@littlenumbers @EllaFitzgerald @Nora89
Het onderwerp is al weer een beetje oud, maar wilde toch nog even reageren.
Ik heb hier ook heel erg last van (gehad). Al sinds de puberteit, ik ken mezelf niet anders dan dat ik altijd en eeuwig twijfel aan mezelf. Mezelf niet goed genoeg vind. Mezelf niet de moeite waard etc.
Daarvoor ook al heel vaak cognitieve gedragstherapie gehad, maar daar kon ik vaak niet zo veel mee. Want ik kon m’n gedachten prima in kaart brengen, maar die actie had geen effect op mijn gevóél. Ik kon mijn minderwaardige gedachtes uitdagen, relativeren en ondermijnen, maar die tegengedachten waren niet sterk genoeg om mijn gevoel ook te veranderen.
Nu heb ik sinds een jaar schematherapie en dat heeft voor mij zo’n grote verandering teweeg gebracht. Schematherapie gaat uit van verschillende pijlers binnen een persoon die een bepaald ‘ongezond’ gedachtepatroon in stand houden. Bijv. in mijn (ons) geval is er een sterke overmacht van ‘een strenge stem’, die continu ‘het kwetsbare kind’ in mij triggert tot verdriet en vervolgens niet troost, daardoor wordt ‘de strenge stem’ weer boos want die vindt mij zwak etc. En nu ben ik aan het leren hoe ik een ‘gezonde volwassene’ tegenover die strenge stem zet, die troostend is, gevoelens erkent ipv afstrapt, die een stuk goedaardiger is, menselijker. (Je moet de kinderlijke benamingen even erbij toe nemen haha, ik heb het ook niet verzonnen).
Ik heb ook een buitengewoon goede therapeut en het heeft voor mij een complete verschuiving in mijn zijn betekent.
Tuurlijk heb ik nog issues (dat kan hier ook op het forum gelezen worden haha), maar tegenwoordig ben ik 80% van de tijd tevreden terwijl dat nog geen jaar geleden 20% was en ik me vaker kut voelde dan niet.
En mijn werkleven gaat ook een stuk beter dankzij deze therapie. Ik presenteer nu wekelijks zonder problemen terwijl dat voorheen echt een dingetje was.
Mijn liefdesleven is nog een probleem, maar dat is de volgende horde.