Ik vind yoga nidra zelf echt heel bijzonder! Dus ik snap het helemaal haha
Ah die zien er ook fijn uit!
@Flamoes de meeste sportscholen bieden yin yoga aan. Dan blijf je een paar minuten in dezelfde zit/lig houding en is er focus op meditatie.
â
Ik ga zelf bijna 2 weken yoga doen op Bali en heb er zoveel zin in! Heb alleen echt lang niet meer frequent yoga gedaan dus ben lekker een stijve hark haha
Dat lijkt me heel leuk, waar ga je het precies doen?
Ashtanga is redelijk intensief, hatha is daar een âlightâ versie van, die vind ik allebei niet zweverig Het zweverige hangt denk ik ook van de leraar af, je zal sowieso met je ademhaling moeten werken, dat wel.
Ik doe altijd een sportlegging met een losse top / t-shirt aan. Ook niet te los want dan zakt die over je hoofd als je bijvoorbeeld in downward facing dog staat Het kan handig zijn om een lichte trui mee te nemen als de lessen beginnen met een meditatie of eindigen met shavasana (plat op de grond liggen en chillen). In mijn yogastudio hebben ze dekentjes, handig voor shavasana.
Edit: oeps, had niet gezien dat je hot yoga bedoelt. Heb ik zelf nog nooit gedaan dus geen kledingtips daarvoor!
In canggu! In een retreat van een Nederlands meisje.
Toch bedankt voor de tips want ik wil ook normale yoga gaan volgen. Ik vind het zweverige juist wel fijn denk ik, maar ik moet gewoon even verschillende lessen uitproberen.
Haha ooh god sorry ik heb heel je reactie fout gelezen. Voor meer zweverigheid zou ik ook yin aanraden denk ik!
Update: ik ben somehow intens gemotiveerd (dit gebeurt nooit?) om zowel een handstand als een onderarm stand te kunnen dus heb besloten dat vandaag dag 1 is van iedere dag oefenen. Ik heb net wall walks en onderarm planks geoefend, ben stiekem wel een beetje trots. Benieuwd hoe lang ik dit vol ga houden.
Alle vormen van yoga zijn in principe een vorm van hatha yoga. Hatha yoga is zeg maar de basis voor asana yoga (dus het vast houden van posities en de focus op ademhaling), daarnaast zijn er dan de andere vormen van yoga zoals meditatie of karma yoga etc. Maar ik snap wat je bedoeld, want vaak word met hatha yoga in studios etc bedoelt een wat langzamere vorm van yoga, waarin je de posities langer vasthoudt. Maar ik dacht laat ik 't toch even uitleggen haha.
@Flamoes ik kan je zeker yin yoga aanraden als het je om meer om een diepere meditatie gaat, het allerfijnste is bv eerst een Vinyasa klas en dan een yin klas er achter aan, dan combineer je gelijk je yin en yang energie in een sessie. Hot yoga doe ik altijd in een lange legging en een sport bh, bijna iedereen draagt daar een sport bh en is toch alleen maar met zichzelf bezig, dus zou me niet te veel druk maken over je ongemakkelijk voelen. Maar voel je je er echt niet prettig in, dan zou ik een straks sport hemdje oid aan doen. Lange broek vind ik altijd wel fijn, omdat je dan meer grip hebt en minder wegglibberd!
(ik realiseer me nu dat ik op een oud bericht reageer⊠ben dit topic helemaal aan het doorlezen)
Hmm maar ik denk niet dat je emoties wegrelativeren zo mindful is. Dan duw je het in eerste instantie weg, maar dat is ook geen oplossing op lange termijn zoals je merkt.
Mindfulness is (voor mij) net van bovenaf je gedachtes en gevoelens observeren, en ze er laten zijn. Je observeert ze en laat ze er gewoon zijn, zonder dat je echt erin zit, want je bekijkt ze vanop een tweede laag, van bovenaf. Zo vecht je niet tegen iets wat je toch niet onder controle hebt, stress en druk hoort bij het leven. Maar door er afstand tussen te creeeren, en net te aanvaarden dat je geen controle hebt over die gedachten en gevoelens, kun je een groot deel van het eronder lijden vermijden. Dan ga je er minder in op. Je bent je gedachten en emoties niet, je valt daar niet mee samen.
