mijn tandarts zelf al aangeeft “ ik zou die keren dat er wat is gewoon zelf betalen ben je goedkoper uit “ ( is ook zo).

Het voelt alleen een beetje gek omdat de kinderen dan ook ‘basis’ verzekerd zijn.
Hoewel ik ze ook bij mijn man op de polis kan doen, die is minimaal aanvullend verzekerd.

Zijn hier meer mensen alleen basis verzekerd?

Wat is nou precies het verschil tussen een natura en restitutie polis, specifiek bij gecontracteerde zorgverleners? Het is toch ook bij een natura polis zo dat je factuur vanuit een gecontracteerde zorgverlener direct naar je verzekeraar gaat? Of zie ik dit verkeerd?
Kom er niet helemaal uit.

Ik ben overgestapt naar VGZ, schreeuwend duur maar zij vergoeden acné behandelingen bij mijn huidtherapeut.

1 like

Gisteren was er bij Kassa een item over tandartsverzekeringen. Sowieso altijd goed om uit te zoeken of je wel goedkoper uit bent met zo’n verzekering, aangezien ze flink wat geld kosten. Daarnaast werd daar ook gezegd dat je tegenwoordig niet bij alle tandartsverzekeringen in het eerste jaar mag declareren. Zeker als je jaarlijks overstapt is dat nog iets om extra goed te bekijken, want straks betaal je een heel jaar aanvullend voor je tanden waar je niks mag declareren en stap je volgend jaar (als je dus wel mag gaan declareren) over naar een andere aanbieder en begint dat hele grapje weer opnieuw.

2 likes

Ik zag ook dat ASR vitality helemaal niet meer slim is om te doen omdat ze hun voorwaarden hebben gewijzigd. Mochten er meiden hier het overwegen, het is dus niet meer zo gunstig als voorgaande jaren!

1 like

Bij een naturapolis krijg je alleen een vergoeding bij zorgaanbieders die jouw zorgverzekeraar heeft gecontracteerd. Zij betalen dan altijd de rekening direct aan jouw zorgverlener.

Bij een restitutiepolis krijg je ook een vergoeding bij zorgaanbieders die jouw zorgverzekeraar niet heeft gecontracteerd. Vaak is dit wel tot een bepaalde hoogte: het marktconforme tarief. Meestal is dat gewoon de hele prijs van de behandeling, tenzij de behandeling bij jouw zorgaanbieder belachelijk veel duurder is dan bij andere (wel gecontracteerde) zorgaanbieders. Bij veel restitutiepolissen zijn er geen afspraken gemaakt met niet gecontracteerde zorgaanbieders over het betalen van de rekening door de zorgaanbieder. Dat betekent dat jij eerst zelf moet voorschieten, het dan declareert en het geld terugkrijgt van de zorgverzekeraar. In de praktijk kan je gelijk je factuur declareren en heb jij het op je rekening voor je de factuur betaalt moet hebben.

Er is geen verschil tussen facturering aan een gecontracteerde zorgverlener bij een naturapolis of een restitutiepolis. Het verschil zit er echt in hoeveel jij moet betalen als je naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat: bij een naturapolis vaak een bepaald percentage (bijvoorbeeld 15% van de rekening) bij een restitutiepolis meestal niets (let op: lees wel de voorwaarden heel goed door!!). Daardoor is een restitutiepolis vaak een stukje duurder: de zorgverzekeraar heeft met een deel van de zorgverleners die hun verzekerden kiezen geen contract en kunnen daardoor minder goede afspraken maken over de prijs van een behandeling. Als jouw zorgverlener die je nu evt. al ziet gewoon gecontracteerd is en er is een goed aanbod aan gecontracteerde zorgverleners in jouw omgeving dan zou ik altijd voor een naturapolis kiezen.

1 like

Ik heb alleen een basisverzekering gehad de afgelopen jaren omdat ik geen zorg gebruik uit de aanvullende verzekeringen en niet verwachtte gebruik te gaan maken die gedekt wordt door aanvullende verzekeringen. Ik heb bv nooit iets met mijn tanden, dus een keer de tandarts factuur zelf betalen bij een controle is dan altijd goedkoper dan je daarvoor verzekeren. Vind dat helemaal niet gek hoor, waarom extra betalen voor iets dat je niet gaat gebruiken? Ik heb geen auto, dus heb ik ook geen autoverzekering :wink:

Wat wel goed is om daarbij te bedenken (net zoals bij elke verzekering) is of je het kan betalen als er wél iets zou zijn en of je dat risico wilt nemen. Stel jij zou volgend jaar toch een paar keer naar de fysiotherapeut moeten, of een keer wel iets met je tanden hebben: kan je het dan betalen, en wil je het risico nemen dat je dan zelf moet betalen.

1 like

Ah top, thanks voor je uitgebreide toelichting.

De laatste tijd heb ik gelukkig nooit zorg nodig gehad, maar bij de zorgverzekeraars waar ik nu zit te kijken hebben ze voldoende gecontracteerd bij mij in de buurt.
Natura polis is dan prima voor mij.

Ik heb alleen een basisverzekering. Kijk wel elk jaar of er misschien iets is om aanvullend voor te verzekeren, maar mijn conclusie is altijd dat het niet uit kan. Heb in de afgelopen jaren een keer kortdurend bij de fysio gelopen en een jaar hoge tandartskosten gehad en heb gehoorapparaten. Weegt bij elkaar niet op tegen jarenlang aanvullend verzekerd te zijn. Denk dat het juist voor kinderen nog minder uitmaakt om aanvullend verzekerd te zijn.

1 like

Aanvullend: voor kinderen onder de 18 jaar zit er meer in het basispakket. Zoals veel tandartshandelingen, waaronder controle. @Uprooted

2 likes