Zelf sieraden maken

Oh bedankt juist voor je hulp!! Ik vind de algemene voorwaarden super belangrijk en probeerde me er goed in te verdiepen, maar ik heb maar een minimale juridische opleiding gehad. Ik loop er soms ook tegenaan dat er verschillen zijn tussen België en Nederland.

Ik ga het even aanpassen! Qua verkleuring: ik gebruik nog geen echt zilver, maar rvs. Dat blijft heel lang mooi, maar als het in aanraking komt met chloor bv kan het verkleuren. Zelfde geldt voor de kralen, ik let erop dat ik met kralen werk die niet snel verkleuren, maar zeker bij arm en enkelbandjes waarbij je sneller ergens tegenaan stoot of bv een broekspijp die er langs schuurt kunnen kralen nogal eens slijten. Vandaar die termijn van 2 weken: als het een slechte batch kralen is merk je dat vrij snel.

Heel eerlijk: uiteindelijk is zo’n ketting ook maar €15 en niet van solid gold ofzo. Hoe neem ik dit dan het best op in mijn algemene voorwaarden?

2 likes

Nu bij daglicht. Dochterlief zag hem en eiste ter plekke ook een sieraad. Dus nu ga ik een armbandje voor haar maken.

En hierbij de rest van een dagje knutselen:

18 likes

Ik stuur je een PM :slight_smile:

1 like

Ik heb slotjes gebruikt die ik nog had liggen en na 2 werkdagen is t goud er al af😂 Is toch ook erg.

1 like

Ja en hoe bewijs je dan als maker dat iemand geen recht op garantie heeft na 1,5 jaar als een rvs slotje is verkleurd omdat ze bv altijd parfum erop spuiten? Dat vind ik wel lastig

Ja precies! Vandaar dat ik eigenlijk ook 14 dagen wilde aanhouden als het gaat om verkleuring. Want ik heb nu een keer gehad dat kralen verkleurden en dat gebeurt echt al na een paar dagen. En m’n slotjes zijn nog nooit verkleurd maar kan misschien gebeuren door zuurtegraad van de huid ofzo? Maar als het na die tijd gebeurt is het logischer dat dat komt omdat klanten er toch mee gaan schoonmaken ofzo en zo in aanraking komen met chemicaliën.

Ja en als het na 1,5 jaar dagelijks dragen slijt… dan vind ik de garantie ook een beetje gek. Het is een gebruiksvoorwerp, voor enkele euro’s. Slijtage hoort erbij.

Dat is wel het lastige aan al die small business merk ik (ik heb ook veel contact met anderen). Als je bij H&M of urban outfitters een kettinkje koopt voor €15 en die verkleurt na een tijdje, dan ga je er ook niet mee terug. Maar bij die small business is denk ik de drempel veel lager omdat het contact persoonlijker is.

@slurfhondje ik ben benieuwd naar je pm want ik leer er graag meer over!

snel antwoord @tuula (ik kom er vanavond via pm uitgebreider op terug) en @Helix2009: de wettelijke garantie geldt 2 jaar, maar er is ook zoiets als ‘bewijslast’.
Na 6 maanden moet de consument kunnen bewijzen dat het gebrek reeds bij levering aanwezig was. Dat zal in veel gevallen onmogelijk zijn :slight_smile: dus concreet:

• @Helix2009 na 1,5j moet de ondernemer niets bewijzen, de klant moet bewijs leveren (en dus niet “joo mijn ketting is verkleurd”, maar echt grondig bewijs dat die verkleuring er al bij levering was + een goede motivatie waarom ze 1,5j gewacht heeft om dit te melden = aka vrijwel onmogelijke situatie).
  • @tuula Slijtage door normaal gebruik valt niet onder de noemer "gebrek’’, dus dan is er geen garantie.

Ik wou geen hele discussie ontketenen haha, in de praktijk zal er wellicht geen haan naar kraaien. Maar het is wel zo netjes om gewoon in orde te zijn, als je een onderneming runt.

4 likes

Oh ik vind het geen discussie hoor, juist super interessant en denk ik ook goed dat het hier zo in het topic staat. Mocht ik ooit een juridisch probleem hebben, kan ik jou dan inhuren? :smile::nerd_face:

4 likes

Graag!! :grin:

2 likes

Ik vind het juist heel boeiend en fijn om allemaal te weten

2 likes

@slurfhondje ik vind het ook heel leerzaam en juist belangrijk om het correct te doen. Wil zelf ook niet winkelen bij een shady webshop haha, dus wil al helemaal zelf geen shady webshop zijn!

Om het een beetje visueel te houden hier :wink::

14 likes

Ik vind het ook heel interessant!

Mn bestelling is binnen! Toch die van vrijdag gewoon. Beetje jammer dat ik nog moet werken. Maar zaterdag ga ik los😂
Vind het wel lastig dat je veel online moet kopen. Soms is een winkel toch fijner maar die hebben vaak niet alles.

@tuula jij had ervaring bij betaalbarekralen.nl toch? Zijn daar de gouden onderdelen allemaal een beetje hetzelfde kleur goud? Heb nu bv dat t sluitinkje en ringetje wel hetzelfde zijn maar t ketting een stuk meer oranje.