Dus bv: je merkt dat je je gestrest en opgejaagd voelt. Zoom daar even op in. Wat doet het met je hartslag? Hoe voelt het in je buik? Is je ademhaling anders? Staan je spieren gespannen? Welke gedachtes komen er in je op? Het is niet te bedoeling om die gedachtes dan te veranderen.
Dat is zeker niet gemakkelijk. Je eerste ingeving is vaak om bv in discussie te gaan met die gedachten, om het weg te duwen. Door dit observeren vaak te oefenen in gemakkelijkere situaties, wanneer je niet gestrest bent, kun je het op den duur ook toepassen op de moeilijkere momenten. Mijn favoriete meditatie is me een rivier inbeelden, waar takjes en bladeren in voorbij drijven. Die takjes zijn mijn gedachten. Ik kan ze niet stoppen, maar ik blijf ze van oever bekijken. Af en toe smelt je er toch mee samen, en dan breng ik mijn aandacht terug naar het observeren van de zijkant. Ik vind het jammer dat dit zo zweverig klinkt, want dat ik het voor mij net niet? Kan het alleen niet zo goed uitleggen.
@cactusje ik zou inderdaad een vast moment kiezen. Zelf doe ik dat liefst in de ochtend, ik vind dat een fijn begin van de dag. Ik merk dat ik die mindful vibe dan de rest van de dag vaak kan vasthouden.
Ik start binnenkort ook met yoga! Had nog gepost omdat ik twijfelde tussen een dure studio en via mijn werk. Uiteindelijk voor de goedkope via mijn werk gekozen, en nu komt er nog extra aanbod bij. Superchill, kan voor 7 euro per week 2 lessen volgen. Een daarvan gewoon tijdens mijn middagpauze. Ben eens benieuwd.
Door een blessure heb ik de laatste drie - vier weken geen yoga kunnen doen en ik was echt verbaasd hoe erg ik het miste. Gisteren tien minuutjes een heel rustige routine gedaan met een filmpje, vandaag iets langer (deze, vond het echt heerlijk en mijn hoofdpijn is ook een stuk beter). Heb er echt deugd van, nu hopen dat ik binnenkort weer mijn normale houdingen kan doen en niet te veel flexibiliteit kwijt ben
Neigt poweryoga meer naar een workout of valt dat mee? En wat is jullie favoriete yoga soort? Ik ga aankomende vrijdag voor het eerst naar Yin en ben heel benieuwd!
Poweryoga is absoluut een work out!! Ik zweet als geen ander. Yin is mân favoriet
Ik heb het pas 2x gedaan maar ik vind Yin echt top terwijl ik totaal niet lenig ben oid. Mijn lerares is ook heel goed. Ze geeft steeds tips hoe je een blok kunt gebruiken als iets pijn doet.
Ik ben heel benieuwd! Hoe gaat het met oefenen?
Slow but steady! Doe telkens maar een paar herhalingen, maar ben al van 3x 30 seconden onderarm plank (en daarna ook echt niet meer kunnen) naar 3x 90 gegaan. Had alleen tijdelijk heel mân huis volstaan met spullen dus heb geen wall walks kunnen oefenen maar alles is vanaf morgen weg dus dan kan ik daar ook eindelijk weer mee aan de gang. En ik wil nu ik iets meer kracht heb ook dolphin pose gaan oefenen
Edit: elke dag oefenen is trouwens niet gelukt haha, ben een paar dagen weggeweest en het ook een aantal keer vergeten dus zit meer op om de dag
Ik heb nu drie lessen gevolgd in 2 weken en ik merk echt dat mijn gewrichten de hele tijd âpoppenâ (zeg je dat zo? Dat ze zo kraken als je beweegt.) Dat lijkt me een goed iets toch? (Ik bedoel dus de hele tijd niet alleen tijdens de les.)
heeft iemand tips voor een fijne yogamat met draagkoord onder de 25 euro? hij is alleen voor thuis en hooguit om een enkele keer mee te nemen. Ik wil hem voor mijn verjaardag vragen dus liever ook niet te duur
Ik heb deze: https://www.yogini.nl/yogamat-rishikesh-premium
Bevalt prima en kan ook in de wasmachine. Zit geen draagkoord bij, maar ik heb een draagriem gekocht op Aliexpress
Ik zie vaak dat mensen zoân speciale yoga sokken aan hebben? Is dit handig om te kopen of onzin?