2 likes

Heeeeeee die zakjes gebruik ik ook! :grin:

1 like

en @Helix2009 Ik vind de positieve respons echt super leuk! Ik werk ff een garantie voor dummies-bericht uit, die ik straks in een spoiler zal posten (ipv een pm naar jou). En wie weet hebben andere forummers er ook wat aan :smiley:

3 likes

Leuk dat je die moeite doet! Zullen sowieso meer iets aan hebben

Ja ik heb op zich wel goede ervaringen met hen! Maar ook wel een keer gehad dat ik een kleur bij bestelde en dat die heeel anders uitpakte. Maar goed zij zijn denk ik ook afhankelijk wat de fabrieken hen aanleveren? Dat staat ook in hun voorwaarden, dat kleuren van andere batches kunnen afwijken. Ik heb nog niet gehad dat gouden onderdelen afweken van kleur, mits ik hetzelfde type bestelde. Dus 2 x rvs nietstiften ipv 1 x gouden rvs nietstiften 50mm en 1 x DQ gouden nietstiften 40mm (ik noem maar wat haha). Wel een keer gehad dat de bedels die ik (opnieuw) besteld had totaal niet netjes waren afgewerkt. Had de verpakking al geopend maar mocht het terugsturen en kreeg m’n geld terug als tegoed.

@Zaadjes ja ik word zo vrolijk van deze haha. Zou het op zich wel leuk vinden om gepersonaliseerde zakjes te hebben maar voor nu is dit prima.

@slurfhondje haha ja lief dat je het zo voorzichtig brengt, maar ik ben juist altijd super blij met feedback. Toch super lief dat jij nu vrijwillig een tekst gaat uittypen om ons te helpen? Ik vind het iig super fijn en ook heel interessant!

3 likes

@tuula heel mooie kleuren, instant herfst gevoel :heart_eyes:

Consumentenrecht is echt mijn ding, dus bij deze:

garantie voor dummies

Disclaimer: garantie (en herroeping/retours) zijn europees recht, dus de basisprincipes zijn binnen de EU gelijk. Elk land mag wel extra’s voorzien, ik ben Belg en weet niet welke extra’s Nederland voorziet.

• Wettelijke garantie is, zoals het woord het zegt, wettelijk. Je kan hier niet van afwijken, het geldt van zodra er een consumentenkoop is (= een koop tussen een ondernemer en een consument ).

• is de koop B2B (tussen ondernemers) of C2C (tussen twee consumenten) dan gelden deze regels NIET! (daarom willen sommige groothandelaars enkel aan bedrijven leveren, omdat ze dan deze strenge regels niet moeten naleven)

• Er is geen uitzondering voorzien voor small businesses, en ook niet voor productjes waarvoor 2 jaar garantie overdreven lijkt (zoals een kettinkje). Daarom hamerde ik zo op die 2 jaar: dit is namelijk verplicht .

• Er zijn drie voorwaarden: 1) “ gebrek aan overeenstemming” (dit is verkeerd materiaal, kleur, model, niet de verwachte kwaliteit…) 2) dat gebrek is reeds aanwezig bij levering 3) en dat gebrek doet zich binnen 2 jaar na levering voor

• Bij kettinkjes is “ niet de verwachte kwaliteit ” wellicht jullie grootste angst, merk ik? Communicatie is key hier. Dus zeggen jullie “dit materiaal verkleurt niet, gaat levenslang mee, top top top” = consument verwacht top-kwaliteit. Maar als je op de website info geeft over verkleuring door parfum, water, zuurtegraad,… = het argument “niet de verwachte kwaliteit” is een pak moeilijker in te roepen

• BEWIJS : de eerste 6 maanden = consument moet niks bewijzen (dus pro consument, de ondernemer kan wel tegendeel bewijzen = uitleggen waarom je de klant niet gelooft). Daarna: consument moet bewijzen dat het gebrek er al bij levering was (= quasi onmogelijk; dus pro ondernemer). Bewijzen is niet enkel zeggen “hoi het is kapot geef mij een nieuwe”, maar écht bewijzen hoe-wat-waarom.

• MELDING : melding moet “tijdig” gebeuren = ASAP. Indien te laat, dan verliest consument zijn recht op garantie door zijn nonchalant gedrag. (maar wat “tijdig” en “te laat” is, zegt de wet niet. Dit is dus zelf aanvoelen)

• Binnen de garantie mag de consument kiezen tussen gratis herstellen OF vervangen door een nieuw juweeltje (uitzondering: als herstellen véél goedkoper is dan vervangen en klant kiest toch voor vervangen = je mag weigeren)

5 likes

Tralalalala, daar ging m’n geld! Ik heb zojuist een grote bestelling bij Renate geplaatst. Opbergbakjes, een hele hoop sluitinkjes, veel verschillende Miyuki kleurtjes en zo’n bord. Ben nu aan het pielen met het vakjesbord van m’n dochter, maar daar schiet steeds vanalles af: hele vloer vol minikraaltjes.

Ik heb hier volgens mij al heel lang geen foto’s gepost! Ik heb laatst eindelijk een logo gemaakt en er ook een stempel van gemaakt voor op m’n doosjes, ben er zelf erg content mee haha.

Verder ga ik de komende dagen even strijden want de winkel die m’n kettingen in hun assortiment neemt wil 20 stuks voorraad :sweat_smile: Had ik niet eens genoeg draad en hardware voor maar heb nu genoeg bijbesteld zodat ik lekker aan de slag kan

29 likes

Zo leuk helemaal met eigen stempel.

Mocht iemand nog een adresje weten voor die dunne draad hoepeloorbellen in rvs goud (30mm en groter), laat het me weten. Heb via etsy in t buitenland besteld maar volgens de t&t gaat t Tiel. Ik woon niet in Tiel. Was al bang dat mn adres verkeerd stond bij etsy en paypal, maar in de bevestiging staat gewoon het goede adres. Hoop dat degene in Tiel er blij mee is😂

3 likes